[AR] groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:59

Hoi allemaal,

Ik ga al jaren mee op wedstrijd met dressuurruiters (onder zadel), maar onlangs werd ik gevraagd om te groomen bij een marathonwedstrijd. Een vriendin rijdt sinds kort menwedstrijden met haar Fries en vroeg mij of ik mee wilde. Wat kan ik hierbij verwachten? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Het paard ken ik al iig. Tuurlijk hoor ik van tevoren ook wel het één en ander, maar was benieuwd op jullie me nog dingen kunnen vertellen :) Brand los!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:08

Ehm, dat het heel hard kan gaan :P Misschien moet je ook wel klokken met de wegtrajecten. En dat je een cap op moet.
Filmpjes bekijken ;)
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 06-10-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:46

Is je vriendin al bekend met wedstijden of zijn jullie beiden groen...??
Kom eerst eens lekker kijken bij een wedstrijd, aankomend weekend Hengelo gld of volgend weekend Schalkhaar..
(als je mij opzoekt wil ik je veel uitleggen hoor :D )
Wat er ook gebeurt zorg dat je in de binnenbocht met je achterwerk boven de as zit, neit dat spectaculaire hangen wat je vaak ziet, maar zeker bij enkelspan gewoon boven de as gaan zitten..
Wil je een keer live uitleg ik woon in Ommen dus niet zo ver weg en we kunnen met veel filmbeelden je uitleg geven

Anoniem

Re: groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:48

Een groom die de weg door de hindernissen ook weet, is errug handig ;)
Verder ga ik met Echwel mee, buiten de kar gaan hangen heeft met name bij enkelspan geen nut.
Ik heb zelf erg vaak gegroomd in het verleden en vond het altijd weer geweldig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:49

Groom bij een marathon is best nog een ingewikkelde taak hoor en zeker niet te vergelijken met een groom voor een dressuurwedstrijdje.

Kleine selectie van je taken:
- tijd bijhouden
- wagen op 4 wielen houden; op het binnenwiel zitten is het meest simpel, maar schuine terreinen kunnen voor nogal wat uitzonderingen op de regel zorgen.
- route exact kennen en ook evt. alternatieve routes kennen
- helpen met inspannen, paard vasthouden

Dat is eigenlijk geen taak die je in een uurtje goed kan leren... Ik hoop dat je vriendin je goed op weg kunt helpen en ook begrijpt dat jij nooit de perfecte groom kunt zijn met zo een korte 'opleiding'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:51

Er komt inderdaad erg veel bij kijken, daar verkijken mensen zich nog wel eens op. Verder moet je er ook niet bang voor zijn om errug smerig te worden want ook dat kan voorkomen ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:52

Schone broek meenemen hoort ook op het lijstje :D :D soms is een pamper ook erg handig,

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:54

Alle starttijden op een briefje in je zak

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:54

Er komt dus nogal wat bij kijken. Zal haar eerst maar eens vragen of ze het zeker weet dat ze mij wil meehebben als groom hihihi...Helpen inspannen doe ik nu ook al wel, dat lijkt me nog het minst ingewikkeld, maar als ik het zo lees is het idd nog wel even heel wat anders dan een proefje voorlezen en een zadeltje erop gooien :D Eerst nog maar eens wat achtergrondinfo denk ik....Dank alvast, jullie ervaren menners! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:56

Al doende leert men hoor, ooit moet het toch de eerste keer zijn?? Het is gewoon verschrikkelijk leuk!!!

Plattegrond van de meer ingewikkelde hindernissen bij je hebben is ook nog een aanrader, van te voren wel even voorzien van een plastic hoesje. En oh ja, veiligheidsschoenen zijn ook niet verkeerd.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:58

ach ja, menner is zelf ook nog maar net begonnen, dus zo heel wild zal het niet gaan...(hoewel, als de hynder het op haar heupen krijgt :D).....Het lijkt me idd wel gaaf ja, er schijnt ook een waterbak in het parcours te zitten dus dat wordt vast Walibi-taferelen :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:58

Onze groom heeft ook gewoon avondje snelcursus gehad en toen een keer proefrijden in de bossen,, je leert het snel genoeg
Maar zoals ik zei ga eens naar een wedstrijd kijken, dan zie je meer en leer je meer dan hier op bokt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:00

Met groen paard, groene mennen ern groene groom zou ik zelf neit snel op pad gaan..
Niet om je bang te maken maar je weet niet wat er gaat gebeuren, menner ook niet dan is et toch fijn als er 1 ervaren is

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:02

nou het paard heeft al heel wat aangespannen kilometers in de benen, ze wil alleen nog wel eens erg vrolijk worden. Ik denk dat die ons er (letterlijk) wel doorheen sleept....;) Zal eens kijken of ik binnenkort een wedstrijdje kan meepikken vanaf de zijlijn.....:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:08

Aangespannen lopen is geen marathon he, waar je palen balken en wat al niet meer in de weg hebt zitten en je ook nog eens in de goede volgorde van de goede kant doorheen moet :D :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:34

Goed vasthouden!! ;) Armpjes binnenboord en schone kleren oog bij je hebben voor na de waterbak

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:50

En bij de dressuur en vaardigheid handschoenen dragen als groom, want dat kost je strafpunten.

Misschien is het handig om het reglement te lezen van de marathon. Dan weet je een beetje de rechten en plichten. http://www.knhs.nl//objects/00002292.pdf

Parcours meelopen met de koetsier is belangrijk, zodat je beiden weet wat je te wachten staat.

En vooral veel plezier hebben!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:18

janouk schreef:
En bij de dressuur en vaardigheid handschoenen dragen als groom, want dat kost je strafpunten.

Misschien is het handig om het reglement te lezen van de marathon. Dan weet je een beetje de rechten en plichten. http://www.knhs.nl//objects/00002292.pdf

Parcours meelopen met de koetsier is belangrijk, zodat je beiden weet wat je te wachten staat.

Goh wat weet jij dat goed.... :D :D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:13

inderdaad: ga mee parcours verkennen, en kijk samen goed naar de lastige punten in een hindernis (schuine kanten, boomwortels, krappe bochten, etc).

Oefenen kan ook heel zinvol zijn, dan leer je wat de wagen doet in een bocht/op een helling. Iedere wagen is namelijk weer anders.

Heb de laatste twee wedstrijden ook met een 'nieuwe' groom gereden, en ondanks dat zij al vele jaren ervaring had als menner én als groom, wilde ze zelf toch een aantal keer oefenen. En dat is goed bevallen! Voor de menner is het namelijk ook altijd afwachten wat een groom wel en niet doet, en hoe de menner daarop moet anticiperen. Als je dat bij de start van het E-traject nog moet gaan bedenken, dan ben je te laat :D.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:29

Ik zelf heb nooit met wedstrijden meegereden op de kar, wel als hulpgroom op de grond (hand en spandiensten).
In de thuis situatie ben ik wel mee geweest op de kar daar leer je ook weer van.

Bespreek met je menner wat het doel is.
Ervaring en lol. Of echt proberen te winnen.

Persoonlijk lijkt mij de ervaring en lol belangrijker nu. Dus als jullie daar voor kiezen, maken fouten juist niet uit daar leren jullie alle 3 weer van.

In ieder geval wens ik jullie heel veel plezier .

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:39

Oh, en voor Walibi-taferelen is een regenbroek heel handig ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:59

hoezo heeft het hangen van een groom bij een enkelspan geen zin? Zijn genoeg enkelspannen zowel bij de pony's als de paarden die hoge snelheden behalen. Als mijn groom niet zo zou hangen als ze normaal doet had ik toch al vaak een groot probleem gehad. Een goede groom kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:08

Echwel schreef:
janouk schreef:

Goh wat weet jij dat goed.... :D :D

Ja, ik heb dan ook ervaren instructie op bokt gehad voor onze eerste marathon :D en meteen 1e geworden, dus het moet wel hele goede instructie zijn geweest.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:13

patrick76 schreef:
hoezo heeft het hangen van een groom bij een enkelspan geen zin? Zijn genoeg enkelspannen zowel bij de pony's als de paarden die hoge snelheden behalen. Als mijn groom niet zo zou hangen als ze normaal doet had ik toch al vaak een groot probleem gehad. Een goede groom kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.

Op wie reageer je? :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:00

Patrick de groom moet ervor zorgen dat de weilen op e grond blijven, dus dat doe je door eenvoudig je gewicht te gebruiken, plomp dat dan gewoon boven het wiel
Hoe vaak zie je niet dat een groom overdreven hangt maar het gewicht op twee benen over de hele achterkant verdeeld heeft..