Ik had altijd een pony die mits ik optijd met dekens begon niet hoefde te scheren.Maar met mijn nieuwe paard ben ik (dacht ik) op tijd met dekens begonnen,maar die heeft al een super vacht.
Ik wil der eigenlijk gaan scheren.Maar vroeg me af hoe menners vaak hun paard scheren.Het model dus.Helemaal of gedeeltes van waar het tuig komt laten zitten. Hoe is jullie ervaring daarmee?
groeten baudy
djnien
Geplaatst: 10-11-09 13:10
Wij scheren ze helemaal, incl hoofd. Die van ons is een koukleun dus die staat vaak met 2 dikke dekens op en na het rijden met een dikke wollen deken met hals.
Succes!
_lieff_
Geplaatst: 10-11-09 13:10
ik heb eens gezien dat ze alleen de gedeeltes doen waar het tuig niet doen maar ik zou hem gewoon helemaal doen
Ik heb de mijne deels geschoren. De halve hals, halve schouders, hele borst en dan tussen de voorbenen door tot de plaats waar de singel komt. Heb hem zo geschoren omdat hij dan wel goed zn warmte kwijt kan, maar ik niet hoef te lopen tobben met dekens etc.
Groetjes, Lacuna
Echwel
Geplaatst: 10-11-09 17:54
Dit jaar zijn ze helemaal geschoren, andere jaren streep eruit net wat je wil.. Als ze niet echt hard hoeven te werken alleen de zweetzones scheren
Nouvel
Geplaatst: 10-11-09 18:38
de keren dat die van mij was geschoren heb ik de benen en de voorkant van het hoofd erin gelaten, en ook de plek van de zadel, vanwege het regelmatig onder het zadel rijden...
Ik heb de halve hals, de borst en schouder en de buik tot de liezen geschoren. De strengen lopen zo over het behaarde gedeelte. Ze kunnen goed hun warmte kwijt (zweten doen ze natuurlijk wel gewoon maar ze hebben natuurlijk wel een dikke shetlandervacht) In maart voor Kootwijkerbroek scheer ik ze kaal op hoofd en benen na.
één van mijn pony's is geheel geschoren tot de hoofdstellijn van zijn hoofd de andere ook alleen heeft zij kniekousen aangezien madam het niet toelaat om haar benen te scheren
marieke67
Geplaatst: 10-11-09 20:18
Ik doe volgende week een dekenmodel. Dan heeft ie onder het zadel en onder het tuig gewoon nog vacht, maar toch zijn hals helemaal vrij om de warmte kwijt te raken. Ik vind het persoonlijk niet echt heel mooi, maar het is wel erg praktisch, zeker ook omdat mijn pony bijna altijd buiten staat.
Het is trouwens ook wel wat ingewikkeld om alleen de delen van het mentuig te laten staan. Ik weet niet hoe creatief je bent? Die moeite zou ik toch niet doen en dan kiezen tussen helemaal of alleen de zweetzones, zoals hierboven beschreven.
Peachy
Geplaatst: 11-11-09 14:33
Aangezien die van mij 24/7 buiten staan, heb ik alleen de delen geschoren waar het tuig ligt: Borst, schouders, tussen de voorbenen, singel, streep over de buik, liezen, streep over de kont en tussen zijn billen. Het ziet er echt niet uit, maar het is zeer functioneel!
Die van mij net als Maisie, ook omdat hij veel buiten staat.
Esther43
Geplaatst: 17-11-09 20:19
die van mij is helemaal kaal
tine10
Geplaatst: 17-11-09 20:55
Mijn paard is op hoofd na geschoren, pony is helemaal kaal. Ik moest steeds 3 uur wachten voor ze droog waren, dat werd echt te gek.
beantsje
Geplaatst: 17-11-09 21:14
Die van mij heeft een dekenmodel; hoofd totaan bakstukken, grootste gedeelte van de hals, boeg, schouder, streep doorlopend tot de lies. buik is niet geschoren. Ze wordt ook ohz gereden.