[AR] borsttuig met vaste strengen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

borsttuig met vaste strengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 13:23

de meeste borsttuigen hebben op het borststuk gespen zitten waar je de strengen aan bevestigd. Ik ben afgelopen zondag op een clinic geweest waar ze een borsttuig hadden waar de strengen aan de voorkans vast zitten, en aan de achterkant (bij de zweng) verstelbaar zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee en waar zijn ze verkrijgbaar?

LisaB

Re: borsttuig met vaste strengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:26

Die jij gezien hebt zijn officieel voor enkelspantuigen. De borsttuigen met gespen zijn voor meerspantuigen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:28

stef schreef:
de meeste borsttuigen hebben op het borststuk gespen zitten waar je de strengen aan bevestigd. Ik ben afgelopen zondag op een clinic geweest waar ze een borsttuig hadden waar de strengen aan de voorkans vast zitten, en aan de achterkant (bij de zweng) verstelbaar zijn.

Ken ze wel waar ze aan het borsttuig vastszitten, hebben wij ook, heb je minder gespen bij de borst, verkrijgbaar? even rondbellen misschien
LisaB schreef:
Die jij gezien hebt zijn officieel voor enkelspantuigen. De borsttuigen met gespen zijn voor meerspantuigen.

Wij hebben ze in enkel /twee en tandemtuig..
Staat nergens dat meerspantuig met de gespen bij de borst moeten zitten
Bij ODK heben ze zelfs bij 4spantuig geloof dat die van Rijstuigen heeft

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:12

Laatst bijgewerkt door Nouvel op 14-11-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:20

ideal, heeft ze nu ook met de speciale veiligheidssluiting aan de voorkant, erg mooi, maar ideal heeft ze ook vast

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:22

Echwel schreef:
stef schreef:

Ken ze wel waar ze aan het borsttuig vastszitten, hebben wij ook, heb je minder gespen bij de borst, verkrijgbaar? even rondbellen misschien
LisaB schreef:

Wij hebben ze in enkel /twee en tandemtuig..
Staat nergens dat meerspantuig met de gespen bij de borst moeten zitten
Bij ODK heben ze zelfs bij 4spantuig geloof dat die van Rijstuigen heeft

Ze zijn officiel voor de enkelspantuigen, omdat gespen kunnen schuren onder de boom.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:24

Ik heb een Ideaal enkelspan met vaste strengen.
Mijn dubbelspan heeft ze trouwens ook.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:53

LisaB schreef:
Ze zijn officiel voor de enkelspantuigen, omdat gespen kunnen schuren onder de boom.

Bij enkelspan heb je een lamoen bij tweespan een boom en nergens staat geschreven dat je tweespan niet met vaste strengen mag rijden...
Zou de boeken er maar eens op naslaan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:37

Zowel mijn Ideal (combinatietuig) als Van Rijs enkelspantuig heeft doorlopende strengen en dus de gespen bij het zweng.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:51

Echwel schreef:
LisaB schreef:

Bij enkelspan heb je een lamoen bij tweespan een boom en nergens staat geschreven dat je tweespan niet met vaste strengen mag rijden...
Zou de boeken er maar eens op naslaan

Dat zeg ik toch ook niet?????????
Het is officieel zo......
Wat maakt het uit

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:56

Ik vraag mij af waar het officieel staat dan?
Moet toch ergens te vinden zijn, zelfs bij Authentiek staat het nergens geschreven..
Je maakt mensen in de war door dingen te roepen die niet echt waar zijn

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:59

Met menexamen gehad!!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:37

Ik denk als dat gaat schuren dat je dan toch iets aan je lamoen moet gaan doen. Het enige nadeel van losse strengen vind ik dat ze soms te ver aan de voorkant uitsteken. Kan je natuurlijk ook van alles voor verzinnen maar daar heb ik af en toe last van

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:40

jouke_h schreef:
Ik denk als dat gaat schuren dat je dan toch iets aan je lamoen moet gaan doen. Het enige nadeel van losse strengen vind ik dat ze soms te ver aan de voorkant uitsteken. Kan je natuurlijk ook van alles voor verzinnen maar daar heb ik af en toe last van

Dat is heel simpel op te lossen door ze korter te maken :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:43

Sjonniej schreef:
jouke_h schreef:

Dat is heel simpel op te lossen door ze korter te maken :)

Ja dat weet ik alleen vind ik het zonde om nu al in me nieuwe tuig te gaan snijden ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:30

Wat is nu meer zonde:
Dat je er een stukje afhaalt (als je het door de tuigenmaker laat doen of iemand anders die wat verstand heeft van leerbewerken, dan zie je daar trouwens niets van).
Of dat er van die flappen heen en weer wiebelen.

(Ik weet zeker dat je na 3x rijden heel blij bent dat je het gedaan hebt ;) Ik vind het zelf ook altijd zonde om de riempjes te verkleinen. Maar uiteindelijk is mijn rijhoofdstel wel veel mooier geworden nu het riempje van mijn neusriem met 5 cm ingekort is. En je ziet er niets van!)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:02

Een tweespan kan prima met doorlopende strengen (de benaming voor 'vaste' strengen) worden uitgerust, of dit goed of fout is staat nergens beschreven. Van oudsher (let op dat 'oudsher') werden sowieso de enkelspantuigen uitgerust met doorlopende strengen. Dat 'hoorde' nou eenmaal zo. Of een tweespantuig wel of geen doorlopende strengen had maakte niet uit.

Doorlopende strengen zijn bij Ideal wel te krijgen, moest er destijds gewoon om vragen bij levering, anders krijg je ze standaard met losse strengen.
Heb nu een handgemaakt tuig, en wederom voor doorlopende strengen gekozen. Persoonlijk vind ik het mooier dan die losse stukken aan de voorkant (die je inderdaad prima kan laten inkorten). Het ziet er ook minder massaal uit dan een gesp aan de voorkant.
klik

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:38

LisaB schreef:
De borsttuigen met gespen zijn voor meerspantuigen.

Dat klopt niet; ik heb toch echt een enkelspantuig en mijn tuig heeft ook gewoon gespen op het borsttuig zitten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:11

volgens mij was de vraag wie er ervaring heeft met doorlopende strengen en wie weet wara je ze kunt krijgen. Niet wat wel of niet mag. Zoals je kunt lezen in dit forum zijn er verschillende leveranciers en/of tuigenmakers die deze kunnen maken of kunnen leveren. Wij gebruiken ze ook met doorlopende strengen. Lijkt veel strakker, zit mooier er schuurt niet langs het lamoen of disselboom.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:41

Ik heb een borstuig waarbij de gespen niet op het borststuk zelf zitten. Dit was met mijn oude tuigje. Er zaten geen voordelen en geen nadelen aan, voor mij niet anders als dan een borsttuig waarbij de gespen op de borst zitten.

Ynskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:26

ons enkel en dubbelspantuig heeft ook vaste strengen. Ik wist niet eens dat ze bestonden die verstelbaar zijn bij de borst ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:49

Ik heb ook een enkelspantuig met vaste/ doorlopende strengen. Behalve dat het tuig gewoon zo was toen ik het kocht (hier niet op geselecteerd) vind ik het mooier. Je hebt voor het oog minder 'drukte' rond het schoftje, waar al zoveel tuig zit.
Maar voor het rijden zelf zal het niet uitmaken denk ik.
Met opbergen kun je het niet losmaken, zit je dus altijd met een borsttuig met lange strengen eraan. Maar ik vond dat niet erg.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:35

De combinatietuigen van ideal hadden volgens mij vaste strengen ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:44

klopt. Ik heb ook een ideal combituig met vaste strengen. Ik heb ze aan de kar met snelsluiters en hoef nooit wat te verstellen. Ook geen geschuur oid.