[AR] waarom rechts op de bok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

waarom rechts op de bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:30

Waarom moeten we rechts op de bok zitten?
De vraag houdt me al een tijdje bezig.

In Engeland rijden ze links op de weg en zitten rechts op de bok (dus aan de middenas van de weg)
Wij en andere landen rijden rechts op de weg en komen dus aan de berm kant te zitten.

We doen voor de rest alles links van het paard.
Waarom dan niet links op de bok?
Persoonlijk vindt ik dat je dan meer overzicht heb in het verkeer als je links zit.
Zou je rechts meer zicht hebben lijkt het me logisch dat de auto ook het stuur rechts zouden hebben hier.

Ik hoor graag jullie meningen ideeën en onderbouwingen.

Germatje

Re: waarom rechts op de bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:33

Ik lees even mee ;)
Ik vermoed overigens dat het uit engeland komt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:33

We zitten rechts omdat wij hier 'Engels' rijden, zoals de Amerikanen dat noemen. De engelse traditie heeft simpelweg gezegevierd in het aangespannen rijden.

Overigens hebben de autobussen waarmee de post wordt opgehaald en bezorgd in Zwitserland (de postbussen dus) het stuur wel degelijk rechts zitten. Omdat ze dan beter in de gaten kunnen hoe dicht ze langs de afgrond rijden. Er is dus ook iets voor te zeggen het stuur rechts te hebben. Je kunt dan beter zien hoe ver je aan de kant kunt gaan.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 25-09-09 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:34

Tja, daar heb ik ook een lange tijd over nagedacht. Misschien omdat je dan het evt. fietspad en stoep naast je ziet, of hebben we dit van de geschiedenis? Ik lees even mee, ik ben nog altijd benieuwd.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:39

Ibbel schreef:
We zitten rechts omdat wij hier 'Engels' rijden, zoals de Amerikanen dat noemen. De engelse traditie heeft simpelweg gezegevierd in het aangespannen rijden.

Overigens hebben de autobussen waarmee de post wordt opgehaald en bezorgd in Zwitserland (de postbussen dus) het stuur wel degelijk rechts zitten. Omdat ze dan beter in de gaten kunnen hoe dicht ze langs de afgrond rijden. Er is dus ook iets voor te zeggen het stuur rechts te hebben. Je kunt dan beter zien hoe ver je aan de kant kunt gaan.

Dat het een overblijfsel is van Engeland vermoede ik al, maar op de bok kijk ik liever beter een bocht door dan dat ik kan zien hoever de stoeprand of afgrond :D is. Van de post vervoer dacht ik altijd dat het was zodat de bestuurder veiliger kon uitstappen aan de stoepkant dan aan de weg kant. Hier dus weer wat geleerd gelukkig.

Nu wil ik sulky gaan rijden dus kan ik gewoon gaan zitten waar ik wil (ik rij toch geen wedstrijden) Maar zodra je een marathon wagen wil hebben moet je dus rechts gaan zitten.

Toch raar dat we met al onze eigen ideeën in Nederland dat met de kar de zitplaats niet omdraaien.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:40

Apart idd. Met een marathonwagen hoef je niet echts te zitten, ik zit namelijk in het midden, en dat vin ik nog steeds de fijnste plek.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:42

@hafjelinger dan heb jij idd geen voorgevormde zitting. Midden op de kar is idd ook een fijne plaats.

Ik ga even de pony's hun avondmaal geven dus kan ik even niet reageren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:44

BlueStar schreef:
an de post vervoer dacht ik altijd dat het was zodat de bestuurder veiliger kon uitstappen aan de stoepkant dan aan de weg kant.

Ik dacht zelfs zodat ze gewoon de post in de brievenbus kunnen doen zonder uit te stappen :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:46

Het hele Achenbach systeem is georienteerd op rechts rijden, dus als je Achenbach rijdt kun je niet zomaar links gaan zitten
Ook moet je uitkijken(hebben wij met in het midden zitten al) met hoe ver je zweep uitsteekt..
Alle moderne marathonwagens hebben tegenwoordig de zitting in het midden...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:06

Shadow0 schreef:
BlueStar schreef:
an de post vervoer dacht ik altijd dat het was zodat de bestuurder veiliger kon uitstappen aan de stoepkant dan aan de weg kant.

Ik dacht zelfs zodat ze gewoon de post in de brievenbus kunnen doen zonder uit te stappen :)

Dat ligt er aan aan welke kant de brievenbus hangt ;). Zegt zij die zelf heel erg lui is en liever niet uit haar mooie TNT-autootje stapt en hoopt dat iedereen in de toekomst zo lief is om een mooie buitenbus aan te schaffen en deze LINKS van de oprit te zetten O:) O:) O:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:09

Divind doe je dat niet gewoon met paard en (oranje) wagen :D :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:11

Ik heb hier de postbode én krantenbezorger uitgelegd dat ze beter eerst naar het eind van de weg kunnen rijden (doodlopende weg, en wij zitten aan de rechterkant bij het binnenrijden), en dan op de terugweg alles kunnen bezorgen. Dan komen ze nl keurig aan de linkerkant bij de brievenbus.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:12

Eh.... ik zit in het midden op mijn wagen, en kan dan eigenlijk net niet bij de brievenbussen.

En, het bedrijf wil geen aangepaste vervoersmiddelen aanschaffen, zoals een mooie oude postwagen, geschikt voor enkelspan poownie. En die fietstassen zijn ook al niet geschikt om aan je zadel te hangen....

Ibbel: als een bus rechts hangt draai ik gewoon achterwaarts een oprit in :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:13

Echwel, dat klopt. Met het Achenbach systeem is alles gebaseerd op het rechtsrijden, maar zou het daar nou vandaan komen? Ik denk eerder aan wat Ibbel zegt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:14

BlueStar schreef:
@hafjelinger dan heb jij idd geen voorgevormde zitting. Midden op de kar is idd ook een fijne plaats.

Ik ga even de pony's hun avondmaal geven dus kan ik even niet reageren.

Er bestaan gewoon bokkussens die je van positie kan veranderen hoor ;) dus je kan wel degelijk een 'voorgevormde' zitting hebben zoals jij het noemt die je kan verplaatsen. Niet alle wagens zijn hiermee uitgerust :)

Mijn stoel staat wel rechts, vind het wel fijn :D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:15

we gaan off-topic, wat Ibbel zegt klopt inderdaad, het komt vanuit Engeland. Het Achenbachsysteem zal hier mede rekening mee hebben gehouden.
Als we links hadden gezeten, was er vast een ander systeem geweest. Of omgekeerd-Achenbach of iets dergelijks.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:18

hafjelinger schreef:
Echwel, dat klopt. Met het Achenbach systeem is alles gebaseerd op het rechtsrijden, maar zou het daar nou vandaan komen? Ik denk eerder aan wat Ibbel zegt

In de tijd van Achenbach zat iedereen gewoon rechts op de bok, er was nog geen gemotoriseerd verkeer en rechts en links rijden was nog niet echt bekend
Volgens mij reden in vroegere tijden (paard en wagen) iedereen links
heb het effe opgezocht en ja
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/rechtsrijden.htm

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:21

Toen ik nog op 'koetsiersbewijs-les' zat, heb ik dat ooit gevraagt. Rechts is namelijk een nadere handeling als links, want als je links ging moest je je hand van de gebruikshouding naar de dressuurhouding (handen uit elkaar) doen (geloof ik, ik heb het na het examen nooit meer gedaan, vind het een rot-systeem) Toen heb ik gevraagt hoed dat dantn was als je in het midden zat, en dan hoefde dat dus niet.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:00

Als je met achenbach systeem rijd zie ik geen verschil in het stuurwerk.
Omdat ik zelf gewoon midden op de bok van de concourswagen ging zitten hield ik de gewone handelingen aan (ook als ik links ging zitten hoor).
Ik zocht met overgang lager tempo of halt houden of links af slaan altijd even oogcontact met de bestuurder achter mij. Aangezien het gros van de autobestuurders toch onze signalen niet kennen vond ik dat altijd veiliger.

Toch blijf ik erbij dat het handiger is om links op de bok te gaan zitten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:50

Als je links zit dan steekt je zweep uit buiten je wagen. Met je linkerhand de zweep vasthouden is voor de meeste rechtshandige mensen geen optie. Tevens zit je groom aan de verkeerskant waar het meestal nodig is om in te grijpen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:12

Bluestar tuurlijk zit er verschil in stuurwerk normaal met Achenbach is linksaf de kant waar het paard de meeste ruimte nodig heeft, nu wordt dat rechtsaf terwijl je handhouding erop gericht is om rechts te zitten(je dus meer kunt geven om links te gaan)..
En let wel zeker met meerspan is het hele Achenbachsysteem gemaakt om rechts te zitten( in het midden lukt ook nog wel)..
Als je consequent Achenbach rijdt met alleen maar 2x geven en iets je pols draaien om te sturen zit je rechts op de bok...

(gelukkig ben ik geen Achenbach-rijder) :D

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 07:47

@napie
Dat van de groom is idd wel waar, het is idd fijner je groom te hebben tussen het drukke verkeer en je paard. Maar dit geldt dan alleen voor de groom voor op de bok. De groom achter op de wagen kan altijd kiezen welke kant er naar toe gelopen moet worden.

@echwel voor mij is het ook jaren geleden dat ik achenbach heb geleerd, ik zal hier en daar ook wel schoonheidsfoutjes bezitten, of op de pony afgestemde handelingen die beter werken.

Ik merk dat er voors en tegens zijn voor welke kant op de kar.
Het enige in mijn ogen waar van ik zeg ja is de zweep, dat die buiten de kar hangt.
Maar goed, zweep iets dichter bij je paard houden is daar ook een oplossing voor.

Toch heeft de zweep tussen je paard en het verkeer soms wel handig. Bij te dicht passeren van de auto kan je het koortje even over de voorruit laten glijden :o ter attentie naar de automobilist die rijd te dicht langs rijd. :D Dit natuurlijk alleen als er genoeg ruimte is om meer ruimte te geven bij passeren.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:45

Het antwoord is eigenlijk erg simpel.
Vroeger waren koetsen met een handrem uitgerust die aan de rechter zijde van de bok zat. Dit omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en daardoor met rechts meer kracht kunnen zetten. Tevens verhinderde deze handrem het snel op en afstijgen van de bok aan de rechterkant waardoor de groom links ging zitten daar deze als eerste van de koets moest. Dit is ook de reden waarom men nog steeds leert van de linker kant op en af te stijgen.

Bjornborg1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:48

ze hebben mij ooit verteld dat dit van vroeger komt, de rijkere horen rechts op de kar te zitten en de boeren links... kijk maar eens op veel oudere huifkarren bijv.. koetsier zit heel vaak links, deze zijn nl. vaak omgebouwd van oudere boeren karre

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:50

ik zit meestal wel links, voor mij gewoon makkelijker dan rechts, maar als ik rechts zit gaat het niet minder, alleen ik zit links gewoon veel lekkerder!