[AR] voor/nadelen gareel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

voor/nadelen gareel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:33

Heb er op paard en koets weer een paar gezien, Gareeltuigen....

Ik vind het zooo mooi, maar je ziet het eigenlijk bijna nooit.

Wat zijn de voor en nadelen eigenlijk van zo'n tuig?

lienepien610

Re: voor/nadelen gareel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:12

Moet toch zeggen dat ik er wel een redelijk aantal in de klasse 4 zie, die op al hun pony's/paarden een gareeltuig hebben liggen..

je kunt het als een voor én een nadeel zien, het word op maat gemaakt per paard, en het ziet er soms wel erg chique uit. De druk van de strengen ligt dan rond de hele hals, ipv alleen langs de borst.

Ik vind het er ook wel mooi uitzien, maar ik weet niet of ik er voor zal kiezen. Vind het er erg zwaar uitzien, hoewel ik het nooit heb vastgehad. Je zult een groot paard hebben, en dat over de hoofd moeten krijgen..! Spierballen kweken?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:43

Nadeel is dat je een wagen moet hebben met padddenstoelen en geen beweegbare zweng.
Het geschikt is voor dressuur/vaardigheid niet voor marathon..
Het precies op maat moet zijn anders schuurt het..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:44

Je kan een gareel zowel met zweng als paddestoelen gebruiken. Wanneer je de paddestoelen gebruikt kun je alleen directer sturen. Wanneer je met zweng blijft rijden heb je alleen geen echt voordeel van je gareel voor je wendbaarheid. Maar ik kan me voorstellen dat het wel lekker zit voor je paard. Een gareel is inderdaad best zwaar (heb er wel eens een vast gehand nooit mee gereden) Maar ook niet van ik ga door mijn rug zwaar. (denk niet dat het veel zwaarder is dan een schoftje om het gewicht even te vergelijken)

Grappige van een gareel tuig is wel dat wanneer het gareelriempje (boven op het gareel) knapt je paard zo uit zijn tuig kan lopen. Als je met gareel rijdt moet je hetdus wel goed onderhouden.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:04

een gareel is wel zwaarder dan een schoftje .. een kwaliteitsgareel dan he..
ik loop gerust (wanneer het niet anders kan) met vier tuigen naar stal en terug ( borst en schofttuig) maar vier garelen met schoftje gaat echt niet !

waarom je het weinig in de marathon ziet ?
wsl ook dat het echt op maat moet zijn, duur is en je dus niet wilt dat het beschadigt!

Mariska_28

Re: voor/nadelen gareel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:04

Ik vind het ook prachtig om te zien!

En zo`n Frans gareel dan? Die zijn verstelbaar?