[AR] Hoeveel afstand kan een jong paard voor de koets aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Hoeveel afstand kan een jong paard voor de koets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:48

We zijn pas terug beginnen mennen met 2 jonge haflingermerries. De ene is 4 jaar, de andere 5. Ze zijn beide in goede conditie (vooral de 4jaars, die is pas uit opleiding en kan "uren aan een stuk" draven) en lijken onvermoeibaar.
De eerste 2 ritten hebben we al achter de rug.
We werken nu vooral aan ontspanning (zowel beide dames als ook de menner moeten nog aan elkaar wennen) en ook aan de stap omdat de 4-jaars het gewoon is om constant te draven. We vinden het nl. belangrijk dat ze ook rustig kunnen stappen (niet elke wandelaar vindt het leuk als je voorbij komt scheuren en aan het einde van de rit willen we ze toch ook droog stappen zodat ze achteraf meteen de wei in kunnen). Verder werken we ook aan overgangen en lassen we 1 à 3 pauzes in (hangt af van de route die we volgen).
Net omdat ze zo sterk en onvermoeibaar lijken vraag ik mij af hoeveel je van een jong paard mag vragen (ze zijn niet doodop als we thuiskomen). Hoeveel afstand (km) kunnen ze aan (voornamelijk op verharde wegen, dus ik denk ook aan slijtage van gewrichten), rekening houdend met rustpauzes enz.
Onze koets is van het lichte type (zie ergens onderaan in profiel) en voorlopig gaan er geen passagiers mee - ze hebben dus geen moeite om te trekken. Ik wil gewoon voorkomen dat ze binnen een paar jaar al "versleten" zijn door hun grote enthousiasme om te werken.

Napie

Re: Hoeveel afstand kan een jong paard voor de koets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:11

Officieel mag je met een vierjarige in de mendurance klasse 1 starten (tot 30 km) Ik denk dat je gewoon goed naar je paard moet kijken wat ze aan lijkt te kunnen en met aangepast tempo rijden. Over het algemeen wordt een paard echt niet minder van een ritje van 10 km in normaal tempo

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:57

Ik lees even mee. Ik heb een driejarige voor een marathonwagen en vraag mij ook steeds af wat hij aankan. Ik stap nog veel maar wil hem niet overbelasten. Hij loopt op het harde minder soepel dan op zachte ondergrond. Vind het best lastig , enerzijds wil je conditie opbouwen , anderzijds hem niet overbelasten.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 08:26

Momenteel rijden we gemiddeld zo'n 15 km (kan langer (tot 20 km) of korter zijn naargelang de tijd die we hebben). Dat gaat goed, we ik denk dat het net voldoende is gezien de iets mindere conditie van de 5-jarige (ik merk wel dat ze de snel weer in vorm komt). En nu de winter eraan komt kunnen we meestal maar 1x per week rijden, dus we gaan ze nu gewoon "onderhouden" en dan opbouwen naar de lente toe.
De 4-jaars zou wel al eens een koetsentocht meegedaan hebben (die zijn meestal rond de 30 km).
Ik had ook het idee dat 30 km best moet kunnen, mits voldoende training en conditie en rust/stap pauzes.
Het hangt er ook van af of je paard er al klaar voor is; voor een 3-jarige lijkt mij dit nog wat te vroeg - zowel fysisch als "mentaal".

SuSEQ

Re: Hoeveel afstand kan een jong paard voor de koets aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:18

In de endurance is er een gezegde "It's not the distance that kills the horse, it's the speed!" en daar ga ik in mee. Houd het tempo laag (10 à 12 km/h is heel goed vol te houden voor een haflinger) en gaan met die banaan.

Volgens mijn men instructeur duurt het zo'n 500 uur tot je van twee paarden een goed tweespan gevormd hebt, dus rijd zoveel als je kunt. De twee veel samen laten stappen is een heel goed idee; op den duur gaan ze hun passen op elkaar afregelen en lopen ze mooi gelijk.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:53

Volledig mee eens! Wij hebben ook de raad gekregen om nu zoveel mogelijk kilometers te doen, zodat ze goed leren samenwerken. Zeker de nervositeit van het begin moet er nog af, ze mogen zichzelf niet voorbij lopen. Het is soms nog wat zoeken tussen goed voorwaarts houden en "in overdrive" gaan, maar dat is normaal bij jonge en pas beleerde paarden.
Ze zitten beiden nog met hun vorige koetsmaatje in het hoofd (bij de ene onze oude tante van 19 jaar, bij de andere een bejaarde maar steengoede ruin van meer dan 24 jaar...) en nu zijn ze qua snelheid en paslengte aan elkaar gewaagd, en dan worden ze wel eens te enthousiast. Maar ze evolueren goed, de laatste rit waren ze al rustiger naar mekaar toe en meer geconcentreerd, als we nu regelmatig kunnen rijden komt het helemaal goed.