[AR] Pony heeft moeite met trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Pony heeft moeite met trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 17:32

Een van de groene pony's waar ik mee bezig ben loopt ik tegen een probleem aan dat ik nog niet eerder tegen gekomen ben.

Hij vind het trekken, het druk nemen op zijn borst verschrikkelijk. De eerste paar keer was het alleen bij de 1e keer weg stappen (zowel voor de sleep als voor de wagen) en ging ik er van uit dat het vanzelf beter zou worden. Maar het word zelfs minder.

Borst een gaatje hoger of lager heb ik al geprobeerd, dit maakt geen verschil. Wagen een duwtje geven met wegstappen helpt ook niet, als hij ingespannen staat weet hij dat hij druk krijgt. Er achter lopen doet hij enorm goed, en als je lopende voort druk op de strengen pak is het ook goed. Met weg stappen probeerd hij om de druk heen te lopen of doet gewoon simpelweg helemaal niets (met 4 benen aan de grond genageld).
Als hij eenmaal loopt gaat het beter. Na een paar minuutjes kan je ook zonder probleem halthouden en weer weg stappen. Maar hij maakt er al langer een probleem van.
Wagen is een lichte concours wagen en zeker niet te zwaar.

Wie heeft de juiste tip?
Als ik er achter loop doet hij perfect alles wat ik vraag. Valt soms wat naar binnen of over de buiten schouder weg, maar dat is maar een fractie en niet raar bij een groene pony.

Anke

Re: Pony heeft moeite met trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:07

Maakt hij er ook een probleem van als iemand ernaast hem begeleid bij het wegstappen?
Ik denk dat het gewoon een fase is...het scheef weglopen(of niet willen wegstappen), proberen om de druk heen komt wel vaker voor bij het beleren en is een logische reactie.
Maar als hij het blijft doen, is dat natuurlijk erg vervelend!

Ik heb er ene die helemaal niet graag trekt....en als we achterwaarts zijn geweest, dan voorwaarts gaat alsof hij 1000kilo weer in beweging moet brengen! (en dan ook moeilijk recht blijft)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:11

Tja, als je nooit wat heb gedaan en je moet nu ineens aan het werk dan kan dat pijnlijke plekken geven op de borst. Zie het als blauwe plekken of drukplekken op de borst. Zet hem even een weekje op rust waarin je alleen ga lange lijnen en kijk dan een keertje wat hij doet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 07:12

Iemand aan het hoofd maakt niet uit.
Hij doet niet eens alsof het zwaar is. Hij probeerd er omheen te lopen (en staat dus dan een beetje te weven) of doet gewoon niets.

Dat hij van het weekeind wel voorwaards ging draafde hij meteen aan, toen heb ik hem eerst maar een rondje door laten draven en hem daarbij beloont.

Hij heeft er iedere dag hooguit 10 minuutjes voor gelopen, dus hij is niet in eens zwaar belast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:39

Hoe makkelijk/moeilijk wijkt deze pony voor druk?

Ik krijg zo de indruk dat pony denkt druk=wijken of stilstaan. Nu moet pony juist wel tegen de druk in, kan voor sommige dieren verwarrend zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:48

Pony is heel licht aan veel hulpen, maar soms ook een beetje lomp. Gaat om een volwassen dekhengst van 87 cm. Loopt soms met veel bombarie mee, aan een los touwtje. Zal dus niet trekken, gaat makkelijk een pasje achteruit als je dat vraag enzo. Maar als hij geen zin heeft om te gaan op de poetsplaats dan moet je hem serieus overhalen om dat wel te doen.

Hij is van nature wel wat lui en flegmatiek, maar niet zodat hij niets wil. Hij vind het geweldig mee te mogen en is voldoende voorwaards als ik er achter loop. Zal nooit een snelheids duivel worden, maar dat hoeft ook niet. Doel is straks recreatie pony, lekker langs de weg een rondje tuffen op zondag middag.

Hij is wel heel gevoelig voor stem beloning, dus als hij voorwaards gaat beloon ik hem uitbundig (de buurvrouw kwam van de week al kijken omdat ze mij zo enthousiast op het land hoorde praten).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:53

Ik zou de ouderwetse methode gebruiken bij deze pony:
hem naast een ervaren pony in het span zetten, waarbij de ervaren pony de strengen korter heeft dan de jonge pony. Eigenlijk trekt de ervaren pony de last dan grotendeels.
Na verloop van tijd maak je het verschil in lengte tussen de strengen steeds een beetje kleiner, waardoor ze steeds meer hetzelfde moeten trekken. En dan probeer je het eens met de jonge pony in de kortste strengen. En daarna weer in het enkelspan.
Op deze manier hebben wij dit soort problemen wel eens op weten te lossen.
Wie weet helpt het bij jou ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 13:57

Heb er aan gedacht om hem in het span te zetten.
Heb alleen geen pony die ervaren is in het span (wel eentje die groen is in het span, maar het enorm braaf doet en zich net als in het enkelspan niet gek laat maken) en geen 2span tuig.
Het gaat wel om een hengst, maar durf hem zo naast een van mijn drachtige merries te zetten(ruinen heb ik niet), hij is heel braaf en makkelijk naar andere pony's.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:39

Dennis schreef:
Heb er aan gedacht om hem in het span te zetten.
Heb alleen geen pony die ervaren is in het span (wel eentje die groen is in het span, maar het enorm braaf doet en zich net als in het enkelspan niet gek laat maken) en geen 2span tuig.
Het gaat wel om een hengst, maar durf hem zo naast een van mijn drachtige merries te zetten(ruinen heb ik niet), hij is heel braaf en makkelijk naar andere pony's.

Misschien is er iemand die een pony te leen heeft voor je? En ook een twee-span tuig?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:13

Weet je zeker dat de pony niet simpelweg lichamelijke problemen heeft en dat het hem gewoon echt pijn doet om te trekken?
Zeker wanneer je het een paar keer geprobeerd hebt en het wordt zelfs minder, dan ben ik bang dat er iets medisch aan ten grondslag ligt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:23

Omdat het mijn eigen pony niet is vind ik het lastig in te schatten.
Als hij eenmaal 1 of 2x weg getrokken heeft is het daarna goed en kan je heel mooi halthouden en stapt hij rustig en recht weer weg. Als het echt lichamelijk is zou je denken dat het iedere keer slecht moeten gaan en niet wisselend tussen dramatisch en prima.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:54

Ik zou toch even overleggen met de eigenaar.
Pony's kunnen hard zijn voor zichzelf en wellicht dat hij door een beetje pijn heenloopt maar alleen staakt als het hem teveel wordt?

(Heb het topic niet helemaal gelezen) Maar heb je anders al een onderlegger gebruikt om de druk beter te verdelen? Zo een dikke neoprene bijvoorbeeld. Deze zijn misschien lastig te vinden voor die kleintjes. Maar met een beetje creativiteit kun je een neoprene dressuursingel ook wel ombouwen tot borstonderlegger. Dat voelt dan iig al zachter aan dat het leer.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:02

Zit inderdaad ook aan iets lichamelijks te bedenken. Maar zolang je dat nog niet weet, misschien dat je een (frans) gareel van iemand kan lenen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 18:30

Hij heeft wel een overdreve dikke speknek (vet, maar ook uit zich zelf wel).
Een frans gareel voor een pony van 87 cm met zo'n overdreven nek word erg moeilijk te vinden denk ik. Heb nu 2 borsttuigen geprobeerd, maar heb er nog 1 liggen, kunststof, enorm breed en heb nog wel een onderlegger liggen (niet neopreen, maar flink gewatteerd) om de volgende keer nog uit te testen.

Pony heeft z'n hele leven enkel gedekt en heeft soms naast de fiets gelopen als training voor de HK. Echt gewerkt heeft de eigenaar dus ook niet met hem. Hij is verder in de omgang niet anders dan dat ik hem ken.

Had vandaag geen hulp, dus geen poging ondernomen om hem te laten trekken maar lekker gestuurd. Hij was gewoon blij, vrolijk en flot.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:51

Of hij heeft last zoals hierboven genoemd...of het is gewoon even een aandachtspunt.
Zeker omdat je zegt dat hij het in het begin doet en daarna niet meer.
Misschien moet hij nu nog (steeds) even wennen aan de druk bij het voorwaarts gaan.
Zeker zoals je zijn karakter omschrijft, vind ik dat niet vreemd.

EllenAkilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:53

Misschien heeft je pony ergens last van? Een pijnlijke rug, een simpele spierpijn kan de oorzaak al zijn van het probleem
Ik hoop dat je hier wat mee kan :P
Of misschien past het tuig niet goed?

x!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 18:59

Ik vind het fijn om zo veel mogelijk opties te horen zodat ik daar zelf weer verder mee kan gaan.

Spierpijn kan ik me niet voorstellen, hij heeft nog geen zwaar werk gedaan en tussendoor soms een dagje vrij. Pijnlijke rug ook niet, hij loopt los door het lijf en mijn buurmeisje heeft er op gezeten en daarmee was hij super braaf (hij is alleen verder niet ingereden, dus heeft verder niet gerwerkt met iemand er op).
Tuig zit goed en netjes op maat.

Hij is super slim en flegmatiek. Soms niet de meest ideale combinatie, ik weet haast zeker dat hij (als hij straks wat meer ervaring heeft) onder het werk uit gaat proberen te komen als hij geen zin heeft om z'n best te doen en de dag daarna weer de sterren van de hemel te lopen (net als mijn eigen Dennis).

Morgen met de breedste, zachtste borst met een onderlegger daar onder maar proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 13:50

Met een 10 cm breede borst met daaronder nog eens een dikke gewatteerde onderlegger gister hem weer in gespannen. Eerst een rondje er achter en sturen. Hij was warempel druk (kan komen omdat er overal op het erg nog merries op en neer liepen en dat was nog niet eerder gebeurd tijdens een training). Toen inspannen en proberen.

Hij liep in 1x netjes weg, wel slingerend in draf. Maar hij wou ten minste trekken. Heb hem na een meter of 10 weer terug genomen naar stap, rondje gestapt, weer halthouden. Daarna ging hij slingerend in stap weg, weer netjes een rondje laten stappen. Nog eens halthouden en weg stappen, toen netjes recht weg stappen. Daarna nog 2x weg gestapt wat ook nog prima ging. Dus na 5 minuutjes vond ik het mooi geweest, hij was braaf en weer uitgespannen.

Voorlopig dus maar met dit allergaartje rijden, oud schoftje leren, staartriem en broek met daarbij een nieuwe kunststof borst. Als hij het hier straks perfect op doet maar weer met een iets smallere (maar nog steeds voldoende brede, van een Ideal marathon tuig) leren borst proberen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:23

Super dat het nu weer goed ging!
Ik zou niet teveel dat stoppen en weer wegstappen oefenen. Mocht hij dat moeilijk blijven vinden zal hij steeds meer weerstand daarvoor opbouwen. Misschien is het beter om te blijven stappen en draven. Door dat soort overgangen leert hij ook te trekken en zal het vanuit stilstaan trekken ook steeds makkelijker gaan. Succes!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:37

Fijn zeg...het klinkt gewoon als een groene pony die vanalles leert
en dit punt iets minder makkelijk / snel oppakt dan de rest.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:37

Heey dennis,

Bahh.. wat vervelend, ik wist helemaal niet dat hij dat deed!
ik dacht dat hij netjes voor de kar liep. Op de filmpjes zacht het
er nog zo goed uit :D Jammer genoeg kan ik je niet helpen,
maar ik hoop echt dat je eruit komt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:38

Stap, draf overgangen heeft hij geen moeite mee maar dat zal ik zeker veel mee pakken. Ik wou het gister even bevestigd hebben en mijn groom stond vlak naast hem de hemel in te prijzen en kriebelde hem even als hij braaf was. Daar is hij enorm gevoelig voor, een lief woordje en een kriebel vind hij geweldig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:38

Ooo... haha had niet gelezen dat het al weer goed ging :o
Mooi ja! goed opgelost :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:18

Ik denk dat het nog een beetje onwennig voor hem is. Je doet er goed aan om met een onderlegger te werk te gaan en inderdaad een bredere borst (meer verdeling van druk)
Je geeft gelukkig wel aan dat nadat je een tijdje bezig bent het wel goed gaat. Ik denk dan niet dat het lichamelijk iets is, maar gewoon onwennig. Sommige hebben gewoon meer tijd nodig.

Jammer dat je geen 2 span tuig hebt en of pony ervoor ik zie wel wat in deze methode

Succes :D, op de foto's deed hij het al aardig netjes :D