[AR] lamoen? Welke maat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SweetCalypso

lamoen? Welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:18

Hallo ik heb van iemand een kar gekregen shet/pony.
Nou is het lamoen eraf gestolen. Hoe lang moet die ongeveer zijn voor een welsh b?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:38

SweetCalypso schreef:
Hallo ik heb van iemand een kar gekregen shet/pony.
Nou is het lamoen eraf gestolen. Hoe lang moet die ongeveer zijn voor een welsh b?

Er zijn geen standaardmaten, maar je kan het heel makkelijk zelf meten. Vaak worden recreatiewagens (helaas) standaard met veels te lange en te krappe lamoenen geleverd. Enige voordeel; je kan het laten inkorten, maar dat kost vaak wel wat.

Zelf meten; leg schoftje op de pony en meet vanaf iets verder dan de lichtogen, niet té ver want als het lamoen te ver uitsteekt (en dat is al snel zo) dan prikken de uiteinden bij bochten en wendingen in de hals van de pony. Niet te kort want lichtogen moeten wel iets schuifruimte hebben, niet dat direct het hele lamoen uit de lichtogen lazert.
En dan tot wat verder dan de achterhand van de pony.

Is trouwens ook helemaal afhankelijk hoe je je pony wil inspannen; wil je hem juist kort voor de wagen (verdient wel mijn voorkeur) of wat verder weg? En wat voor uiteinde heeft/krijgt het lamoen? Als het namelijk gaat om ovale of helemaal gesloten uiteinden dan hoef je in principe niet verder te meten dan de lichtogen....

sas72

Re: lamoen? Welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:21

Ik sluit me aan mij Joycie. Bovendien kun je de meeste lamoens ook nog verstellen, smaller en breder en langer of korter.
Gewoon een keer informeren bij iemand die menwagens verkoopt.