[AR] Trainingschema?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Trainingschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:27

Hebben jullie een soort trainingsschema voor jonge paarden? Ik ben met jong spul gewend gewoon onder het zadel maar hoe het nu met pony's voor de kar moet? Is het dan ook zoiets van om de dag iets doen en niet elke dag voor de kar maar vooral ook longeren, lange lijnen, conditie en souplesse kweken, wandelen, fietsen voor het verkeersmak maken en ' streetwise' etc? En dan zeg maar 1x per week sleepje en later aanspannen? Zo denk ik er dan zelf over maar het kan maar zo zijn dat ik de plank helemaal missla en dat jullie zeggen je moet ze er in het begin juist elke dag voor zetten?
Graag ervaringen / tips.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:41

tijdens het beleren is het mooi als je hem/haar 5 a 6 dagen achter elkaar er even voor kunt zetten. En dan is 6 x 15 minuten beter dan een keer anderhalf uur. De rest wat je noemt is zeker goed ter afwisseling en om het werk leuk te houden. Vooral bij jonge dieren goed de borst in de gaten houden dat dit niet broos wordt door het borststuk. Na het werk beetje afsponzen is dan heel goed. Ook de plek waar de singel ligt goed in de gaten houden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:45

OK daar kan ik me ook iets bij voorstellen. Met opzadelen doe je het ook vaker achter elkaar natuurlijk en met bijv opstijgen ook, dus met het echte de kar erachter zetten dus ook. Ik vind het voor zo'n jong dier al een hele onderneming hoor, dat tuig er omheen, goed stil blijven staan en dan ook nog een kar achter je aan :+ ;)
Dat van het sponzen zou ik nooit aan hebben gedacht :o? , of wat het doet om te trekken met de borst van het paard, bedankt voor de tips!

patrick76

Re: Trainingschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:42

zorgen dat je de borst niet te laag hebt zitten. Jonge dieren geven vaak het trekken op omdat het borststuk te laag hangt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:24

Wij hebben ook een jong paard, 5 jaar. Hij word 1x per week ohz gereden en 1 à 2x per week longeer ik hem met dubbele lijnen. Voor de rest gaat ie nog 2 à 3 voor de wagen. We doen dan vooral basiswerk aan dressuur en ook naar bossen. Volgend jaar willen we wat oefenmarathons gaan rijden, dus dan zal ie wel vaker en langer voor de wagen moeten. En idd leuk houden met veel afwisseling!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:11

Ik probeer ook 2 a 3 keer per week met de wagen op stap te gaan (ligt aan het weer en hoe de bak is) wordt 3 keer per week minimaal gereden en de rest van de dagen longeren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:19

het jong spul, zeg maar een 3-4 jarige staat bij ons echt in basisopleiding.

Dat betekenent elke dag in de hand, en 3-4 keer per week werk. Een zadelmakken wordt daarvan 2 keer per week gereden en de rest gelongeerd.

Als ik werk naar jonge paarden proeven (beginnen ergens rond april) dan begin ik de intensiteit eerst te verhogen binnen dit scheme en breid ik uit naar een extra dag en tegen maart april ben ik dan meestal 4-5 dagen aan het werk (longeren, pistewerk, maar evengoed eens een leuke bosrit)
maar ik vind altijd 'less is more', je voelt zelf wel wanneer ze sterker worden in het werk

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:04

mijn 3-jarige staat 2x per week voor de wagen (winter periode) 1x enkelspan en 1x dubbelspan. Verder nog 2 of 3x in de week longeren. Hij loopt deze winter ook 3 indoor marathons en gaat ook af en toe mee naar les.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:18

Wat trainen jullie veel in de winter! @Maisie het schema wat jij hanteerd gebruik ik in de zomer voor de wedstrijd pony's.
Ik train jonge pony's niet meer dan 2 a 3 x per week. dat is echt het max. Ik heb Lizzy als 3 jarige ook meegenomen naar indoor marathon om ervaring op te doen, dat zou ik nu niet weer opnieuw doen. Ik zou nu langer wachten (wat officieel ook moet.. ze moeten nu 5 jaar zijn voordat ze mee mogen doen met een indoor)
Ik denk dat de ts al heel aardig in de goede richting denkt: Veel afwisseling; longeren/wandelen/slepen/mennen. En niet iederen dag, ze moeten ook de tijd hebben om alles te begrijpen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:15

@ sumic hij gaat ook niet mee naar de officiele indoors. Ik doe het ook op het gemak hij heeft regelmatig vrij en longeren is 20 min.

Ik heb m sinds 1 februari en hij is mee geweest op 2 wedstrijdjes. Puur voor de ervaring in een wat drukkere omgeving en met hindernissen. Hij mag dit in zijn eigen tempo doen. Snelheid komt later.

In de zomer rijdt ik meer voor de kar en longeer ik minder. Dan 3 keer per week voor de wagen en 1x longeren. Ik probeer ze wel 4 dagen per week beweging te geven.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:55

sumic schreef:
Wat trainen jullie veel in de winter! @Maisie het schema wat jij hanteerd gebruik ik in de zomer voor de wedstrijd pony's.
Ik train jonge pony's niet meer dan 2 a 3 x per week. dat is echt het max. Ik heb Lizzy als 3 jarige ook meegenomen naar indoor marathon om ervaring op te doen, dat zou ik nu niet weer opnieuw doen. Ik zou nu langer wachten (wat officieel ook moet.. ze moeten nu 5 jaar zijn voordat ze mee mogen doen met een indoor)
Ik denk dat de ts al heel aardig in de goede richting denkt: Veel afwisseling; longeren/wandelen/slepen/mennen. En niet iederen dag, ze moeten ook de tijd hebben om alles te begrijpen.

Ik train vooral meer in de winter omdat ze zomers ook lekker beweging hebben in de wei.
Nu hij alleen buiten staat een paar uurtjes, vind ik dat niet voldoende om snel te zeggen je hebt vrij.
Maar eigelijk doe ik het hele jaar gewoon graag elke dag wat met hem. Hij krijg ook tussendoor vrije dagen hor :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:28

Bedankt voor alle reacties, leuk :D
Heb ik een beetje idee waar ik aan ga beginnen als ik de ambitie heb om tzt ook een keer een proef te rijden ... :oo
Ik was met dressuur en endurance altijd erg van de schema's maar ben dat de afgelopen tijd wat kwijtgeraakt eerlijk gezegd. Is dan toch best wel weer even uitzoeken om het weer echt op te pakken.
We gaan nu eerst maar eens proberen om de dag iets 'echts' te doen, iets dus met waar een teugel, tuig of bit aanvast zit en wat in ieder geval een half uurtje duurt :D (dat geldt dan voor Alwyn).
Met Simba mennen we 2x per week (1x met zoontje, meestal maar half uurtje, 1x met mij blijkt toch al wel gauw een uur). Als zoonlief nog vaker wil gaan we het uitbreiden naar 3x per week, maar dan met wat oefenen in de wei erbij (met pionnetjes e.d.).