[AR] steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melle_odet

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:02

vandaag ging ik lekker met mijn fjordje voor de kar naar buiten samen met mijn vriend.
in de bak gaat alles prima met mennen, maar we zijn als een jaar niet meer buiten geweest met de kar vanwege omstandigheden.
nu waren we net 10 min onderweg evn vanuit het niets gaat ze stilstaan, dus ik zeg van laat haam maar even kijken en dan gaan we weer verder.
geen beweging meer in te krijgen, dus ik de kar af om even te leiden begint ze ineens te steigeren en gek te doen midden op de weg.
we hebben nog een stukje verder geprobeerd maar het werd steeds erger.
we zijn dus maar omgedraait omdat we het niet meer in de hand hadden.
we hebben nog nooit problemen met haar gehad...
weet iemand hoe dit op te lossen valt?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:05

Door ten alle tijde het overwicht te houden. Dit bereik je niet door haar even te laten kijken als ze uit zichzelf stil gaat staan.
En als ze het trucje eenmaal kennen is het erg lastig om er weer van af te komen.

De oplossing is weer terug te gaan naar de basis en aan de hulpen te stellen op de lange lijnen.
Wanneer dat weer goed gaat dan weer voor de kar met iemand die er naast loopt.
Wanneer je voelt aankomen dat ze stoppen wil moet je krachtig voorwaarts drijven en consequent blijven. Heb je het gevoel dat je dit zelf niet lukt, zoek dan iemand die dat wel kan. Elke concessie die je weer aan de pony moet doen is er één te veel.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 08:32

ik dnek dat ik dan beter even iemand van de menclub bij ons kan vragen.
die hebben allemaal ervaring met het mennen en problemen.
die willen me dan vast wel helpen!

bedankt voor je reactie!

liedje89

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:34

Wij mennen met een tuiger die som stijgerd voor de wagen. Hij doet het vooral als hij stilmoet staan. wij zetten daarom vaak meteen de groom voor zijn neus als hij lang moet wachten en rijden hem heel voorwaards als hij druk is.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:58

misschein schrok hij wel van iets of zat er iets eng in de bosjes waar hij Absoluut niet langs wou? :)
misschein moet je hem ngo een keertje proberen en hem aanmoedigen ne misschien een ander paard meenemen die er wel langs wil?
( als voorbeeld)
succes

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:27

Ik sluit me aan bij blackdevils....
Je paard heeft je uitgeprobeerd door zelf stil te staan,dit hele kleine detail gaf hem de overmacht doordat jij hierin toegaf.
In de ''winning'' mood,besloot hij extra duidelijk te maken te willen ''winnen''en door te steigeren en weigeren verder voorwaarts te gaan,heeft je paard gewonnen en zal hij dit zeker meer gaan proberen.
Dit kan mede komen,doordat hij dominant is en graag zelf dingen bepaalt of dat hij slecht alleen van stal afwil.
Ten alle tijden zou ik het oppakken,hem flink voorwaarts houden,zodat hij geen kans heeft stil te staan.
Als hij steigert een tikje tussen de oren geven (wel op het moment dat hij ''boven'' is en niet als hij al neerkomt!)op deze manier voorkom je dat hij nogmaals steigert,omdat er dan ''iets'' van bovenaf hem corrigeert.
Je kan proberen wandelend of onder het zadel alleen met hem van huis te gaan,zodat hij weet dat er ook weleens zonder andere naar buiten word gegaan.
Blijf hem de baas,corrigeer waar nodig,wees consequent en laat hem niet verder winnen,dit hebben ze erg snel door en zo ga je het probleem vergroten!
Succes,