[AR] uitstappen met zweetdeken met paard in wintervacht? (mennen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

uitstappen met zweetdeken met paard in wintervacht? (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:46

Een vraag over mennen in een wintervacht...
Mijn paardje heeft een flinke wintervacht. Ik heb de onderkant van de hals en de boeg tot aan de singel geschoren, en bij haar liezen een stukje. Zo heeft ze het wat minder warm, anders zweet ze al met een stapritje. Meer wil ik niet scheren want overdag staat ze buiten zonder deken (overigens nu ook nog 's nachts, ik denk dat ze over een week 's nachts op stal gaat).
Als ik ga rijden kan ze flink zweten. Als ik haar een beetje droog wil hebben als ik thuis kom, moet ik een half uur uitstappen. Ze gaat daarna weer de wei/ paddock in.

Is ze sneller droog als ik met uitstappen een zweetdeken op zou doen?
Ik zat te denken aan zo'n speciale mendeken, maar die bedekken alleen de achterhand. Op haar schouders zweet ze ook flink.
Ik hoor graag jullie ideeen en ervaringen.

Napie

Re: uitstappen met zweetdeken met paard in wintervacht? (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:58

Volgens mij niet. Je heb al een deken opliggen in de vorm van vacht. Mijn ervaring is dat paarden sowieso nooit droog te stappen zijn voor de wagen. Na het uitspannen aan de hand met een zweetdeken op heeft meer effect.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:02

Als het paard al gaat zweten van een stapritje. Dan kun je ook niet verwachten dat hij opdroogt tijdens het uitstappen toch?

Napie geeft een goede tip.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:11

@Napie: bedankt voor je reactie. Jij hebt nuttige ervaring, ik neem aan dat jouw Shetters ook een flinke wintervacht maken.
Wat doe jij als het regent of onderweg gaat regenen en ze zweten?

@Sjonniej: ik schreef, ze GING al zweten van een staprit, daarom heb ik een stukje geschoren. Daardoor, en doordat het nu wat minder warm is, zweet ze niet meer van alleen een stapritje.

Na flink werken en zweten duurt het nu een half uur tot ze op de huid en onderste vachtlaag droog is. De buitenste laag is dan nog niet droog, maar dat is niet zo erg. Tenminste, als het buiten droog is.
Als het regent twijfel ik erg, en daarom dacht ik aan een zweetdeken... kan ik haar met regen en zo'n half-droge vacht ook weer buiten zetten?
Ze hebben geen schuilstal in de paddock. Even op stal zetten gaat ook niet, dan maakt ze zich zo druk dat ze alleen meer gaat zweten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:08

Ik rij momenteel meestal aan het einde van de dag, ze gaan na het rijden gewoon op stal. Als de ondervacht enigszins droog is gaat de deken erop (fleece gevoerde regendeken) Als ik de mogelijkheid had zouden ze zonder deken op stal gaan en dan de deken erop als ze droog zijn.
Ik heb de halve hals, schouder en buik geschoren. Nu nog niet het idee dat dit nut heeft gezien ze na een half uur al doornat zijn. Echter, dit is voor het eerst dat ik ze een beetje heb geschoren en het tweede jaar dat er uberhaupt een deken op ligt. Anders gingen ze altijd zo op stal. Dat ik nog stro op stal had, gebruikte ik dat om ze droog te wrijven. Vervolgens een dikke plak stro op de rug en dan waren ze best snel droog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:24

Ik zou er met zo'n dikke vacht zeker geen mendeken opleggen, dan wordt het nog warmer en gaat je paard nog meer zweten...

Enige optie is gewoon heel goed en rustig uitstappen, desnoods aan de hand, en niet te zwaar werk laten doen...

Of anders helemaal scheren en een deken erop...

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:59

Okee, dat is duidelijk: een dekentje gaat niet helpen bij een wintervacht.
Ik hou het bij lang uitstappen, eventueel aan de hand nog een rondje om met zweetdeken.

@Napie: ik merk wel verschil met het voorwaarts rijden. Ook mijn pony zweet nog steeds flink ondanks het gedeeltelijk scheren. Maar als ik haar niet zou scheren (dit is nu 3e winter dat ik het doe), heeft ze het zo snel warm dat ze minder voorwaarts is. Nu kan ze toch wat meer warmte kwijt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:09

Wat ik deed voor hij was geschoren was uitstappen tot hij op andem was, en dan aftuigen, zweet deken erop en hup in de trailer, en als we dan tuis waren was hij al bijna droog en dan ging hij de stal in. Wat jij dan zal kunnen doen is een gewoon deken op leggen, of toch gaan scheren.

TiamoNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:30

mijn tinker heeft ook een dikkevacht. maar het drogen van zijn vacht is dus ook een groot probleem, maar als je hem hebt uitgestapt (kan met een deken doe ik ook) duurt dat natuurlijk lang. maar meestal op de huid zelf is hij binnen 10min droog. de haren wat nog nat zijn is gewoon nat, dat krijg niet door het stappen droog. het gaat om eerste deel van zun haren, bij zijn huid. de rest rolt hij zich wel droog ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:05

Het voorwaarts zijn is het probleem niet in de winter bij mijn pony's. Ben blij dat iki ze uberhaupt nog een beetje bij me kan houden op dit moment want die pony's lopen het beste bij een graadje of 5 of lager. Als ze nog meer voorwaarts zijn door scheren dan weet ik dat ik dat in ieder geval maar helemaal moet laten.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 15:25

@Napie: dat zijn dan wel racemonsters zeg! Maar het klopt op zich wel he, dat zulke paardjes zich lekker voelen bij lagere temperaturen. Het effect van deels scheren zal ook wel per paard verschillen....

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:04

TiamoNicole schreef:
mijn tinker heeft ook een dikkevacht. maar het drogen van zijn vacht is dus ook een groot probleem, maar als je hem hebt uitgestapt (kan met een deken doe ik ook) duurt dat natuurlijk lang. maar meestal op de huid zelf is hij binnen 10min droog. de haren wat nog nat zijn is gewoon nat, dat krijg niet door het stappen droog. het gaat om eerste deel van zun haren, bij zijn huid. de rest rolt hij zich wel droog ;)

Helemaal mee eens! Onze Tinker stopt ook met zweten als je 10 minuten goed uitstapt. Daarmee is hij niet droog, maar dat geeft niets. En even laten rollen helpt ook heel goed!

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:46

Je moet gewoon uitstappen, maar niet te lang zorg dat ze nog wel warm zijn,en dan het zweetdeken opleggen. of even opsluiten eventueel, en als hij dan nog een beetje nat is maakt ook niet heel veel uit als het niet heel koud is.

ik heb mijn pony's helemaal geschoren. ideaaaaal. we hadden een marathon in indoor nijkerk, en hij zweette niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:23

Anders toch overgaan op een dun dekentje van Bucas of Rambo, zo eentje waar je ze onder kunt zetten ook al zijn ze nog nat?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:51

Ik ga helemaal mee met napie ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:12

Ja, ik vind Napie's advies wel goed.
Een zweetdeken is geen optie, want na het uitstappen, aftuigen, kar opruimen en eten gaat mijn pony meteen weer naar buiten de paddock in. Een zweetdeken oplaten wordt een modderboel.
Een poosje op stal zetten is geen optie want als de rest buiten staat en zij binnen, maakt ze zich zo druk dat ze binnen een kwartier van top tot teen (opnieuw) bezweet is.
Lang uitstappen, eventueel nog aan de hand, is dus voor mij de beste optie.