[AR] wat vraagjes over aangespannen rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

wat vraagjes over aangespannen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:35

:wave:

Ik -een leek op aangespannen gebied- zit er al een tijdje over te denken om mijn haf voor de wagen te beleren. Als we straks in de dressuur niet meer meekomen(en dat gaat gewoon gebeuren, is het niet in de Z dan misschien al wel in de M2), dan wil ik heel graag aangespannen met haar gaan rijden.

Nogmaals, ik weet hier echt vrijwel niets over, dus vandaar dat ik wat vragen heb;
- mag je dressuurwedstrijden rijden met een sulky en zijn er mensen die dit doen?(en hoe neem je 'm dan mee? opgevouwen in een grote trailer naast de pony ofzo? :+ )
- weet iemand eventueel adresjes waar ze pony's beleren?
- is het verstandig om mijn pony(officieel 14 jaar in januari) te beleren? Ze is verder heel mak en bomproof
- kan dressuur ohz en mennen dressuur gecombineerd worden?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :)

hafjelinger

Re: wat vraagjes over aangespannen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:47

Op de laatste twee kan ik ik wel antwoorden :P
- Ja, dat kan. Waarom niet?
- Ja, je kunt het combineren. Ik doe het zelf ook.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:43

Waar precies in Overijssel zit je, dan kan ik je wellicht helpen aan een beleer-adres.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:57

Lees even de Faq door, de boktwiki, gebruik ook even de zoekfunctie. En u komt al een heeeeeel eind.

In het kort; Ja dat kan allemaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 06:08

Ja, dat kan je prima combineren. Janouk loopt ook dressuur onder het zadel en voor de koets en zo'n zijn er veel meer haflingers.

Als je nog een voorbeeld wilt van een goed presterende Haflinger in de dressuur onder het zadel en aangespannen http://www.haflinger-merlin.nl/home.htm
Merlin start ZZ-licht onder het zadel en is op de Hippiade vorige week Kampioen dressuur mennen B paarden geworden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:01

janouk schreef:
Ja, dat kan je prima combineren. Janouk loopt ook dressuur onder het zadel en voor de koets en zo'n zijn er veel meer haflingers.

Als je nog een voorbeeld wilt van een goed presterende Haflinger in de dressuur onder het zadel en aangespannen http://www.haflinger-merlin.nl/home.htm
Merlin start ZZ-licht onder het zadel en is op de Hippiade vorige week Kampioen dressuur mennen B paarden geworden.

Haha ja dat weet ik! Heb het op haar hyves en site gelezen!!

Weet jij ook of je met een sulky wedstrijden mag rijden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:44

Ja dat mag ook.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:21

Als je je pony voor de wagen wil zetten is het wel verstandig om haar te beleren ja. :P

Maar ik neem aan dat je bedoelt of je dat zelf zou kunnen. Als je geen men ervaring hebt zou ik dan eers een paar lessen nemen met een wat meer ervaren paard en daarna je paard onder begeleiding beleren. Niet gewoon iemand met een koetsiersbewijs dan echt een ervaren menner die al vaker paarden heeft beleerd. Ik denk dat zo iemand ook wel in kan schatten wanneer je er klaar voor bent. Je kan haar natuurlijk ook gewoon laten beleren door iemand anders maar het is opzich wel leuk om zelf ook die ervaring op te doen.

EDIT: Met de paarden waar wij mee mennen word ook klassieke dressur gereden, dat is misschien niet dezelfde metode als waar jij mee rijd maar gaat ook prima. Bomproof & mak ohz betekend niet altijd bomproof & mak voor de wagen. Wij mennen met twee paarden de een is ohz heel rustig en voor de wagen heel druk de ander is net andersom.