[AR] tweespan zonder ' balk ' ertussen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mini_shetjes

tweespan zonder ' balk ' ertussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:42

de titel is wat raar maar iek weet niet hoe zo iets heet. ik ben nu aan het zoeken voor een maraton wagen om met twee minis ermee te gaan rijden. ik zie meestal op foto' s dat er een soort bals tussen de paarden zit waar ze dan aan vast zitten. maar alle wagens die ik bekijk heben die balk niet. heben ze die voor de show weggelaten of kan je ook zonder rijden, en als dit zo zouw zijn, wat is beter als je kijhard wil gaan crossen??

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:49

Ja hoor, die wagens zijn er wel. Een kromme dissel noem je dat, die stuur je met je voeten en rem je met de voet op de kont van het paard. :D

Bij nieuwe wagens wordt op de foto's de boom (zo heet die balk) op de foto weg gelaten. Maar hij is absoluut noodzakelijk voor het tweespan rijden.

eilleen333

Re: tweespan zonder ' balk ' ertussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:52

Ik denk dat het ook geen kwaad kan om menles te nemen. Dit is echt een basis iets van het mennen en dat moet je gewoon beheersen als jij met je mini's veilig wilt mennen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:21

zo'n ding heet een langboom en staat idd meestal niet op de foto's.

Verder ga ik met de rest mee dat je je beter iets meer kan verdiepen in het mennen voordat je er aan denkt om je pony's te beleren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:26

je wil alleen maar crossen met een 2 span shetjes?en je heb geen verstand van mennen?dan zou ik eerst maar eens menles gaan nemen en miss je koetsiersbewijs halen voor je ongelukken kan gaan maken?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:51

Dat is idd een boom. Daarmee sturen de paarden. Als ze bewegen, beweegt de boom mee en dus ook de voorwielen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:25

Ach ja hoor, kan zonder. Dan gaat de ene links en de andere rechts :D (dit niet serieus nemen)

De langboom is bedoelt om de wagen te sturen en te remmen en achteruit te rijden. Toch wel erg makkelijk als je met je shetten door het bos keihard aan het crossen bent anders gaan je pony's linksaf en jij rechtdoor.

Ik zou me eerst even goed verdiepen in de mensport en daarna mij waarschuwen als je met je shetten gaat crossen want dan blijf ik uit de buurt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:23

Citaat:

waarom eigenlijk ? Je hebt dat spul toch nodig ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:29

jokari schreef:
Citaat:

waarom eigenlijk ? Je hebt dat spul toch nodig ?

Een lamoen voor enkelspan staat meestal ook niet op foto's, net als een langboom,
je hebt het wel nodig ja, maar uiteindelijk gaat het om de wagen zelf, dáar wil je graag eerst
een foto van zien voordat je uberhaupt beslist of je de wagen wil kopen of niet....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:33

ha zo, dat zijn dan 'blote' foto's zeg maar, louter de wagen, zonder viervoeters voor.
Ik had het opgevat als bvb advertentiefoto's mét pony's voor, daarmee dat ik het niet logisch vond dat de boom er niet bij op stond. Maar op foto's zonder span is dat dan weer wel logisch.
(ken nog niet veel van mennen, vind het wel vreselijk aanlokkelijk :) )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:16

ja idd gaat meestal om het model wagen. De meeste zijn ook in enkel en 2-span versie te krijgen en dan is het lamoen of de langboom niet zo intressant.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:40

jokari schreef:
ha zo, dat zijn dan 'blote' foto's zeg maar, louter de wagen, zonder viervoeters voor.
Ik had het opgevat als bvb advertentiefoto's mét pony's voor, daarmee dat ik het niet logisch vond dat de boom er niet bij op stond. Maar op foto's zonder span is dat dan weer wel logisch.
(ken nog niet veel van mennen, vind het wel vreselijk aanlokkelijk :) )

Op MP advertenties wordt er inderdaad weleens een foto bijgeplaatst van een complete aanspanning, dus paard, wagen en lamoen/boom. Voor wagendealers is dat gewoonweg vaak onmogelijk of niet praktisch; je zou maar van ieder model wagen foto's moeten maken en daarvoor iedere keer een paard voor de wagen moeten spannen....

mini_shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:11

ik rij al met een enkelspan mini, heb ook menles gehad maar de pony ( ook mini ) waarmee ik dat heb gedaan is te vroeg gestorven. ik heb nu dit hengstje zelf alles geleerd en hij doet het perfect. jammer dat mensen gelijk vinden dat je men les moet nemen als je een keer een onderdeel niet kan benoemen. tuurlijk wil ik weer gaan lessen maar dan wil ik wel al een karretje hebben! de andere pony die ik heb is nu nog te jong en ik wil hem eerst enkelspan beleren. wel bedankt voor de uitleg, zoals ik al eerder schreef, ik rij alleen met enkel en heb dus weinig verstand van de onderdelen op een tweespan wagen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:40

NIet toevallig iemand in de buurt oid die een wagen met langboom heeft??? dat je die dan een keer mag lenen om uit te proberen??? daar moet ik het namelijk ook van hebben. Heb een ponie en tuig maar geen wagen die mag ik gelukkig lenen. Zo kan ik zelf ook kijken wat ik straks zelf echt wil. Maar iig veel succes!!!

mini_shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:36

helaas is er niemand in de buurd die dat heeft. mijn menleeraar heeft er wel een maar dat is een wagen voor fell ponys. ik kan nu in iedergeval verder met zoeken. heel erg bedankt allemaal!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:43

Moderatoropmerking:
Er zijn vele offtopic berichten verwijderd. Kunnen we het ontopic houden. Overige opmerkingen graag buiten het topic houden.

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:49

De 2-spanboom staat er inderdaad meestal niet op, gewoon naar vragen. Zeker de meeste nieuwe wagens worden tegenwoordig zowel met lamoen als met een 2-spanboom geleverd, die van mij wel tenminste.2-span gaat wel weer niet iets anders dan enkelspan, dus wel aan te raden om daar wat lessen in te nemen. Ik heb ook eerst mijn enkelspan gehaald en later toen ik 2-span wilde gaan rijden ook 2-span examen gedaan. Toch wel handig hoor en zeker wel zo veilig als je later ook met 2 de weg op wil.