[AR] peesbeschermers bij jonge pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marieke67

peesbeschermers bij jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:23

Ik heb een fjordenruin van 4 jaar die inmiddels zowel onder het zadel als voor de kar loopt. Ik heb dit steeds zonder peesbeschermers gedaan, maar nu hoorde ik dat het beter is om ze wel te gebruiken. Even voor de duidelijkheid ik doe er nog absoluut geen dingen mee als vaardigheid of hindernissen. We maken veel kilometers over de weg en een beginnetje met (eens of twee keer per week) dressurmatig bezig zijn. Aantikken doet ie niet. Wat vinden jullie? En nog even een vraagje scapa (en die passen bij zijn setje) heeft alleen maat pony en full welke zou ik het beste kunnen nemen? Mijn fjordenmans heeft geen hele dikke benen...maar maatje pony....'k weet niet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:30

Gewoon lekker niet doen...
Een poosje geleden is hier nog een topic over geweest en ik weet dat de meningen verdeeld zijn.
Maar ik blijf het erg overbodig vinden wanneer een paard gewoon normaal beweegt zonder zich te raken.
Natuurlijk zijn de warmbloedpaarden van tegenwoordig erg gevoelig aan hun benen maar pony's hebben ze m.i. niet nodig.
Nu begon je zelf al over setjes maar dat is ook een voorname reden waarom mensen die dingen gebruiken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:00

Voor de mooi zeer zeker niet doen, benen worden alleen maar warm onder peeskappen enz, wat niet bevordelijk is voor de pezen.
Wij gebruiken ze alleen in de marathon.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:32

Als hij normaal loopt, en zichzelf niet aantikt, of kapotmaakt, gewoon lekker zonder blijven rijden, mocht je wel besluiten om ze wel te gebruiken, dan moeten ze wel heel erg goed passen, zie het als schoenen die je zelf draagt.
Te groot of te klein brengt schuur en drukplekken met zich mee, en dan ben je verder van huis als wanneer je hem lekker zonder beschermers had laten lopen.

Lacuna

Re: peesbeschermers bij jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:45

Normaal gezien rij ik zonder, zeker als het alleen maar recreatief is.
Bij zware dressuurtraining draagt hij ze wel, en bij "nieuwe dingen" waarbij ik nog niet weet hoe hij reageert. Als Sun erg uitgelaten is, dan wil hij nog wel eens vergeten hoe hij zn pootjes neer moet zetten. En in de dressuur, met de keertwendingen wil hij zich ook nog weleens aantikken.

groetjes, lacuna

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 11:23

Bedankt voor jullie reactie! Dan ga ik gewoon zonder verder. Bij mijn andere fjord gebruik ik ze ook alleen tijdens de indoor marathon. Maar ik vind dat ie er toch altijd anders (lees minder goed) mee loopt.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:29

ik zou het niet doen. Robijntje heeft ook geen peesbeschermers aan. Ferro wel met longeren, les en op wedstrijd. Maar verder ook niet.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:50

Als ie zichzelf niet aantikt, gewoon weglaten. Peesbeschermers e.d. kunnen nuttig zijn in een marathon, maar op de weg hoeft het echt niet. Wij rijden ook altijd zonder.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:25

zoals de meesten al zeggen, ZONDER.
Waarom..? Peesjes zorgen ervoor dat het warm word aan de pezen wat niet goed is voor de pezen.
Als je wel met peesjes gaat rijden worden de pezen erg zwak waardoor je na verloop van tijd niet meer zonder zou kunnen rijden.
En het woord zegt het al het is ter bescherming van de pezen, dus met springen of een maraton of als je pony ze met de achterhoeven aan zou tikken.
Dus als ik jou was zou ik het (zoals je zelf al zegt) ook niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:29

inderdaad zonder, als hij zichzelf telkens tikt, dan zou je het kunnen overwegen, maar als hij gewoon loopt zonder iets te beschadigen, waarom zou je dan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:27

Ik doe ze eigenlijk ook weinig om; nooit tijdens normale ritten of normale training eigenlijk. Wel soms als we wat 'marathonachtige' training doen met veel gedraai etc. en ik probeer als het even kan ze ook tijdens de marathon te gebruiken.
Verder eigenlijk nooit, om dezelfde reden als die hier al meerdere malen is genoemd; het kan flink heet worden onder die dingen.
Bij vrijspringen in de wei of bij longeren/dubbele longe als de kans bestaat dat ze nog wel eens wil uitglijden doe ik ze wel om.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:29

ik heb ze altijd om met rijden of longeren ook op buitenrit doe dat al 14 jaar hij is nu 23 gelukkig nog nooit wat aan ze pezen gehad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:00

miss_kippie schreef:
ik heb ze altijd om met rijden of longeren ook op buitenrit doe dat al 14 jaar hij is nu 23 gelukkig nog nooit wat aan ze pezen gehad.

En hoe vaak heeft ze al voor de wagen gestaan,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:52

Echwel schreef:
miss_kippie schreef:

En hoe vaak heeft ze al voor de wagen gestaan,

:') := Dat ehm, dacht ik ook al }:0

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:08

Als je paard/pony verder niet aantikt dan vind ik het niet nodig. Wij rijden ook altijd zonder peesjes. Sinds een paar seizoenen alleen in de marathon, maar normaal altijd zonder!

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:17

Oke...bedankt voor jullie reacties! Ik ga het voorlopig dan niet doen bij recht-toe-recht-aan ritjes.