[AR] Inspannen in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Inspannen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:19

Wij van stal mogen in de zomer gebruik maken van een 'men'weitje. Daar staan ook 2 paarden waarvan de 1 toen ze gekocht was al in het tuig heeft gelopen dus de eigenaar kon dat beest inspannen en er zo mee weg rijden. Mee gefokt, en het fokproduct moest ook voor de wagen. Net 2 jaar, tuig en alles opgedaan in de stal, kinketting op zijn straks hele hoofdstel zo strak mogelijk vastbinden in spannen en rijden maar. Toen ik dat hoorde viel me bek open. Als wij gaan beleren doen we dat rustig aan maar dit?!?! kon bijna niet geloven dat dit goed gaat. Nu ik ze bezig zie met dat paardje zie ik haar alleen nog maar op haar achterbenen langskomen. Inspannen gaat nu wel buiten met iemand ervoor die een erg goede levensverzekering moet hebben want het steigert, walst over iedereen heen e.d. Nu mijn vraag: werd dat vroeger altijd zo gedaan? Meteen alles erop aan het werk geen gezeur doorgaan?? Paardje stond ook op internet te koop maar ik ben bang dat als je een proefritje wil maken dat je een hartverzakking krijgt. En natuurlijk graag meningen!!! ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:33

Nou dit valt voor mij onder de noemer niet weten waarmee bezig te zijn..
Beest is gewoon verpest en de vraag is of je dit dus ooit goed krijgt..
Schoolvoorbeeld van hoe domheid dieren kan verpesten en het dier kan er niet eens iets aan doen..
Bescherm de dieren tegen de beesten zou je bijna zeggen..
En nog even op je vraag terugkomend, nee zo werd het ook vroeger niet gedaan, juist niet..

Heb je nooit de n eiging om zo iemand eens de waarheid te vertellen?
Daarbij het risico dat hij het verkoopt en een ander ermee verongelukt, dat vind ik toch wel iets op je geweten hebben

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:39

Ja hoor, vroeger werd het meestal zo gedaan en tegenwoordig nog wel (blijkt ook).
Veel mensen zien en zagen een paard als gebruiksdier in de letterlijke zin van het woord.
Natuurlijk doen de meeste bokkers het anders en als serieus gebruiker ben je veel te zuinig op je dieren om het op een dergelijke manier te doen.
Als het dan niet goed gaat dan ligt het aan het paard dat levensgevaarlijk is (wat natuurlijk ook klopt in dergelijke handen).
Één ding dat ik dergelijke mensen wel mee moet geven is dat ze vaak niet bang bang zijn en recht door zee naar een paard toe en dan heb je al half gewonnen. Een spuit Sedalin hielp meestal wel voor de andere helft...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:41

BD ik kan mij herinneren(van heel lang geleden) dat het niet in de stal werd gedaan maar buitne aan de muur vastgezet met een koeienband om de hals...
Sterker nog waren er wel stallen? stonden ze niet aan het halster in een stand? dat is wat ik mij herinner.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:46

Echwel schreef:
BD ik kan mij herinneren(van heel lang geleden)
Dat was toch toen de mannen nog met knotsen liepen en de vrouwen aan hun haren mee naar het hol sleepten? :D :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:05

Nee nee toen de boten van hout en de mannen van staal waren en wij het hooi nog van de schoof met paard en wagen binnen haalden :D :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:15

He bah... Ik heb altijd geleerd dat de eerste ervaring voor een paard prettig moet zijn, zodat hij het graag weer doet. Op die manier verpest je het paard..
Onze buurman is 79 jaar en fokt Belgische Trekpaarden en ment er ook mee, trouwerijen, sinterklaas, concoursjes ect. Ik merk wel dat alles bij hem 'van vroeger' is, ten minste voor zover in me 'vroeger' kan voorstellen :P Maar die man is zéker niet zo lomp tegen paarden. Hij heeft onze pony beleerd en dat ging heel netjes. Eerst veel droog gement, langs de weg lopen met lange lijnen ect. Op gegeven moment gewoon voor zo'n concourswagentje gezet. En lekker aan een losse teugel, pony op eigen benen, laten stappen. En de buurman maar roepen: ''Braaaaf! Voooruuut!'' :+ Maar zeker niet gemeen, maar wel op z'n 'boer's'.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:54

Echwel schreef:
Nee nee toen de boten van hout en de mannen van staal waren en wij het hooi nog van de schoof met paard en wagen binnen haalden :D :D
o, dus na de tijd dat er alleen ridders te paard zaten en heksen nog gewoon verbrand mochten worden... :)) _O-

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:18

Echwel schreef:
Nou dit valt voor mij onder de noemer niet weten waarmee bezig te zijn..
Beest is gewoon verpest en de vraag is of je dit dus ooit goed krijgt..
Schoolvoorbeeld van hoe domheid dieren kan verpesten en het dier kan er niet eens iets aan doen..
Bescherm de dieren tegen de beesten zou je bijna zeggen..
En nog even op je vraag terugkomend, nee zo werd het ook vroeger niet gedaan, juist niet..

Heb je nooit de n eiging om zo iemand eens de waarheid te vertellen?
Daarbij het risico dat hij het verkoopt en een ander ermee verongelukt, dat vind ik toch wel iets op je geweten hebben

Ja daar hebben al meer mensen wat van gezegd. Of iig geprobeerd wat van te zeggen... Krijg je als antwoord: Ja maar ze loopt nu toch voor de wagen?? Ja dat zien we ook wel maar je wil niet weten hoe. Tis ook echt iemand zonder verstand. Geen grijntje inzicht wat dieren betreft. En ik krijg commentaar dat ik te lief ben voor mijn ponie als we aan het uitstappen zijn van een buiten rit. Ja je moet wat harder zijn voor je paard.. Zit er nog elke dag op te wachten dat ik ze een keer in de sloot zie liggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:45

Jouke dit soort mensen zijn geen dieren waard, die zouden gaan dieren mogen hebben
Een paard is niet meer dan een gebruiksmidel voor ze en laten we eerlijk zijn dat zie je nog heel vaak, zelfs in het wedstrijdcircuit zijn er mensen die de dieren hebben om ergens te komen zonder naar het welzijn van het dier te kijken..
Laten we blij zijn dat er ook veel niet zo zijn en die koesteren..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:47

BlackDevils schreef:
Echwel schreef:
o, dus na de tijd dat er alleen ridders te paard zaten en heksen nog gewoon verbrand mochten worden... :)) _O-

Rondom de tijd dat je auto's aanslingerde en fietsen levensbedreigend waren :+