[AR] Tuig van Horseshophorsepower marathon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Tuig van Horseshophorsepower marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:04

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:40

Hoi

Heb dit tuig toevallig ook in handen gehad en vond het erg zwaar.
(ben ook voorzichtig op zoek)
In dezelfde zaak hingen ook tuigen van Ïdeaal, en ik had daar de web
versie van in mijn handen.
Die leek me even sterk, maar een stuk lichter.

Het viel me wel op dat het redelijk tot goed was afgewerkt.
Maar heb dus geen idee hoe het op het paard licht of hoe het
zich gedraagt als je de wagen er bij hebt aan gespannen.

veel sucses met je zoektocht.

L_Rivaldo

Re: Tuig van Horseshophorsepower marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 11:00

Is zwaar tuig, slecht voor een pony?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:20

alle gewicht dat hij mee moet nemen is extra belasting :j slecht zou ik het niet willen noemen, maar waarom een zwaar tuig nemen als je ook een ligtere versie op kan leggen die ook stevig is, vandaar ook de kunststoftuigen, die wegen helemaal niets,, fijne bijkomstigheid is ook dat ze naar het schijnt makkelijker te onderhouden zijn.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:35

Ik wil het liefst geen kunstof tuig omdat ik dit minder vindt meebuigen.
Ja als je lichter kan doen. Maar er wordt hier vergeleken met ideal daar zijn de prijzen ook anders van dan dit tuig.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:03

ik ben persoonlijk ook niet echt weg van kunsttuig hoor, ieder zijn eigen meug zullen we maar zeggen;) ideal heeft wel een aardig kostenplaatje daar heb je natuurlijk gelijk in! Maar ik vind het het persoonlijk wel waard :j

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 12:19

Ja, dat begrijp ik :D
Maar wat vinden jullie opzich van het tuig?
En hoeveel zwaarder is het?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:44

ik vind het er wel mooi stevig en robuust uit! Ik weet natuurlijk niet hoeveel het precies weegt.. Ik zie wel brancardbeugels om het lamoen aan te bevestigen vind het persoonlijk erg fijn en veilig :j

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:33

Ja precies, ik heb ook aan het einde dichte lamoenen, dus moet dit zowiezo hebben. Ik denk dat ik deze gewoon ga bestellen.
Het zal vast geen tonnen wegen ;)

mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:01

Ik snap niet waarom iedereen zo weg is van Ideal persoonlijk vind ik de kussens een groot nadeel knoerthart! net als clever.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:55

mensport schreef:
Ik snap niet waarom iedereen zo weg is van Ideal persoonlijk vind ik de kussens een groot nadeel knoerthart! net als clever.

dat probleem had ik ook en ook uitvoerig vermeld op bokt vaak.

Ik moet er nu wel een beetje van terug komen.. je moet het gewoon echt meerdere keren goed nat met veel zadelzeep doen (geel/rood kartonnen doosje) en dan goed invetten. Vooral ook met de zadelzeep heeft bij mij echt goed geholpen en ben er nu heel tevreden over!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:57

marrianne schreef:
ik vind het er wel mooi stevig en robuust uit! Ik weet natuurlijk niet hoeveel het precies weegt.. Ik zie wel brancardbeugels om het lamoen aan te bevestigen vind het persoonlijk erg fijn en veilig :j

Brancardbeugels mogen toch niet bij een tweewieler???

Ik men ookmeestal met een ideal tuig, ik heb di uig niet nieuw gezien maar nu is het heerlijk soepel. (aantal jaren oud word zeer regelmatig schoongemaakt).

EDIT: kijk nu naar de foto en zie wat je bedoelt maar dat is een veiligheidslichtoog geen brancardbeugel. Brancard beugels zitten juist vaster om het lamoen volgens mij.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-09-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:03

ja zo kan je het ook noemen hoe bedoel je vaster in het lamoen? lamoen kan wel schuiven in dit lichtoog is alleen op een snellere manier makkelijker los te halen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:07

Een brancardbeugel is een metale beugel waar je het lamoen in legt, je trekt hem dan direct aan met de buiten singel dat is echt iets heel anders dan een veiligheidslichtoog. Want door de constructie van een brancard boog worden stoten heel direct doorgegeven op het schoftje en dus zijn ze niet bruikbaar voor tweewielers.(zal even foto zoeken).

Ik heb een paar maanden geleden nog moeten leren voor koetsierbewijs dus mijn tuigkennis hoort nog up to date te zijn.

EDIT: dit is een brancardbeugel:
Afbeelding
Dan zit je lamoen dus muurvast. Is dus geen klein verschil, omdat je lamoen hier niet in kan bewegen word iedere beweging rechtstreeks doorgegeven aan het schofje. Hier door zijn ze dus alleen geschikt voor vierwielige wagens met 1 'vrij' bewegend lamoen. Een veiligheidslichtoog is gewoon een lichtoog met een slimme paniek sluiting.
(maar er zijn wel veel mensen die deze twee door elkaar halen, weet ook niet waar dat vandaan komt ik vind ze helemaal niet op elkaar lijken namelijk)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 23-09-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:23

Ja je hebt gelijk hoor maar wij noemen dat stiekem altijd zo voor het gemak ;) ga vooral niet aan jou kennis twijfelen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:31

marrianne schreef:
Ja je hebt gelijk hoor maar wij noemen dat stiekem altijd zo voor het gemak ;) ga vooral niet aan jou kennis twijfelen!

Klinkt super handig ja :+ , hoop alleen dat je eraan denkt als je ooit een tuig koopt of verkoopt. Anders kom je voor vreemde verrassingen te staan }:0 .

EDIT: toen ik een plaatje zocht kwam ik trouwens verschillende topics tegen waar zeer stellig werd beweerd dat een veiligheidslichtoog hetzelfde is als een brancardbeugel.Dus ik denk ik roep het toch even.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 09:26

Zouden we graag ontopic willen blijven.
Mijn vraag is vooral wat jullie van dit tuig vinden.

Alvast bedankt

mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:03

Wat ik niet snap is waarom zou je niet met een ideal tuig met tweewieler mogen rijden ? het is namelijk wel door het schoftje beweegbaar dus beweegt het mee net als met lichtogen. Bij een tuig met vast kun je het beter niet doen idd.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:04

mensport schreef:

Hoi Even of topic in reactie op het ideal tuig.
Het heeft voor de eenvoudige menner een aantal voordelen.
Het web tech is niet van kustof maar voor een deel uit leer en een deel uit een hele sterke
web band gemaakt. Het hoofdstel is wel van leer. (en lekker soepel evenals de half leren en half kunstof teugels die je erbij kan kiezen)
en de kussens van dit tuig zijn super makkelijk te hervullen met een matriaal van je eigen keus.

Ik heb een hele leuk zadelmaakster ontdekt die onderander flair in zadels inbouwt.
En ze werk ook met verschillende soorten vullingen.
Dus dat vraagt om een bezoekje tegen die tijd.

Mijn voorkeur ging uit naar een tuig dat ik zonder al te veel pijn kan aanschaffen maar wat het wel heel erg fijn doet en
sterk is.
Een vriendin van me heeft er 1 voor haar gelderse paard, tevens het enige gelderse paard dat ooit een 160 kilometer endurance heeft gelopen in Nederland.
Dus als een tuig bij zo een duurgebruiker niet kan voldoen... tsja...

Het tuig van horsepower wat hier besproken wordt vind ik ook een mooi tuig en ik heb het ook bekeken.
maar op dat moment viel mijn keus er niet op.
Maar waarschijnlijk zijn er van dit tuig ook verschillende modellen.
EN heb ik mischien niet voldoende rond gekeken...
Maar mocht ik er nog 1 tegen komen dan zal ik nog eens goed kijken

Toen ik examen deed voor mijn koetsiers bewijs hadden ze ons verteld dat je een 2-wieler alleen met schofjtje met licht ogen mocht rijden. Brancard beugels konden alleen voor een 4-wieler worden gebruikt.
Maar het horse power tuig dat ik van de marathon variant in hadden had was enkelspan met lichtogen.

Is binnenkort paard en koets niet ?

PS heel veel sucses met de keuze tussen al die tuigen....
ben benieuwd wat je uiteindelijk uitkiest

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:50

Ik vind het verdomd moeilijk om een keuze te maken.
Iedereen zegt wat anders en ik als serieuse leerling wil toch graag horen wat ervare menners zeggen.

Ik kom toch veel uit op ideal tuigen, maar ik blijf dit ook een heel mooi tuig vinden. Ook de zilco tuigen trekken mijn aandacht vanwege het onderhoud.

In de toekomst als alles goed gaat ben ik wel iemand die menendurance, dresuur en vaardigheid wil uitoefenen met het tuig. Ook zal het wel minimaal 3 keer in de week gebruikt worden voor het rijden in de bak en later op de weg (alleen met mijn 2 wieler) Bedankt voor je reactie, wat was de reden dat je niet voor dit tuig koos?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:31

Ik wil graag nog een Zilco tuig...eerst Ideal...maar elke keer dat poetsen van het leer.
Met kunststof kun je lekker door plassen en water, modder etc. en het is zo makkelijk schoon.
Ik rij trouwens ook dressuur met een 2-wieler.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:53

binnenkort is inderdaad paard en koets weer, misschien even wachten en daar eens kijken naar het uitgebreide aanbod?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:37

Wat leuk anke dat je ook dresuur rijd :D

Ik ga er even gegevens op zoeken van paard en koets, voor het geld denk dat ik voor ideal ga, maar dat schoonmaken dat is ook wel handig bij zilco.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:42

Ja soms wel een reactie....ow mag dat met een 2-wieler?
Ja hoor, vaardigheid en dressuur mag je volgens de KNHS regels officieel ermee starten.
Ik wil ook naar P & K !!!

en Hans van der Mee maakt me nu zo'n houder om de 2-wieler achter op de trailer klep mee te nemen.
Zo kan ik beiden hengstjes en kar mee op wedstrijd :Y)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:55

Ja ik had zijn naam ook al gehoord, of ik laat het door hem doen of iemand die handig is. Wij zijn vanaf deze week opzoek naar een eigen trailer om dit in de toekomst ook makkelijker te maken :) voordeel van jou sulky dat hij toch makkelijk uit elkaar kan ;)