[AR] Shetlandtuigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Shetlandtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:33

Ik heb een eenvoudig shetland tuig, 3 jaar geleden op paard en koets gekocht voor mijn toenmalige pony van 100cm.
Flink wat gaten bij moeten prikken, maar passend gekregen.
Nu heb ik een nieuwe pony van 99cm, maar wat sjieker van bouw, waarvoor het tuigje eigenlijk net te groot is (en heb geen ruimte meer om nog meer bij te prikken, heb het overigens met name over het schoftje).
Nu heb ik het tuig van een vriendin geleend wat mini shet is qua maat om te passen. En tot mijn stomme verbazing krijg ik de singels niet eens dicht! Zit nog ca 3 cm ruimte tussen de punt van de singel en de gesp. Veel te klein dus!

Nu vraag ik me af: Heb ik nou een rare pony (dat zowiezo, maar qua maat ;) ), een raar tuig? Of zou er in de fabriek per ongeluk SHET op een ponymaat gestanst zijn? (op diverse onderdelen staat SHET in het leer gedrukt).

Ik moet zowiezo op zoek naar een nieuw tuig, maar zit dus heel erg met wat voor maat...

Susanne

Re: Shetlandtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:24

Misschien valt jouw tuig wel erg groot? Kun je niet iets samenstellen van bijvoorbeeld Ideal tuigen, dus met onderdelen in verschillende maten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:39

heb geen ideal centjes ;)
Maar goed, schoftje van mn huidige tuig gaat met een dikke onderlegger net. Staartriem kan je natuurlijk oneindig gaatjes bij prikken dus dat is ook gebeurt.. Broek nog niet in gebruik gehad, Borst zit op zn kleinst. Hoofdstel ook, en dan blijft de neusriem te los...
Stomme is dat ik dit tuig ook voor een (slanke) pony van 1.20 heb gebruikt

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:46

ja maar mijn welsh van 1,22 loopt ook met een ideal shet maat. Past m prima.

Shettters zijn qua bouw gewoon erg moeilijk en de vooral van de goedkopere tuigen klopt volgens mij de maatverhouding ook niet helemaal. Maar het blijft zoeken naar een passend tuig.
Miss beter je pony opmeten en op basis daarvan voor een leuk 2e hands tuigje kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:06

Ik heb ook een goedkoop tuig, 2 verschillende. Die maten slaan echt nergens op. Een concourstuigje met een te klein hoofdstel, een borsttuig waar een D pony in kan, strengen waar je bijna een tandem in kwijtkan. En een boerentuigje waar het hoofdstel niet eens van inkan, de 2e buiksingel gemaakt is op de maat van een teckel ofzo...
Goedkoop is duurkoop.

Een Ideal in de maat shet zal je niet snel 2e hands tegenkomen maar je kan het wel proberen. Of wat langer sparen voor een nieuwe Ideal of ander goed merk. Die maten komen veel beter overeen en bovendien kan je omruilen als een hoofdstel een maat groter of kleiner moet zijn bijvoorbeeld.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:21

Ik kom meestal wel prima uit de voeten met maat mini shet.
Was vandaag op een paardenevenement en daar waren ook diverse tuigjes.
Zag ik een Clever in maat mini shet, borsttuig was perfect voo m'n pony's, het schoftje aan de grote kant en het hoofdstel was véél te groot. Heel erg jammer dus.
Per merk (ook bij merkloos) kan er enorm verschil zijn in maten, jammer genoeg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:16

Ik ken het probleem: ponymaat is veels te groot maar shetmaat veels te klein. Dan zit er soms niets anders op om toch een maat pony aan te schaffen en laten verbouwen door een goede tuigenmaker

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:14

Jelleee schreef:
Misschien valt jouw tuig wel erg groot? Kun je niet iets samenstellen van bijvoorbeeld Ideal tuigen, dus met onderdelen in verschillende maten.

Ook de combinaties bij Ideal zijn niet eindeloos. Zo past een Pony singel niet aan een minishet schoftje, moet dus een laten maken die langer is als een shet singel maar wel op het schoftje past.
Leverancier had minimaat tuig geleverd met een maat shet singel........

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:54

Verschilt inderdaad heel erg per merk. Ik heb op mijn kleinste al eens drie verschillende maten passend opgehad.

Zou dus gewoon even informeren waar je je tuig gaat kopen welke maat je nodig hebt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:01

Ik had hier nooit last van met mijn mini, want mini maat zat altijd wel goed.
maar nu ik er eentje van 92 cm voor de sulky heb was het toch wel even passen en meten.
Ze past het mini tuigje eigenlijk perfect op het schoftje na, die vond ik wat 'knijpen' rond de ruggengraat dus toen heb ik er een schoftje maat shet bijgepakt en nu heb ik dus wel een passend tuig bij elkaar gekregen.

Als het schoftje verder goed zit zou je misschien kunnen kijken of het wel past met de singels van je shet maat tuig.

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:59

ik heb een dubbelspantuig. merkloos voor mn twee shetten passen perfect., en nog een ideal webtech maat shet. die kan op een welch van 1,22 en ook op mn shet van 1 meter. super goed tuig alleen goed verstellen en er gaten bij maken.,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:30

ik lees even mee, want ik wil een tuig gaan kopen voor mijn Welsh A van 1.19. Die heeft een hoofdstel minishet nodig, ponypeesbeschermers en zadel, maar een deken voor een shet in de middenmaat. Geen idee welke maat tuig je dan moet gaan kopen :oo

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:51

vaak wordt er voor welshes , shettuig gebruikt met mennen. @ ts kan je niet een kleinere singel krijgen voor het schoftje?