[AR] gekke vraag??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

gekke vraag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:23

Ik heb een vreselijke leuke boeren dresseerkar op de kop getikt, het meeste is nog wel in goede staat, zitten mooie nieuwe stalen bomen aan, de constructie is ook nog goed inorde, maar er zit hier en daar wat hout op wat er niet ophoort, denk vervangen omdat het rot was ofzo
Nu zou ik het graag vervangen door origineel hout, of iig iets wat erop lijkt.
Ook de leuningkies zijn niet heel best meer

Weet iemand watvoor hout hiervoor gebruikt werd??

Het moet natuurlijk goed waterbestendig zijn, betonplex is ideaal maar vind ik lelijk en kun je natuurlijk ook niet ff buigen om een leuning van te maken.

Dus mocht iemand het weten??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:56

Ik denk dat die wagens origineel van beuken gemaakt werden. Beukenhout (gelaagd) is prima te buigen boven stoom. Beukenhout heeft een heel karakteristieke fijne nerf en geen knoesten, dat zou je dus wel moeten kunnen zien/herkennen. Zou ook nog eikenhout kunnen zijn, dat hout is wat donkerder van kleur, met een wat grovere nerf.

Welk hout je ook gebruikt, waterbestendig is het nooit, je moet dus lakken of verven. Het enige waterbestendige aan betonplex is dat de lijmlagen watervast zijn.

Lady1969

Re: gekke vraag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 08:56

Dank je wel, nu je het zegt ja, geen knoesten en heel fijn
Is hetzelfde hout als onze ouderweste slee idd, beuken!

Nou dan ga ik eens opzoek waar ik dat spul kan krijgen, begin klein met de leuninkjes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:53

Wat de lak betreft; wij hebben 2 (deels) houten wagens staan, eens in de zoveel tijd (per 2 jaar oid) deden we al het hout van de wagen afschroeven, helemaal opschuren en daarna alles opnieuw in de lak.

Wij hebben goede ervaringen met botenlak, precieze naam weet ik niet, wij hadden altijd een donkere variant (vonden wij mooier) maar volgens mij heb je die wel in diverse 'kleuren' qua licht/donker. Onze wagens stonden altijd buiten wegens ruimtegebrek, onder een zeil. Lak bleef zodoende erg lang goed.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:12

Jachtlak is inderdaad een hele mooie en prettig verwerkbare lak en het is ook nog eens goed vochtbestendig. Gewoon bij de gamma ed te koop (gele bus)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:23

Lady1969 schreef:
Dank je wel, nu je het zegt ja, geen knoesten en heel fijn
Is hetzelfde hout als onze ouderweste slee idd, beuken!

Nou dan ga ik eens opzoek waar ik dat spul kan krijgen, begin klein met de leuninkjes.

Ik weet niet of dat gedaan wordt hoor, maar je zou contact op kunnen nemen met wagenbouwers/restaurateurs van authentieke wagens, die zullen wel een mooie kwaliteit hout op voorraad hebben, mocht je het verder moeilijk kunnen verkrijgen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:48

Jachtlak ken ik ja idd die gele bussen, die heb ik gebruikt om over de lak van mijn werpkist heen te doen.
Na 2 nesten ziet hij er nog prima uit!

Thanx Joy da's een goeie tip, had al zitten googele maar er komt bar weinig uit.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:57

als ik goed ben geinformeert werd er vroeger met regelmaat essenhout gebruikt om zijn goede buigzaamheid en taaiheid.