[AR] Angst met oogkleppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Angst met oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:32

heb een jong paardje dat het heel spannend vind met oogkleppen, dat hij niet kan zien wat er gebeurt, ik praat veel met hem, maar hij blijft schichtig. iemand tips? hij is sowieso wat bangig aangelegd, weet zo niet waar het vandaan komt, omdat hij op een ander moment weer brutaal kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 08-09-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit de titel verwijderd.

Ibbel

Re: ansgt met oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 06:18

Oogkleppen zijn niet verplicht, dus ik zou zeggen, probeer het eens zonder. Als-ie dan wel rustig is, is het probleem toch opgelost?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:55

ja, maar ik ben alleen bang dat als ie zonder oogkleppen voor de wagen gaat flippen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:13

Als-ie bang is mét en zonder oogkleppen (heb je nog niet geprobeerd, dus dat weet je niet zeker, maar goed), moet je je dan niet eens afvragen of hij wel zo'n plezier heeft voor de wagen?

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:34

je zegt zelf al een jong paard dus nog veel te leren alles heeft tijd nodig en gewenning. heb geduld echt als jij cool in het koppie blijft en vertrouwen blijft uitstralen naar je paard dan uitendelijk zal dit worden beloond. ik heb zelf en jong paard (kwpn) met een nerveuse inslag van nature nu na een jaar pas de rust en vertrouwen met hem bereikt. keulen en aken zijn niet op 1 dag gebouwd zal ik maar zeggen.

tot slot ga geen dingen doen waar je achteraf spijt van krijgt. oog kleppen op is mij advies

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:40

Mijn arabier loopt met oogkleppen voor de wagen, maar mijn KWPN-er loopt zonder.
Die is zo kijkerig en vindt het eng dat zij wel dingen hoort, maar niets kan zien. We hebben het echt tot in de treuren geprobeerd, veel met oogkleppen langs de weg gelopen (zonder kar, met halstertouw/langelijnen) maar ze raakte steeds in paniek als ze een auto oid hoorde en niets kon zien.
Ze loopt nu gewoon met haar trenshoofdstel voor de wagen.

(ik heb haar al eens weggebracht om met oogkleppen professioneel te laten beleren, maar die zij na 2 weken ook al "dat wordt helemaal niks").

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:54

in het begin heb ik hem veel zonder oogkleppen laten trekken voor een sleepj etc dit ging goed. en met oogkleppen gaat het ook wel goed, alleen kan je echt zien dat wat er om hem heen gebeurt hij zenuwachtig wordt, dit vloeit altijd wel weer af, maar ik denk dat ik eens normale dingen ga doen met oogkleppen zoals veel wandelen en borstelen etc.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:58

jannie86 schreef:
in het begin heb ik hem veel zonder oogkleppen laten trekken voor een sleepj etc dit ging goed. en met oogkleppen gaat het ook wel goed, alleen kan je echt zien dat wat er om hem heen gebeurt hij zenuwachtig wordt, dit vloeit altijd wel weer af, maar ik denk dat ik eens normale dingen ga doen met oogkleppen zoals veel wandelen en borstelen etc.

longeren met menhoofdstel? dan moet hij voledig op jou vertrouwen, rijden/longeren op stem gebruik e.d. het is wellicht het proberen waard

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 11:01

longeren wel eens gedaan maar een poos vermeden omdat hij dat ook eng vond. misschien toch weer mee beginnen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:13

jannie86 schreef:
longeren wel eens gedaan maar een poos vermeden omdat hij dat ook eng vond. misschien toch weer mee beginnen.

als je met alles stopt wat een paard of pony eng vindt dan is het einde zoek. je ontneemt jezelf en je paard de kans om verder te onwikkelen. blijf proberen verleg grenzen het niet doen leid ook tot niets. ik zeg weleens dat als mijn ouders mij niet op b.v. zwemles hadden gedaan omdat ik het eng vond dan zou ik waarschijnlijk tot op de dag van vandaag nog steeds niet kunnen zwemmen, fietsen, auto rijden enz.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:15

ik zou proberen zonder oogkleppen,
het is best eng, je ziet opeens veelk minder en ik kan me voorstellen
dat het even wennen is...
Kun je niet oefeningen doen ? \
Bijvoorbeeld zelf een soort oogklepje maken en
met 1 oog bedekken?
dan heeft hij nog aan 1 kant zicht en zijn paarden al geheel minder druk.
Verder heb ik niet veel ervaring met mennen dus wens je veel succes

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:33

veel angst zit bij vele rijders, dat wil niet zeggen dat roekeloos moet zijn maar als jij merkt dat je paard terug houdend is op een situatie en jij daar weer (negatief) op reageerd onstaat er een soort ketting reactie.
Jij bent de leider die vertrouwen moet uitstralen, alert zijn op je omgeving en paard en zoveel mogelijk positief anticiperen op deze momenten. echt dit is wat mij betreft de manier om grenzen te verleggen en doelen te bereiken. uit de weg gaan is de weg van de minste weerstand. de uitdaging aangaan met gezond verstand is het enige antwoord. je paard ziet jouw als leider gedraag je dan ook zo. als er 1 schaap over de dam is volgen er meer m.a.w. jij bent het dapperste schaap en gaat voorop in de utdaging je paard gaat je in verloop van tijd vertrouwen en volgen. het is kudde gedrag niet anders!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:37

Gewoon lekker zonder kleppen rijden, heb ik jaren gedaan met mijn pony. Daar kon een tractor op 1 cm voor haar neus draaien geen probleem, als ze het maar kon zien. Je moet gewoon naar je paardje kijken, de een vind met fijner de ander zonder!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:47

Mijn pony is met zn 3 jaar beleerd in tuig zonder oogkleppen. Daar hebben we toen 2 jaar mee gereden, en toen hij 5 was kreeg hij een nieuw tuigje, deze keer met oogkleppen. Man man man wat een drama. Van een superrelaxedte shet, naar een hyperactieve stresskip. Natuurlijk rustig opgebouwd, laten wennen, stukjes aan de hand lopen en hem ermee poetsen, na 2 weken getracht te longeren maar er zat gewoon geen verbetering in. Omdat hij de oogkleppen niet nodig heeft, hebben we ze er maar afgehaald.
Nu, 3 jaar later, heeft hij opnieuw een mooi nieuw tuig gekregen, weer een met oogkleppen. Toch weer geprobeerd (tis ook zo zonde om je nieuwe tuig gelijk te slopen) maar hij moest er niets van weten. Stond erg zenuwachtig om zich heen te kijken en van elk (doodnormaal) geluidje achter hem schrok hij.
Mijn lieve kleine poownie loopt dus fijn weer zonder zn oogkleppen.
Groetjes, Lacuna

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:28

haarlem schreef:
veel angst zit bij vele rijders, dat wil niet zeggen dat roekeloos moet zijn maar als jij merkt dat je paard terug houdend is op een situatie en jij daar weer (negatief) op reageerd onstaat er een soort ketting reactie.
Jij bent de leider die vertrouwen moet uitstralen, alert zijn op je omgeving en paard en zoveel mogelijk positief anticiperen op deze momenten. echt dit is wat mij betreft de manier om grenzen te verleggen en doelen te bereiken. uit de weg gaan is de weg van de minste weerstand. de uitdaging aangaan met gezond verstand is het enige antwoord. je paard ziet jouw als leider gedraag je dan ook zo. als er 1 schaap over de dam is volgen er meer m.a.w. jij bent het dapperste schaap en gaat voorop in de utdaging je paard gaat je in verloop van tijd vertrouwen en volgen. het is kudde gedrag niet anders!

hier heb je wel gelijk in, als ik merk dat hij het eng vind dan ben ik geneigd om te zeggen, we doen zonder of iets dergelijks.
voor de wagen was het steeds spannend, dus nu zijn we weer aan het slepen, gewoon met oogkleppen, zal hem zo ook even longeren met. misschien even doorzetten.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:30

Oogkleppen zijn IMO toch overbodig :) Ik vind het helemaal niet gek dat je paardje gespannen loopt,
hij kan niets zien/opnemen in zijn omgeving! En voor een vlúchtdier is dat toch wel érg belangrijk! ;)
Als je dan toch persé wil, kun je event. idd gaan wandelen, borstelen, dingen ermee doen. Waarom
ga je eigenlijk met kleppen?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:31

niet echt een zinnige reden voor, behalve dat ik het een fijner idee vind zeker met beleren dat ze niet schrikken van datgeen wat achter hun gebeurt. dus de wagen voornamelijk.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:41

jannie86 schreef:
niet echt een zinnige reden voor, behalve dat ik het een fijner idee vind zeker met beleren dat ze niet schrikken van datgeen wat achter hun gebeurt. dus de wagen voornamelijk.

Aaaah oke! :) Tsja misschien heb je het al tevaak gehoord maar; het is en blijft een vluchdier. Als 'ie gaat,
gaat 'ie ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:32

Waarom niet eerst je paard "onthaasten" met wat grondtraining? Met mijn eigen paard ben ik de eerste weken alleen maar bezig geweest met obstakeltraing: balonnen, pillonnen, zeil, plastic zakken. Daarna aan de hand mee het bos in en onderweg langs enge dingen lopen en zo langzaam opgebouwd. Ze moest van mij eerst 100% ontmiept zijn voordat ik met de mentraining ben begonnen. Ze was een echte stresskip toen ik haar een jaar geleden kocht maar nu is het de rust zelve, ook voor de kar.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:07

zit er dus ook aan te denken om even weer terug te gaan naar de basis, en wilde misschien wel eens wat vrijheidsdressuur toepassen, alleen geen idee hoe dat moet verder. iemand wel?

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:14

Imo is de wagen een object wat je paard vanuit zijn "ooghoeken" ziet zonder kleppen, dat object achtervolgt hem constant misschien wel aanvalt, dit kan leiden tot vlucht gedrag met alle gevolgen van dien! een paard vlucht uit lijfsbehoud overlevingsdrang!
Wat doe jezelf als je het idee hebt dat je wordt gevolgt (in het donker) wordt je dan ook onzeker? zou je niet het liefst het op een lopen zetten? om te overleven?

Ik weet vrijwel zeker dat de meeste paarden niet eens beseffen wat er achter hun kont hangt als ik met mijn wagen langs de stal kom dan staat mijn paard te snuiven achterin zijn stal, en 10min later hangt het geheel achter zijn lijf, en heeft het nergens over. vertrouwen opbouwen nogmaals!! ik heb een behoorlijk sensibel paard met een pittige bloedlijn (voltaire bloed) het heeft mij een jaar gekost voordat ik op een normale manier kon vertrekken zonder dat hij alle kanten opsprong, hij heeft het meerdere malen gepresteerd om de hele wagen in zijn vlucht van de grond te liften. doordat ik niet echt verblik of verbloos, dus rust bewaar, vertrouwen blijf geven. Staat hij nu braaf stil en wacht af tot dat ik voorwaarts zeg. Africhting kost tijd veel tijd en een veelvoud aan geduld dat laatste is het moelijkste.

Tot slot laat iemand naast je paard lopen bij het hoofd laat weten dat je er bent en dat het allemaal goed komt stel gerust als hij nerveus is, klopje op de hals even bij het bakstuk vast houdeb indien nodig enz. ik ben er van overtuigd dat dit een aanpak is die beloond zal worden.

En ja ook ik zie aanspanningen zonder oogkleppen, werkt ook maar het is eerder een uitzondering dan regel. ik ben dus niet tegen maar vindt het niet verstandig.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:18

ik ben er ook niet zo 'happig' op zonder oogkleppen.
vanavond weer rustig opgebouwd, en het komt vooral tot uiting bij het halthouden, maar als er dan iemand bij staat en voor en hem geruststelt, klopje, en toespreken gaat het aanzienlijk beter.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:22

Misschien halve oogkleppen? dattie wel kan kijken, maar niet achter zich?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:26

zie nu pas dat ik een giga typfout in mijn titel heb.... oooops

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:42

en wat gaat het worden, heb je voor je zelf al besloten welke kant je opgaat? oogkleppen of halve of toch zonder?