[AR] Gevaren driehoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Gevaren driehoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:38

Volgende week wil ik voor het eerst met mijn shet en de wagen de weg op. De gevaren driehoek is gekocht, maar hoe kan ik deze het beste bevestigen? En mag ik hem achterop de stoel plaatsen? Achterop de wagen is namelijk vrijwel geen ruimte.

Edit:
Afbeelding
Dit is de wagen, let even niet op de te kleine broek, er is een nieuwe onderweg :)
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 02-11-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Re: Gevaren driehoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:45

Je ziet de driehoeken ook vaak aan de linkerkant op de wagen, maar ik weet niet of dat mag. Op onze recreatiewagen zat hij in de midden. volgens mij gewoon geboord ofzo. Ik wwet niet wat voor wagen jij hebt, maar misschien kan het met tairips (hoe schrijf je dat? :P :o )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:54

officieel moet hij op het uiterste puntje van je wagen! :)
even een foto zoeken hoe hij bij mij zit :)
wij hebben ivm de veiligheid van de groom (haken erachter) het hoekje omgebogen..
Afbeelding
overigens bevestigd door er gaten in te boren, en met zo'n u-beugel om een van de stangen te bevestigen :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:45

Ik heb hem links vastgemaakt met vleugelmoertjes zodat ik de driehoek kan verwijderen bij dressuur en vaardigheidswedstrijden. Dat vind ik mooier tijdens een wedstrijd.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:21

Hij moet officieel zelfs links op de wagen. Ik heb hem in het midden onder mijn bankje (dus onder de bokkast zeg maar)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:05

Naaltje schreef:
officieel moet hij op het uiterste puntje van je wagen! :)
even een foto zoeken hoe hij bij mij zit :)
wij hebben ivm de veiligheid van de groom (haken erachter) het hoekje omgebogen..
Afbeelding
overigens bevestigd door er gaten in te boren, en met zo'n u-beugel om een van de stangen te bevestigen :)

Steek ie bij jou nou ook nog uit?? mag dat wel?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:11

nee hij steekt niet uit :) hij zit namelijk om het ''hoekbuisje gebogen wat onder het achterbankje zit :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:12

Ik geloof dat er uberhaupt er geen haan naar kraait als je hem er niet op heb zitten. Ik heb dat ding los thuis staan en hij gaat alleen maar mee op wedstrijd (verplicht in de mendurance)

Evt zijn ze ook als sticker verkrijgbaar. 15 euro bij HCA

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:17

Dat is een goede tip Napie, ik wilde er een kopen om te bevestigen aan mijn tweewieler, maar weet nog niet hoe ik dat moet doen, sticker kan een oplossing zijn. Nu nog een oplossing voor witte voorlampjes.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:34

Als je er mee op de openbare weg komt is deze verplicht, een sticker mag niet
Je bord dient aan de officiele eisen te voldoen, ombuigen mag helaas ook niet, bord mag ook niet uitsteken en hoort links op je wagen, al zie je ook veel in het midden zitten......
Het kost je 20 euro boete als men je aanhoud en je hebt hem niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:39

helaas, dzonder ombuigen was hij bij mij niet niet-uitstekend op de wagen te krijgen dat het ook nog veilig was voor mijn groom :)
beter zo dan niets erop!
bovendien zwaaien de agenten die ik tot nog toe tegenkom vriendelijk :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:41

Op mij zwaaien ze ook vriendelijk en ik heb niet eens een driehoek op de kar, er zit wel een op de marathonwagen die ongebruikt in de garage staat te wachten op het tweespan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:54

ach zolang ze hier niet verder komen dan ''mag een paard op de openbare weg dan?'' als je gaat vragen hoe het zit met verkeerslichten en ruiters (die druksensors zijn geen goeie combi met een paard onder het zadel ;) ) zal het wel loslopen :+
neemt niet weg dat ik eigenlijk wel vind dat je er eentje op moet doen.. als ''langzaam-verkeer-aanduiding'' zijn nogsteeds mensen die denken dat je de 80 wel moet halen met een aanspanning..mij lukt dat niet :P

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:56

Nee, mij ook niet, hoewel Wieneke komt een heel end in de richting.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:13

Ach, wij hebben er ook geen op de wagen. Wel rode reflectors. Maar toen we in Drenthe met een huifkar rondreden, kregen we er wel een waarschuwing voor van een agent.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:07

toen ik vorig jaar mijn tuig kocht, stond ik erop dat ik ook zo'n 3-hoek meekreeg, maar de dealer vertelde dat het helemaal niet verplicht is?! :? Heb het nagezocht op i-net en ook geen duidelijke info over te vinden (wel de rode reflectoren aan de achterkant, die zijn dus wel verplicht)
Ik vind ze overigens ook veelste groot voor die kleine karretjes, is meer zo van: driehoek waar ga je met de kar heen?
Heb hem wel, maar rijd dus ook al die tijd zonder, en nog nooit een haan naar gekraaid (en toch wel geregeld politie tegengekomen hoor) Ik zorg dat, als we door het donker gaan, we met lampjes/ reflectiebanden/hesje goed zichtbaar zijn (alles is al zo zwart)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:16

Er zijn ook menwagen dealers die menen dat het niet verplicht is, maar dat is het wel, ze wijzen dan op het koetsiersbewijs, maar ook daar staat dat het verplicht is:

Een dergelijke driehoek op een koets is inderdaad verplicht. Dit staat in de:
Regeling voertuigen Artikel 5.18.36b
1. Motorrijtuigen met beperkte snelheid, landbouw- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens alsmede wagens moeten aan de achterzijde zijn voorzien van één rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek.
2. De in het eerste lid bedoelde retroreflector moet als volgt zijn aangebracht:
a. in het midden van het voertuig dan wel links van het midden;
b. op een hoogte van niet minder van 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks niet mogelijk is zonder gebruikmaking van bevestigingsmiddelen die gemakkelijk kunnen worden beschadigd, mag de retroreflector op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,60 m boven het wegdek zijn aangebracht.
3. De in het eerste lid bedoelde rode retroreflector moet zijn voorzien van een goedkeuringsmerk.

Alle langzame voertuigen, waaronder alle landbouwverkeer, shovels, bulldozers, heftrucks en zo moeten van een dergelijke driehoek zijn voorzien.
Dit geldt - niet onlogisch - ook voor 'wagens'.
Het gaat er om dat door bestuurders van snellere voertuigen op grotere afstand al kan worden waargenomen dat hij te maken krijgt met een voertuig dat weinig snelheid heeft. Omdat de driehoek is voorzien van zowel fluorescentie- als retroreflectiemateriaal. Daarmee valt het ding zowel overdag als in de schemering of bij nacht goed op.

Het niet hebben van een dergelijk driehoek - die ook nog aan de genoemde eisen moet voldoen - is strafbaar en kan u een sanctie opleveren van €20.

Menwagens wordt niet expliciet genoemd, maar vallen onder de ' wagens' .

Ik vind het er vaak ook niet uit zien, maar ja het wel een stukje veiligheid op de openbare weg en nee 80 heb ik tot op heden ook niet kunnen halen, we kwamen (maar) tot aan de 60 ;)
Niet voor een wagen trouwens en is ook al snel genoeg.......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:26

Ik vind het op een wedstrijdwagen ronduit gevaarlijk om hem achterop te bevestigen, wil voor geen goud dat mijn groom zich eraan openhaalt of weet ik wat er kan gebeuren
We rijden nu al tig jaar zonder geen bekeuring ooit gehad, we nemen gewoon het risico..
Trouwens als ze dan flink bekeuringen willen uitdelen moeten ze bij een samengestelde wedstrijd gaan staan...
En 20 euro eens in de 20 jaar is 1 euro per jaar, kan ook nog wel :D :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:54

maar oke, een gevraendriehoek is dus links achter op je wagen verplicht, maar wat is er aan verlichting verplicht als je in eht donderk rijd?

en als je die dieriehoek hebt moet je dan ook nog een gewone rode refelctor hebben achterop?

(sorry capopjekop dat ik je topic misbruik maar vind het zonde om hierover een nieuw topic te openen)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:57

ja reflectoren blijven verplicht.
Veder aan verlichting in het donder, zelfde als een auto (wit licht voor en rood achter) maar dan zonder richtingaanwijzers, die mogen weer niet..........

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:47

Citaat:
in het midden van het voertuig dan wel links van het midden
op een hoogte van niet minder van 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek

Je hebt dus best wat speling waar het ding moet. Hij mag overal in het vierkant tussen het midden van de wagen en linkerkant van de wagen, en tussen 25 cm boven de grond en 90 cm boven de grond (en als dat niet lukt mag-ie zelfs nog tot 1m 60 boven de grond zitten). Dus in het midden achterop je bokkussen mag in theorie gewoon.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:19

Ibbel schreef:
Citaat:
in het midden van het voertuig dan wel links van het midden
op een hoogte van niet minder van 0,25 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek

Je hebt dus best wat speling waar het ding moet. Hij mag overal in het vierkant tussen het midden van de wagen en linkerkant van de wagen, en tussen 25 cm boven de grond en 90 cm boven de grond (en als dat niet lukt mag-ie zelfs nog tot 1m 60 boven de grond zitten). Dus in het midden achterop je bokkussen mag in theorie gewoon.

mij is geleerd dat hij ook echt áchterop moet.. en bokkussen is halverwege?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:55

Ik denk al helemaal niet dat er een haan naar kraait als de driehoek niet op de juiste positie zit (of het moet echt een mierenn..ker van een agent zijn, zo'n eentje die nog in opleiding zit ofzo)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:03

Nou ja dat risico neem ik dan maar. Ik ga hem achterop de bok plaatsen, achterop is er kans dat er iemand blijft haken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:05

Als er ooit maar iemand is die er maar wat van durft te zeggen, dan heb jij een goed excuus....