[AR] beleren voor de kar op 2 jarige leeftijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

beleren voor de kar op 2 jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 15:37

vaak hoor je mensen die hun pony op 2 jarige leeftijd al voor de kar zetten omdat dit een stuk minder zwaar is dan iemand op zijn rug en de pony er al klaar voor is.

zijn er op bokt ook mensen die hun pony op 2 jarige leeftijd hebben beleerd voor de kar?

capopjekop

Re: beleren voor de kar op 2 jarige leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:38

Ja, in de rensport was iemand die dat doet. Zij heeft pas een topic met uitleg gepost.

Ikzelf heb gewacht tot 4 jaar.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:38

Mijn tinker was 2.5 toen die beleerd is voor de wagen. Totaal geen problemen mee gehad en hij pakte alles ook super snel op!
Ik heb er nog nooit nadelen van ondervonden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 15:42

ben je op 2,5 jarige leeftijd begonnen of al vroeger en op haar 2,5 pas echt de kar achter gehongen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:43

Mijn paard is ook als jonkie beleerd.
paard van een vriend van me ook (welshcob).
In drafenrensport gedeelte zijn er meerdere die jonge paarden voor de kar (sulky) hebben lopen.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:44

Met 2.5 begonnen, maar 2 maanden daarna stond ie voor de kar. Ging allemaal heel snel, hij pakte het super goed op.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 15:55

okee dus dat hoeft geen probleem te zijn

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:19

nee, als je het op het tempo van het paard doet niet. Als je ziet dat het paard het niet aankan, moet je natuurlijk stoppen, maar dat lijkt met logisch.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:26

Wij beleren onze Dravers altijd als jaarling. Tuigje op, beetje leren sturen en dan een tijdje zo doorgaan tot de routine er in zit. Dan komen ze weer naar huis om te groeien, als tweejarige gaan ze weer een tijdje in training, om te kijken of het was is als tweejarige of als ze er niet klaar voor zijn weer naar huis. Het jonge paard wat we nu hebben staan is nu 2, heeft als jaarling ook in training gestaan. Ik heb nog wel een filmpje van het werk wat hij toen deed. Hij stond toen een maand in training, deed dan 5 min de ene kant op en 5 min de andere kant op, en dat dan 3-4 keer in de week:
http://www.youtube.com/watch?v=0Hh2tRkHUXo

Afgelopen zomer is hij weer in training geweest, een maand of 2-3 geloof ik. Toen werd hij wat meer doorgetraind, kijken wat hij kon. Dit was in mei (tweejarige dus)
Afbeelding

Daarna is hij gecastreerd en naar huis gekomen. Hij staat sinds die tijd dus ook weer helemaal stil, gewoon in het weiland met de rest. Hij gaat over een maandje ofzo denk ik wel weer in training, dan om echt doorgetraind te worden om als driejarige te gaan koersen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:30

Mijn fjord is op zen 2 jaar beleerd voor de kar, bij de vorige eigenaar. Ben heel blij dat ie het kan, maar persoonlijk zou ik toch zeker wachten tot 2,5 jaar, zo niet langer. Maar hij kan het en ik moet zeggen dat onder het zadel beleren een heel stuk gemakkelijker is dan. En je kunt al wat spiertjes opbouwen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:27

Bij ons op stal worden de meeste met 2,5 beleerd. Dat is ook omdat ze dan niet meer in het land kunnen staan en dan hebben ze toch nog wat te doen als ze op stal komen. Ben er ook zeker voor om ze eerst voor de wagen te beleren en spieren te kweken voordat je erop gaat zitten. En als het goed is heb je dan ook al een beetje stuur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:48

Ik heb een grote 2,5 jarige hengst en die gaat binnenkort beleerd worden voor de wagen. Zadelmak maken pas volgend voorjaar/eind volgend jaar afhankelijk van hoeveel tijd hij nodig heeft om te groeien, maar ik vind dat hij zich nu goed genoeg ontwikkeld heeft om wat te doen. Beleren in het tuig en voor de wagen vind ik een mooie manier om onbelast (voor wat betreft de rug) aan het werk te gaan.

Mijn shetten heb ik ook als 2,5 jarigen in het najaar beleerd. Dan weer even niks doen, rustig aan als ze 3 zijn en daarna kan je los, dan hebben ze een goede basis(conditie). Dat werkt in mijn ogen beter dan wachten tot ze 3 of 4 jaar zijn en dan vol aan de bak.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:34

Ik heb mijn pony ook op 2,5 jaar laten beleren(winter), omdat ze in het voorjaar (3jaar) erg wakker zijn. Daarna rustig een jaar te mennen. En toen hij 4 jaar werd zijn we wat onderl.wedstrijdjes gaan rijden. Straks in het voorjaar wordt hij 5 en mag hij officieel wedstrijden gaan rijden. Gewoon rustig aan blijven doen tot hij 6 is en dan mag hij volwaardig werken.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:01

Wij hebben net een merrie gekocht van 2,5 (in februari drie) en we gaan nu voorzichtig beginnen met beleren. Dus eerst even rustig een tuigje op etc. Volgend jaar gaan we haar pas inrijden.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:03

Mijn verzorgpony stond ook met haar 2 jaar al voor de koets, enkel licht werk.
Ik heb mijn pony als 3-jarige gekocht en ben met hem begonnen toen hij pas 4 was :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:17

mijn 1e pony stond op haar 3e verjaardag net voor de kar. Ferro kocht ik met 3 en is pas op ruim 3,5 bijna 4 beleerd.

Robijn heeft bij de vorige eigenaar mwet 2,5 in 2-span gelopen. Niet te lang en ook niet heel vaak. Nu is ie 3,5 en ben ik fanatieker met m enkelspan aan het rijden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:21

met 3 jaar "beleerd" en met 3,5 de kar er achter gehangen

ik vind het ronduit belachelijk om een jaarling al te gaan beleren en ja ik weet dat het dat draverswereldje is.....daarom heb ik er ook zo een grondige hekel aan! :x

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:34

ikdoemaarwat schreef:
met 3 jaar "beleerd" en met 3,5 de kar er achter gehangen

ik vind het ronduit belachelijk om een jaarling al te gaan beleren en ja ik weet dat het dat draverswereldje is.....daarom heb ik er ook zo een grondige hekel aan! :x

Eens...

Mennen is natuurlijk anders dan erop zitten, maar toch ook weer belastend voor de gewrichten, zowel op straat (klappen op de nog niet volgroeide geriwchten in het been) als op een plaats (veel kracht op de nog niet volgroeide gewrichten door het het zwaarder lopen voor de koets.

Met drie beginnen met longeren, uitbouwen naar werken met de dubbelde longe, werken aan dubbele longe met tuig, sleepwerk en dan pas voor de koets.... Wel zo fair...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:11

Waarom heeft iedereen het alleen maar over het lichamelijke, beseft niemand dat een 2,5 jarige geestelijk er nog niet aan toe is, laat staan met 4 marathons lopen...
Je laat een kleuter toch ook geen universiteit gelijk doen niet alleen lichamelijk maar zoals ik zei het geestelijke moet er ook aan toe zijn..
Wij beginnen met 4 jaar een beetje en dan eerst lekker onder het zadel zodat ze stuurwijs zijn en vertrouwen krijgen voordat ze voor de wagen gaan..
Met 5 jaar twee wedstrijdjes per jaar en met 6 iets meer..

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:14

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik denk dat het goed is om je paard of pony eerst lekker baby, peuter en de rest te laten zijn voor je hem aan het werk gaat zetten. Ik heb mijn 4 jarige eerst op het gemakje onder het zadel beleerd, zodat de knopjes er alvast een beetje opzaten en daarna voor de kar. En dan nog werk ik (vooral) onder het zadel nog niet te lang met hem. En voor de kar ook niet al teveel dresuurmatig, maar vooral buiten. ervaring opdoen en wel werken aan het recht-richten. Ik denk dat ik volgend jaar als hij 5 is eens een wedstrijdje ga meepakken.
Mijn jaarling doet eigenlijk helemaal niets. Zo eens in de week even een borsteltje, voetje geven een rondje over het erf wandelen en lekker de wei in. En daar speelt ie natuurlijk wel met de anderen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:16

tijd is geld zeggen ze altijd hea ;)

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:18

Tje...en hardlopers zijn.... }>

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:32

Ik heb een haflingermerrie als verzorgpony gehad, die met 1.5 beleerd was en met 2 jaar hele akkers omploegde(zwaar werk dus).
Ze is nu helaas overleden, maar is 35 jaar oud geworden en nooit problemen gehad. Zelfs de dierenarts heeft haar helemaal onderzocht op haar 30e(ook met foto's enzo!) en stond versteld hoe goed ze nog was. Dus of vroeg beleren nu extra slijtage opleverd weet ik ook niet. Daar zijn de meningen denk ik over verdeeld. Ik ben er in ieder geval niet op tegen(mits goed begeleid).

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:33

nolanlover schreef:
Ik heb een haflingermerrie als verzorgpony gehad, die met 1.5 beleerd was en met 2 jaar hele akkers omploegde(zwaar werk dus).
Ze is nu helaas overleden, maar is 35 jaar oud geworden en nooit problemen gehad. Zelfs de dierenarts heeft haar helemaal onderzocht op haar 30e(ook met foto's enzo!) en stond versteld hoe goed ze nog was. Dus of vroeg beleren nu extra slijtage opleverd weet ik ook niet. Daar zijn de meningen denk ik over verdeeld. Ik ben er in ieder geval niet op tegen(mits goed begeleid).

ik denk ook dat dat per paard veschild kwa slijtage

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:49

nolanlover schreef:

ik ben van mening dat dit pure mazzel is geweest