Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. 
Ibbel schreef:Bij een tweespan rem je (zonder rem) in principe op de disselriem - aan de voorkant dus. In heel heuvelachtig terrein kan je wel een omloopbroek toevoegen, maar die vangt (omdat je 'm niet links-rechts aan het lamoen kan zetten), gewoon minder op.
SuSEQ schreef:Ibbel schreef:Bij een tweespan rem je (zonder rem) in principe op de disselriem - aan de voorkant dus. In heel heuvelachtig terrein kan je wel een omloopbroek toevoegen, maar die vangt (omdat je 'm niet links-rechts aan het lamoen kan zetten), gewoon minder op.
Een tweespan vangt zonder bijremmen idd alles op op de disselriemen en dus op het borsttuig. Dat heeft enkel houvast aan de riemen waarmee het omhoog gehouden wordt op de hals en da's "gene vetten". Een omloopriem vangt dit euvel op, zodat, als het borsttuig vooruit getrokken wordt bij het afremmen, het paard alsnog afremt op zijn broek. De bevestiging links/rechts heeft hier niks mee te maken: de broeken vangen zowel in enkelspan als in tweespan de hele wagen op.
SuSEQ schreef:De bevestiging links/rechts heeft hier niks mee te maken: de broeken vangen zowel in enkelspan als in tweespan de hele wagen op.
jouke_h schreef:Nou dat had ik namelijk ook zo begrepen dat het dus door de broek ook opgevangen werd bij het remmen. Maar je krijgt dan denk ik ook krachten op je schoftje en die zijn voor 2 span dun, dus zou je je paard dan eigenlijk meer pesten als je dan zonder broek rijdt en dan remt? Want ik kan me namelijk zelf niet voorstellen dat je alles zelf met de rem doet.