[AR] Leidsels, lusleidsel????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Leidsels, lusleidsel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 09:28

Een beetje vage titel misschien, maar ik zit een beetje met een onhandig probleem: Gezien de pijn in mijn vingers, kan ik mijn leidsels bijna niet meer vasthouden.... Ze glijden gewoon elke keer door mijn handen heen. Nou bestaan er geloof ik van die leidsels die er lussen in hebben, die je dus gewoon bij zo'n dwarsstuk vastpakt. Eigenlijk heb je dus per leidsel twee leren leidsels op elkaar, waar om de zoveel lengte een dwarsstuk tussen bevestigd is die je vastpakt, waardoor glippen niet meer mogelijk is.

Kent iemand deze leidsels en weet iemand waar ze te verkrijgen zijn? Of zoek ik iets onmogelijks? Misschien heeft iemand nog andere ideeën of tips, ook die zijn uiteraard welkom!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:40

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:49

Die bestaan ook voor de mensport. Leidsels die compleet gelusd zijn. Dus meerdere handgrepen aan je leidsels maar ook met een losse
lus die je op lengte kan verstellen. Je ziet ze veel in de aangepaste sport. Ik heb er ook wel een foto van maar die is niet zo heel
duidelijk. Ik zal eens even vragen waar ze die verkopen, ken iemand die met die leidsels rijdt. (Misschien kun je ook zelf lussen maken
dmv een leidselklem? als voorlopige oplossing. http://www.ncpg-kenniscentrum.nl/plaatj ... assing.jpg )

Sjonniej

Re: Leidsels, lusleidsel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:01

Ik rijd zelf ook wel eens met lussen op de leidsels, zoals op de foto van de link van Bontegevaar. Maar dit werkt niet zo handig. Je heb dan namelijk maar 1 afmeting, dus je kunt je leidsels niet nog even wat korter nemen of lange teugel geven.
Voor mij is dat niet zo het probleem, ik rijd er alleen vaardigheid mee. Dan rijd ik mijn pony eerst los, zoek naar de juiste afmetingen, klemmen erop, vaardigheid rijden en weer eraf.
Maar voor dagelijks gebruik is dit niet echt handig. Misschien wel een tijdelijke oplossing? Dat je iemand anders je paard laat losrijden en dat je hem overpakt wanneer hij warm gedraaid is en een beetje aanleuning heeft. In een normale arbeidsdraf/-stap wissel je in principe niet veel van leidsellengte.
Maar ik denk dat voor jou de leidsels van Ibbel een stuk handiger zijn!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:50

Je kan met leidselklemmen, zoals gebruikt bij tandem en vierspanrijden, een lus maken in je leidsels zoals Bontegevaar voorstelt.
Zo heb je grip in de lus en kan je de lengte naar behoefte aanpassen. Leidselklemmen die ik gebruik heb ik bij VanderWiel gekocht en bevallen goed.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:58

Die met meerdere lussen heten ladderlijnen, worden in de drafsport veel gebruikt, maar die enkele lus ook. Finntack heeft ook enkele lussen, die heb ik nu aan de leidsels zitten, ze hebben ze ook met twee lussen zie ik.
http://www.finntack.com/Category.aspx?CategoryID=1j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:03

Dank jullie wel allemaal. Een leidselklem gaat het denk ik niet worden, ik rij veel buiten en heb met rustig stappen langere leidsels als dat we aan het draven zijn. En aangezien dat allemaal nogal afgewisseld word, is een leidselklem minder handig.

Die ladderlijnen van fintack lijken me wel wat, maar ik kom er op de site niet helemaal uit hoe ik eraan kan komen. Zijn er dealers van hier in nederland of moet ik op de een of andere manier via de site bestellen? En hoe zit dat met die maten, ik heb een haflinger voor een wagonette staan, heb nu maat cob leidsels, maar die zijn krap aan. Ik begreep al dat deze leidsels vaak korter zijn dan normale leidsels, omdat ze voor de drafsport en dus op de sulky gebruikt worden. Zou ik dan de XL moeten hebben of......???

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:05

Je kan ze wel bestellen via www.trotplaza.com. Je zou even kunnen mailen om te vragen welke maat ze precies hebben. Je kan ze dan denk ik wel ophalen in Wolvega, hij heeft een winkel op de drafbaan.

Sjonniej

Re: Leidsels, lusleidsel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:49

Lalidan; even opmeten hoelang je huidige leidsels zijn. Ieder merk heeft weer andere maten voor Cob, Full of XL. Als je je eigen leidsels nameet en hetzelfde doet met de nieuwe leidsels, weet je zeker dat het goed komt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 13:50

Nah, das wel heel erg slim en simpel natuurlijk.... dat ik dat zelf niet kon bedenken :o
Ik zal morgen ecen contact opnemen met trotplaza, vragen welke maten ze hebben en wat ze kosten!