[AR] Broekloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Broekloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:41

Ik heb tijdens de wedstrijden en op foto's een beetje zitten kijken wat voor tuigen er allemaal langskwamen. Maar wat ik tegenwoording veel zie is dat er veel tuigen broekloos zijn. Volgens mij is het voor enkelspan (en tandem) in de sgmw nog verplicht om een broek te hebben, maar voornamelijk de 2 en vierspannen hebben ze min mogelijk tuig om. Kan me er wel iets bij voorstellen maar is er iemand die me echt het voordeel hiervan kan vertellen??

groetjes!!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:04

Ik rijd met enkelspan pony, en het mag zeker wel om tijdens de marathon zonder broek te starten, zolang je een functionerende rem op je wagen hebt.

Ik heb nu 2x een marathon gestart zonder broek/rugriem, en dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

De reden laat zich wel zien: pony kan maximaal bewegen tussen het lamoen. Ik zal niet zeggen dat dat voor andere menners ook de reden zal zijn om de broek van het tuig af te halen, maar in mijn geval is het lamoen van de wagen erg breed, en de bevestiging voor de broekriemen zit niet optimaal (iets te ver naar achteren, moet meer richting de uiteinden van het lamoen). Hierdoor beperkt de broek hem in extreme bewegingen.

Overigens heb ik tijdens de laatste marathon van dit seizoen wel weer de broek aan het tuig geknoopt, maar dat was omdat de hindernissen nogal 'heuvelachtig' waren :D.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:08

Ik heb de broek er gewoon altijd aan zitten (enkelspan), zie voor mijn aanspanning geen toegevoegde waarde op dit moment op
'm eraf te halen, volgens mij hindert 'ie niks...

Ibbel

Re: Broekloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:01

Bij een tweespan rem je (zonder rem) in principe op de disselriem - aan de voorkant dus. In heel heuvelachtig terrein kan je wel een omloopbroek toevoegen, maar die vangt (omdat je 'm niet links-rechts aan het lamoen kan zetten), gewoon minder op. Daarom zie je veel meerspannen zonder broek, nog afgezien van het feit dat de meeste wagens waarmee meerspan wordt gereden een rem hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:32

In de wedstrijden is het alleen verplicht als je geen rem op de wagen hebt zitten
Dan bij alle aanspanningen, soms is het met bepaalde wedstrijden wel aan te raden bv Heijenrath waar je door heel heuvelachtig terrein gaat.
Het is aan de menner zelf of hij er welof niet voor kiest.
Wij doen het met enkelspan altijd wel gewoon om ongelukken te voorkomen als de rem een keer zou weigeren

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:01

Enkelspan rij ik wel met broek, dubbelspan niet. Ik heb wel strengdragers maar ook een hele tijd zonder gereden. Ik vind het gewoon mooier met de kale billen en ik heb nou niet de indruk dat het wat uitmaakt met of zonder. Ik heb wel omlopen bij mijn nieuwe tuig meegeleverd gekregen. Ik denk dat ik die wel ga gebruiken in de marathon gezien je soms net niet snel genoeg ben met de rem.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:08

De broek voorkomt dat het paard de kar op z'n hakken krijgt. Het getuigt nogal van zelfoverschatting de broek achterwege te laten met als argument: "Ik heb een goede rem"
Bij 30 km/u is de maximaal 30 cm tussen de kar en kont in pakweg 1/25 seconde overbrugt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:19

ik heb een poos gegroomed voor een klasse 4 vierspanrijder (paarden) en die dieren droegen nooit een broek. ik kan in een half uur een compleet vierspan gepoetst en opgetuigd hebben, maar zou dus niet eens weten hoe zo'n broek vast moet. ;)
-en ja, wij hadden uiteraard een hele beste rem op de wagen. vind een wagen zonder rem eigenlijk levenslink!-

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:39

Ibbel schreef:
Bij een tweespan rem je (zonder rem) in principe op de disselriem - aan de voorkant dus. In heel heuvelachtig terrein kan je wel een omloopbroek toevoegen, maar die vangt (omdat je 'm niet links-rechts aan het lamoen kan zetten), gewoon minder op.

Een tweespan vangt zonder bijremmen idd alles op op de disselriemen en dus op het borsttuig. Dat heeft enkel houvast aan de riemen waarmee het omhoog gehouden wordt op de hals en da's "gene vetten". Een omloopriem vangt dit euvel op, zodat, als het borsttuig vooruit getrokken wordt bij het afremmen, het paard alsnog afremt op zijn broek. De bevestiging links/rechts heeft hier niks mee te maken: de broeken vangen zowel in enkelspan als in tweespan de hele wagen op.

Mocht ik passende broeken hebben, ik zou ermee rijden op meerdaagse uitstap. Als je temidden de Ardennen strandt zonder rem, kun je uitspannen... Met enkelspan rijd ik altijd met broek en laat ik de rem al eens achterwege, zodat het paard de koets leert opvangen.

@Albert: 30cm is wel heel dicht. Ik heb altijd geleerd dat je bij een normale aanspanning 80cm tussenruimte hebt. In een marathon is dit uiteraard minder.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:28

Het zal best iets meer zijn, maar dit rekent vlotter :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:49

SuSEQ schreef:
Ibbel schreef:
Bij een tweespan rem je (zonder rem) in principe op de disselriem - aan de voorkant dus. In heel heuvelachtig terrein kan je wel een omloopbroek toevoegen, maar die vangt (omdat je 'm niet links-rechts aan het lamoen kan zetten), gewoon minder op.

Een tweespan vangt zonder bijremmen idd alles op op de disselriemen en dus op het borsttuig. Dat heeft enkel houvast aan de riemen waarmee het omhoog gehouden wordt op de hals en da's "gene vetten". Een omloopriem vangt dit euvel op, zodat, als het borsttuig vooruit getrokken wordt bij het afremmen, het paard alsnog afremt op zijn broek. De bevestiging links/rechts heeft hier niks mee te maken: de broeken vangen zowel in enkelspan als in tweespan de hele wagen op.

Nou dat had ik namelijk ook zo begrepen dat het dus door de broek ook opgevangen werd bij het remmen. Maar je krijgt dan denk ik ook krachten op je schoftje en die zijn voor 2 span dun, dus zou je je paard dan eigenlijk meer pesten als je dan zonder broek rijdt en dan remt? Want ik kan me namelijk zelf niet voorstellen dat je alles zelf met de rem doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:13

SuSEQ schreef:
De bevestiging links/rechts heeft hier niks mee te maken: de broeken vangen zowel in enkelspan als in tweespan de hele wagen op.

Ja, maar bij enkelspan gebeurt dat rechtstreeks: de broek zit aan twee kanten aan de kar vast. Bij tweespan is dat slechts indirect het geval: de omloopbroek zit aan het paard vast, en díe zit aan de kar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:16

De omloop zorgt er vooral voor dat de borst bij het remmen op de plaats blijft zitten, kun je met een springriem ook opvangen..
Meestal wordt met remmen de borst ver naar voren geduwd en een omloop voorkomt dit dus, wij haden een springriem met tweespan en dat werkte perfect..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:24

De vraag is of het inderdaad zoveel moeite scheelt en staat dat in verhouding tot die keer dat je te laat bent met remmen en je paard de kar op zijn hakken krijgt?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:37

jouke_h schreef:
Nou dat had ik namelijk ook zo begrepen dat het dus door de broek ook opgevangen werd bij het remmen. Maar je krijgt dan denk ik ook krachten op je schoftje en die zijn voor 2 span dun, dus zou je je paard dan eigenlijk meer pesten als je dan zonder broek rijdt en dan remt? Want ik kan me namelijk zelf niet voorstellen dat je alles zelf met de rem doet.

Het schoftje heeft niet zoveel aandeel in het afremmen; de grootste kracht komt op de halsriem terecht. Als je zonder broeken ment, vind ik het niet meer dan logisch dat je je paarden de koets niet zelf laat afremmen, maar mooi meeremt.

Ibbel: Direct of indirect, de wagen wordt er niet lichter van en er moet nog altijd evenveel massa afgeremd worden.

Echwel: met een springriem rem je niet alleen op de halsriem, maar ook op het schoftje en diens singel. Ik vind dat nog minder goed dan gewoon zonder broek/springriem.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:37

Qua tijd maakt het in een enkelspan niet veel uit of je nu met of zonder broek rijdt. Het kost al met al misschien een minuutje extra en ik vind het hele rem-verhaal dan toch wel zo belangrijk dat ik eigenlijk (bijna) altijd met broek rijd. En of het nu mooier is met of zonder dat is denk ik heel persoonlijk...Mijn jonge paard is wel in eerste instantie beleerd zonder broek door een zeer ervaren menner.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:50

Iemand laat zelfs de rugriem weg, dat zou ik niet doen, i.v.m. het kunnen gaan schuiven van het schoftstuk.
Je kunt prima zonder broek rijden, maar waarom zou je dat doen?
Omdat je een goede rem hebt?
Ja dat kan, maar of alles dan veilig is............
In principe heb je een broek alleen nodig in heuvelig landschap, al dan niet in combinatie een rem, sommige heuvels kun je niet goed af alleen met een broek, daar zul je echt een rem bij moeten hebben.
Ik kan mij niet voorstellen dat een juist aangebrachte broek een paard/pony zal hinderen in zijn bewegingen en mogelijkheden.
Gemiddeld zal een paard/pony op 50 cm voor de wagen staan, bij marathon wellicht er nog wat dichter er voor.
Ik zou met broek rijden.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:30

Mijn ervaring is ook dat je tuig minder te lijden heeft bij het gebruik van een broek. Het wrikken bij de aanhechting van de lichtogen en buitensingel vermindert doordat de broek de eerste schommelingen veroorzaakt door het opdrukken van de kar opvangt. Belangrijk is natuurlijk wel dat je de broek goed afstelt.

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:30

ik heb ook een goede rem op mn wagen, maar gebruik wel een broej. Ik ben bang dat wanneer de pony uit schrikreactie plotseling in de ankers gaat, ik niet snel genoeg op de rem kan trappen. Ga dat maar eens goedmaken! dat vergeet hij danb nooit meer.