Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xSannn schreef:Hoi, ik heb een 3,5 jarige haarlem(kwpn) merrie waar vanaf moeders kant holsteiner bloed inzit. Aangezien ze een vrij stevige dame is met een aardige borst zou de mogelijkheid tot mennen heel goed kunnen.
Sinds een weekje heeft ze een te gek nieuw maatje gevonden waar ze het zo goed mee kan vinden dat ze zich volledig aanpast op wat dat andere paard doet(4,5)Nu is het andere paard een echte tuiger die tot nu toe alleen nog dressuurmatig gereden is. Bij de vorige eigenaar is er wel al iets met de kar ervoor gedaan maar nog niet erg veel. Nu was mijn vraag, aangezien ze niet zoveel verschillen kwa hoogte. Wat voor tuig is geschikt, mijn moeder heeft liever niet een tuig waar er een stang in de mond hangt want ik wil haar ook nog gaan gebruiken voor springwedstrijden en dan wil ik niet dat ze een harde mond heeft. Bestaat er ook een tuig waarbij het paard het karretje door middel van zijn borst naar voren moet duwen? dat ze niet moeten trekken via de mond? of hebben jullie andere geschikte opties, want heb niet zoveel verstand hiervan
Alvast bedankt
JoyCiej007 schreef:xSannn schreef:Hoi, ik heb een 3,5 jarige haarlem(kwpn) merrie waar vanaf moeders kant holsteiner bloed inzit. Aangezien ze een vrij stevige dame is met een aardige borst zou de mogelijkheid tot mennen heel goed kunnen.
Sinds een weekje heeft ze een te gek nieuw maatje gevonden waar ze het zo goed mee kan vinden dat ze zich volledig aanpast op wat dat andere paard doet(4,5)Nu is het andere paard een echte tuiger die tot nu toe alleen nog dressuurmatig gereden is. Bij de vorige eigenaar is er wel al iets met de kar ervoor gedaan maar nog niet erg veel. Nu was mijn vraag, aangezien ze niet zoveel verschillen kwa hoogte. Wat voor tuig is geschikt, mijn moeder heeft liever niet een tuig waar er een stang in de mond hangt want ik wil haar ook nog gaan gebruiken voor springwedstrijden en dan wil ik niet dat ze een harde mond heeft. Bestaat er ook een tuig waarbij het paard het karretje door middel van zijn borst naar voren moet duwen? dat ze niet moeten trekken via de mond? of hebben jullie andere geschikte opties, want heb niet zoveel verstand hiervan
Alvast bedankt
Oké...... gezien je beginpost weet je qua mennen dus eigenlijk 0,0 denk ik? Een paard trekt namelijk nóoit een kar via de mond, weet mij god niet waar je dat vandaan hebt maar denk dat je nog wel het 1 en ander dan te leren hebt
En ja, er bestaan zelfs tuigen waarmee het paard de wagen via de borst trekt, sterker nog, dat is vrijwel altijd zo.
Een tuig zonder stang........ tsja, je koopt een tuig en je koopt een bit. Dus welk tuig je koopt maakt niets uit voor het bit. Dat een paard hard in de mond wordt door het gebruik van een stang is klinklare onzin, als jij normaal met een stang omgaat, wordt het paard echt niet harder in de mond.
De hardheid in de mond heb je als menner helemaal zelf in de hand.
Conclusie; ik zou me eerst eens goed gaan verdiepen in het mennen, voor je vanalles qua tuig gaat aanschaffen, want wie denkt dat een paard met via de mond een wagen trekt, heeft in mijn ogen nog een hóooop te leren.
Er zijn vele topics op AR te vinden met dergelijke informatie; je zou eens in de FAQ kunnen kijken, de wiki, en de zoekfunctie gebruiken.
JoyCiej007 schreef:En daarbij genomen snap ik uit de beginpost dat je dus graag wilt mennen met beide paarden? Direct in 2span of dat niet?
Voordat je uberhaupt een tuig koopt, ga inderdaad eerst eens mee bij een ervaren menner op de wagen, kijk of het wat voor jou en je moeder is. Ga dan een mencursus volgen en haal je koetsiersbewijs.
Ga dán, met 'alle' kennis die je dan hebt, eens rustig beslissen of het mennen wat voor jullie en jullie paarden is. Dan kun je op zoek gaan naar een degelijk goed tuig en een mooie wagen.
Tuig kopen, op 't paard gooien en rijden maar; zo simpel is het helaas niet. Je zal het eerst zelf moeten leren dmv. een cursus en daarna zal je paard waarschijnlijk nog beleerd moeten worden door iemand die daar voldoende ervaring in heeft, daar gaat wel wat tijd over heen
Echwel schreef:Toch altijd goed tegen een slecht humeur een avondje rondneuzelen op bokt.![]()
![]()
Wat je allemaal voorbij ziet komen en dan denken liever hier dan onderweg......
Hebben jullie nooit neiging te vragen waar en wanneer ze gaan rijden zodat wij dan binnen blijven
Echwel schreef:Lady1969 schreef:Ik heb denk ik een goede tip voor je.
Als je zo graag je paard voor de kar wil hebben, breng het weg naar een prof.
Niet om banketstaaf te doen maar als je denkt dat je paard de kar met zijn mond moet trekken lijkt dat mij echt een beter idee.....
Is dat niet zo dan![]()
Lady1969 schreef:Ik heb denk ik een goede tip voor je.
Als je zo graag je paard voor de kar wil hebben, breng het weg naar een prof.
Niet om banketstaaf te doen maar als je denkt dat je paard de kar met zijn mond moet trekken lijkt dat mij echt een beter idee.....
xSannn schreef:......Bij de vorige eigenaar is er wel al iets met de kar ervoor gedaan maar nog niet erg veel. ....
JoyCiej007 schreef:Ik weet echt niet wat jij je allemaal in je hoofd haalt, maar 'zomaar' even je paard tussen andermans paarden voor de wagen mikken, dat kan maar zo niet.....
Of een paard geschikt is voor het mennen of niet, zal alleen een ervaren en kundig menner kunnen beoordelen die het paard dus ook heeft meegemaakt....
Dat je geen menners kent wil niet zeggen dat het onmogelijk is; vraag eens rond bij jou in de buurt, bel de plaatselijke menvereniging eens op of plaats een advertentie.
Ga vooral niet zelf lopen aanprutsen want ik denk dat dat, helemaal in jou geval, totaal niet verstandig is.
Edit; daarbij is het niet meer dan een normale volgorde dat je eerst zelf na gaat door te doen, of het mennen wat voor je zelf is. Dán ga je pas kijken of het wat voor je paard is.
Als jou moeder ooit eens een mencursus heeft gedaan, hoe kom jij of komen jullie dan op het idee dat het paard een wagen trekt met zijn mond.....?
Ik zou dan allebei eerst maar eens het KB gaan halen, want mennen is véel meer dan een paard voor een wagen knuppen en leidsels in de handjes vast houden....