[AR] Hoogte van de bomen bepalen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Hoogte van de bomen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 00:05

Hoi Bokkers,

ik wil graag mijn drachtige haflingermerrie aangespannen gaan trainen/rijden omdat ik in de gaten krijg dat ze tijdens het rijden last begint te krijgen van haar buik.
Daarnaast is ze van het zware, ouderwetse type en imo meer een trek dan een draagdier.
Volgens de vorige eigenaar is ze in het verleden voor de wagen geweest, ze is super maar dan ook super verkeersmak en mijn nieuwe tuig is onderweg.
Ook komend voorjaar, als het veulen er is, wil ik haar conditie graag weer gaan opbouwen dmv het mennen; ik zit zelf met een scheve wervel waardoor rijden zoiezo al rustig aan moet.

Nu heb ik een 4 wielig karretje die ik deze winter wat wil gaan opknappen; hier heeft in het verleden een grote shetlander voor gelopen van 1,05 en hij was daarvoor iets te breed en te hoog.
Mijn vraag is nu; hoe kan ik zien dat het lamoen voor mijn merrie van 1,42 goed is?
Volgens mijn hoefsmid die zelf ook actief is binnen het mennen konden er voor deze wagen grotere pony's want hij was echt veel te klein en te zwaar voor mijn mini merrie.
De bomen zitten trouwens aan het onderstel vast dmv een zwanenhals verbinding(geen idee of dit je juiste term is!)

Wie kan mij helpen, waar moet ik op letten als ik haar straks ga inspannen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:00

Zou gewoon wachten tot het veulen er is en dan eens rustig door een ervaren iemand laten kijken of het gaat.
Je weet niet of er ooit iets verkeerd gebeurd is en met drachtige merries wil je die stress-factor toch niet hebben?

Wildgirl

Re: Hoogte van de bomen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 13:59

Het is juist de bedoeling dat ze in conditie blijft vóór haar bevalling aangezien ze de aanleg heeft van lucht moddervet te worden en dat lijkt me geen strak plan!
longeren is geen hobby van haar, rijden wordt dus lastiger door haar buik en mijn rug dus dit leek me ideaal.
lekker recreatief naar buiten en ondertussen ook goed voor haar conditie.

Ik men zelf al heel wat jaren en heb ook mijn koetsiersbewijs; ervaring is er dus wel alleen zou ik het graag dubbel checken, vandaar mijn vraag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:30

Hoogte van het lamoen is vaak een kwestie van kijken en dan beoordelen; je ziet het vanzelf als het lamoen te hoog of te laag zit, maar is ook afhankelijk van het soort wagen e.d.

Beste wat je kan doen is paard tussen het lamoen parkeren, foto maken en dan vragen wat men er van vind. 'Normaal' gesproken loopt het lamoen parallel met de lijn die de strengen maken, maar nogmaals, dat is ook afhankelijk van lamoenbevestiging aan de wagen en de bevestiging van de strengen.

Het is te snappen dat je dmv. mennen je merrie voor en na de dracht in conditie wil houden; maar ga nóoit uit van hetgeen 'de vorige eigenaar' heeft gezegd. Soms wordt daar weleens over gelogen, heeft het paard dus nooit voor de wagen gestaan, of is daar niet in 'doorgereden'. Daarbij kun je inderdaad, zoals Echwel ook zei, nooit weten wat er in die tijd gebeurd is; een paard kan makkelijk een trauma oplopen van een vroeger ongeluk voor de wagen. Dat hoef je in het normale dagelijkse werk niet te merken, maar span je dan in alle vertrouwen in met de gedachte 'mij is verteld dat ze eerder ook voor de wagen heeft gestaan' dan kan het flink mis gaan, je zal niet de eerste zijn.

Ik zou dan ook, voordat je haar zelf gaat inspannen, er eerst een ervaren persoon bij halen met ervaring in het beleren van paarden voor de wagen, en heel rustig een begin maken met dubbele longe, lange lijnen, evt. slepen. Besteed nog eens extra aandacht aan stemcommando's die misschien weggezakt zijn (als ze die al kende) en gewenning aan de zweep, sturen van achter e.d.

Dan kun je haar onder ervaren begeleiding eens rustig inspannen en kijken hoe dat gaat.
Het meest veilige en verstandige is om dat soort paarden toch, eventueel wat 'versneld' naar gelang het paard het oppakt, deels opnieuw te beleren, alsof ze nog onbeleerd is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:39

Als mijn tuig binnen is ga ik zeker even een foto maken, goede tip!
Lange lijnen, dubbel longe en stemcommando's kent ze dus ik verwacht geen hele gekke dingen.
Uiteraard ga ik de eerste paar keren wel heel voorzichtig te werk en vraag ik hulp.
Ik hou jullie op de hoogte.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:16

Als ik jouw was zal ik gewoon tijdens de dracht enkel gaan slepen, leert het paard toch weer trekken, is actief bezig en je verhoogt niet het risico van ongelukken tijdens de dracht. ;) Op het moment dat het veulen geboren is of er af is, heb je al zo goed kunnen oefenen met slepen dat je het echte werk kan beginnen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:03

Tsja.... ik weet het niet; onze merrie loopt al jaren voor de wagen en diende ook 6 jaar als fokmerrie; die reed ik gewoon door voor de wagen.

Maar het kan inderdaad best wat stress opleveren als het paard nog beleerd moet worden tijdens de dracht.
Heb er eens over na gedacht wat ik in jou positie zou doen, maar vind dat erg moeilijk te beslissen...
Hoe ver is ze eigenlijk in de dracht?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:49

Stress tijdens dracht vind ik zo overdreven. Zó snel verwerpt een paard niet bij stress, anders zou elke wild paard/zebra bij iedere verstoring van de kudde verwerpen, en waren er verrekte weinig paarden over.

Als je een 4-wieler hebt, bepaalt het tuig (=de plek waar je je lichtogen intelt om te hangen) de hoogte van het lamoen, of ben ik nou gek?
De breedte is een ander verhaal, en dat kan nog wel een lastig zijn met een drachtig paard.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:28

JoyCiej007 schreef:
Tsja.... ik weet het niet; onze merrie loopt al jaren voor de wagen en diende ook 6 jaar als fokmerrie; die reed ik gewoon door voor de wagen.

Maar het kan inderdaad best wat stress opleveren als het paard nog beleerd moet worden tijdens de dracht.
Heb er eens over na gedacht wat ik in jou positie zou doen, maar vind dat erg moeilijk te beslissen...
Hoe ver is ze eigenlijk in de dracht?

Ze is nu net over de helft en wordt gewoon té dik, niet qua buik maar ook qua nek en bilpartij; met rijden krijg je dit er slecht af dus vandaar mijn men plannen.
Als ik kijk naar haar reactie op de wagen en haar karakter over het algemeen vermoed ik dat ze wel degelijk ingespannen heeft gelopen; sterker nog toen ik haar 2 jaar geleden leerde kennen was ze volgens mij niet eens onder het zadel.
Ook dat was een kwestie van opstappen en wegrijden.
Heel simpel gezegd; als je haar laat merken dat het goed is is het goed.

We zullen zien, krijg morgen mijn tuig binnen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:34

Je kan tot je je wagen hebt aangepast in ieder geval haar conditie op peil houden door met haar te gaan fietsen. Lekker kilometers maken in draf, als ze zo verkeersmak is dan kan dat prima. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:41

Ibbel schreef:
Stress tijdens dracht vind ik zo overdreven. Zó snel verwerpt een paard niet bij stress, anders zou elke wild paard/zebra bij iedere verstoring van de kudde verwerpen, en waren er verrekte weinig paarden over.

Als je een 4-wieler hebt, bepaalt het tuig (=de plek waar je je lichtogen intelt om te hangen) de hoogte van het lamoen, of ben ik nou gek?
De breedte is een ander verhaal, en dat kan nog wel een lastig zijn met een drachtig paard.

Ik zei je weet niet of er in het verleden iets met het paard gebeurt is (met inspannen dus) en dat kan onnodige stress opleveren..
Ik ben daar dus geen voorstander van, heb genoeg gezien wat betreft paarden die ooit eerder voor de wagen hadden gestaan....

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:28

In principe loopt het lamoen vrij recht van de lichtogen naar de kar. Het mag wel iets schuin lopen maar niet te veel anders krijgt ze last van haar rug. Maar kijk er eens samen met iemand die wat meer ervaring heeft naar tegen die tijd. Als je je tuig binnen hebt, kan je ook eerst eens een autobandje proberen te slepen of zo. Ik heb bij ons op stal gezien hoe een haflinger die vroeger ook voor de wagen had gelopen, hadden ze gezegd, weer voor de wagen werd gezet en met iemand erbij die ervaring heeft, maar met deze haflinger ging dat mooi toch niet goed en die loopt nu nog niet voor de kar.