[AR] Wat voor tuig hebben jullie op je grote shetlander liggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Wat voor tuig hebben jullie op je grote shetlander liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:44

hallo

Ik heb een grote shetlander. 1.05 meter hoog. En we menden altijd met het tuig dat we bij de kar meekregen. Nu is dat tuig vorig jaar stuk gegaan. We hebben een tijdje geleden tuig in de maat Shetlander besteld, maar deze was veel te klein. Daarna hebben we de maten van onze shetlander door gegeven, maar Pony tuig zou dan weer veel te groot worden.

Ze is vrij breed, en hoofdstel maat is meestal pony. Omdat we toch graag willen mennen vraag ik me af wat voor uig maat jullie op je shetlander hebt liggen. En misschien ook het merk, en waar het te koop is.

Groetjes Sharon

lienepien610

Re: Wat voor tuig hebben jullie op je grote shetlander liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:14

Ik heb een pony van 1.20, het tuig wat ze op heeft is maat shet.. Groot hoofd, vrij breed, en heb alleen het hoofdstel iets groter moeten laten maken.
Gehaald bij GJ van Boven (zwart met oranje onderlegt, leer + nylon).
Als ik zo zie in je profiel, denk ik wel dat die zal passen.

Maar je kunt je pony ook meenemen naar een tuigenmaker/ winkel en ter plekke verschillende tuigen uitproberen. Denk dat dat wel net zo verstandig is..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:37

Een Ideal tuigje en een op maat gemaakt tuig van Co Pater.
Beide kwa prijs goed te vergelijken.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:53

lienepien610 schreef:
Gehaald bij GJ van Boven (zwart met oranje onderlegt, leer + nylon).

Ik heb ditzelfde tuig voor mijn shet van nog geen meter, maar voor haar is het eigenlijk net aan de grote kant. Het kan, maar een maatje kleiner zou beter zijn. Maar dat heeft hij helaas niet van dit tuig.
Ik vind het wel een leuk tuig voor leuk geld (ik meen dat ik er iets van Euro 185 of zo voor betaald heb).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:16

Ik ken het probleem. Ik heb een ponymaat enkelspantuig en bij die de broek en strengen laten verstellen. De rest zit op het laatste gat. Voor mijn tweespan heb ik Ideal en daar zijn sommige onderdelen maat shet en sommige maat pony. Ik ben nu druk op zoek naar een nieuw tuig. Zilco maat shet is te smal, pony te groot. Ik ben verder aan het kijken naar Imperial riding. Ik moet daar nog bericht van krijgen wat betreft de maten.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:59

Van zowel Zilco als Ideal kun je toch een tuig uit meerdere maten samenstallen? Bijvoorbeeld borst maat pony, broek maat Shet?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:13

Bij Zilco match de SL en bijv classic niet met elkaar. Ik heb de SL thuis liggen en eigenlijk past alleen de borst niet maar het was niet mogelijk om een ponyborst los te bestellen en die aan het tuig te doen (tweespan) Enigste mogelijkheid is dat ik dan een ponytweespan bestel en die is dus twee keer zo duur

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:33

Napie schreef:
Bij Zilco match de SL en bijv classic niet met elkaar. Ik heb de SL thuis liggen en eigenlijk past alleen de borst niet maar het was niet mogelijk om een ponyborst los te bestellen en die aan het tuig te doen (tweespan) Enigste mogelijkheid is dat ik dan een ponytweespan bestel en die is dus twee keer zo duur

bij wie is dat als ik vragen mag ? Bij de lemmerij? Ik dacht namelijk dat t bij hun wel kon voor losse delen..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:53

Losse onderdelen zijn wel te bestellen maar het blijkt dat de gespen van het ponytuig niet passen aan de passanten van het shetlandertuig en zodoende kan dat niet aan elkaar. Het gaat hier om een tweespan dus de borst zit met een gesp vast aan het schoftje. Dit was bij Nicole (?) een importeur die aktief is in het zuiden van het land.

Fjordje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:45

Wij hebben een shetlander die net niet onder een grote shetlander valt, we hebben een Ideal tuig er opliggen.
Volgens mij een pony maat, hij heeft bij iemand anders op een welsh pony gelegen..

janien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 02:01

Lees even mee. Heb een shet xwelsh kruising en heb op marktplaats een tuigje gekocht maar ik geloof niet dat dat van een merk is. had op een a welsh gelegen. Kennissen van mij hebben ideal tuig maat shet ook op b welsh liggen met grotere singel. Kwestie van passen denk ik. Ik ben met goedkoop tuig begonnen omdat ik niet wist of ik of de pony het leuk vond. Kan ik altijd nog een dure kopen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:24

In het geval van een imperial riding tuig is de maat shet te klein voor een grote maats shet en pony te groot. Kwestie van een ponymaat laten verstellen door een tuigenmaker.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:20

Ik heb nog zo'n imperial tuigje eventueel voor je liggen!
Past op een pony van 1,14 maar is ook kleiner te verstellen.
Ik ben er erg tevreden over geweest en alles is goed voor deze prijs. Ik stap nu over naar echt wedstrijd gericht mennen en wil dan graag een marathon tuig kopen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:27

wij hebben volgens mij een merkloos kopertuig en een ideal tuig, allebei is shet maat, ideal is natuuurlijk wel wat steviger en gebruiken wij voor de marathon in het 2span hebben we er een idealcombi tuig maat shet op liggen mijn pony's zijn ruim 1.05