[AR] Staken > rugprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annnn

Staken > rugprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:27

Hoihoi
ik heb even een vraagje
een pony die last van haar rug heeft gaat die dan snel staken voor de kar?
en komt dit vaak voor?
ik weet niet zeker of het een rugprobleem is maar heb wel de grote vermoedens..
pb me als je meer wilt weten en me kan helpen, wil hier niet te veel neerzetten om een paar redenen
groetjes
(een rugprobleem is een groot woord dat weet ik (; )

Sjonniej

Re: Staken > rugprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:52

Als je pony staakt kan dat inderdaad door lichamelijke problemen komen. Dat kunnen o.a. rugproblemen zijn. Even laten nakijken door een DA is mijn advies.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:56

Ik zou 'em even laten nakijken door een DA.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:00

Opzich zou het best kunnen dat het door zijn rug komt, maar er zijn nog wel meer mogelijke oorzaken. Zou hem vooral eens controleren op drukplekken oid van het tuig (en als je met een tweewieler rijd de balans eens goed bekijken). Als je daar niks aan ziet de DA (of eventueel een fysio/osteo erbij halen.).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:00

Het zou inderdaad goed door rugproblemen of andere lichamelijke zaken kunnen komen. Beste is dan inderdaad om er een DA bij te halen. Is de pony al lang beleerd voor de wagen? Als je bezig bent met beleren kan het namelijk ook zijn dat de pony nog niet is gewend om met druk op de borst de wagen vanuit stilstand weg te trekken.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:01

Maar die druk op de borst kan ook pijnlijk worden als je het niet rustig opbouwt, toch? Denk inderdaad dat de DA toch het best is in zo'n geval.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:14

Staken kan een fysieke oorzaak hebben, maar heeft vaak genoeg ook een mentale oorzaak.
Een dier moet alleen voor de kar, voorop lopen. Het heeft vaak ook met angst te maken.
V.b. het feit dat hij alleen voorop moet lopen langs allerlei 'enge objecten', druk van het tuig of de bomen (in de bochten), een rammelend ding achter zich, het feit dat de pony achter zich niets kan zien...
Veel oorzaken zijn te vinden voor dit gedrag.

Wat je kunt doen, terug naar de 'vorige oefening', bijv. voor de sleep of tussen de lange lijnen. Dressuurmatig aan het werk gaan, werken aan gehoorzaamheid en handigheid v.d. pony.
Desnoods met een 'voorpaard' en/of extra groom inzetten.
Niet forceren met de zweep, want vaak werkt dat alleen averechts omdat dat veel 'paniekvoetbal' geeft. Wel echt duidelijk en consequent zijn in je aanpak zijn!
.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:10

staken kan inderdaad te maken hebben met pijn ergens, in de rug, op de borst, op de plaats waar het tuig niet prettig ligt, etc...

eens na laten kijken door een goeie fysio/osteopaat of veearts kan al een hoop duidelijk maken...

is het niks lichamelijks zou ik er eens een echt ervaren menner en/of instructeur naar laten kijken, misschien dat die de oorzaak van het probleem kan vinden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:37

liedje89 schreef:
Maar die druk op de borst kan ook pijnlijk worden als je het niet rustig opbouwt, toch? Denk inderdaad dat de DA toch het best is in zo'n geval.

Nou............. daar heb ik eigenlijk nooit van gehoord eerlijk gezegd. Het is vooral in de beginfase erg wennen als ze ineens voor de wagen staan en weg moeten stappen, dan trekken ze aan met het borsttuig. Dat dit pijnlijk kan zijn onder normale omstandigheden kan ik me niet voorstellen. Ja, of er moet iets anders aan de hand zijn, dat er dus zowiezo iets lichamelijk mis is bij de borst of daar in de buurt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:39

senna21 schreef:
Staken kan een fysieke oorzaak hebben, maar heeft vaak genoeg ook een mentale oorzaak.
Een dier moet alleen voor de kar, voorop lopen. Het heeft vaak ook met angst te maken.
V.b. het feit dat hij alleen voorop moet lopen langs allerlei 'enge objecten', druk van het tuig of de bomen (in de bochten), een rammelend ding achter zich, het feit dat de pony achter zich niets kan zien...
Veel oorzaken zijn te vinden voor dit gedrag.

Wat je kunt doen, terug naar de 'vorige oefening', bijv. voor de sleep of tussen de lange lijnen. Dressuurmatig aan het werk gaan, werken aan gehoorzaamheid en handigheid v.d. pony.
Desnoods met een 'voorpaard' en/of extra groom inzetten.
Niet forceren met de zweep, want vaak werkt dat alleen averechts omdat dat veel 'paniekvoetbal' geeft. Wel echt duidelijk en consequent zijn in je aanpak zijn!
.

Aangezien TS zelf dus als eerste blijkbaar denkt aan een lichamelijke oorzaak, en een lichamelijke oorzaak ook best de oorzaak van het staken zou kunnen zijn, lijkt het mij persoonlijk een beter idee om éerst lichamelijke klachten uit te sluiten (dat wil dus zeggen, DA er bij halen) en dán pas verder te gaan kijken qua training, met evt. stapje terug doen e.d.
Tenminste, dat zou ik zelf doen als er bij mij twijfel zou zijn of er een lichamelijke klacht in het spel zou kunnen zijn.