[AR] vraag over enkel/dubbelspantuig en ombouwen kar naar dubbel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

vraag over enkel/dubbelspantuig en ombouwen kar naar dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:56

Wij hebben een shetlandpony van 1 meter.
Daar mennen we al jaren mee.
Indertijd heb ik een kunstof mentuiggekocht en daar ben ik niet tevreden over.
Het was een goedkoop tuig en is niet fijn in gebruik.
Nu ben ik recent verhuisd naar een andere plek en daar staat nog een andere shet.
Even groot als de onze en bruinbont (de onze is vosbont)
We willen nu proberen deze voor de kar te beleren en dan in dubbelspan te mennen met ons eigen shet.

Wat ik wil weten is:
Het je een tuig wat je zowel als enkel als dubbelspantuig kunt gebruiken/ombouwen?
welk merk is fijn en kan je ook in losse onderdelen aanschaffen zodat het goed past?
ene hoofd ik kleiner dan het andere...

en:
Er zit aan ons kar nu een lamoen voor enkelspan, heeft iemand een soort bouwtekening/afmeting hoe ik deze kar om kan bouwen tot een dubbelspan?
De man waar we staan kan lassen etc dus dat is wel op te lossen.

Het beleren etc zullen we in samenwerking doen met ons instructrice.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:21

De meest voor de hand liggende oplossing voor een degelijk tuig dat ook nog betaalbaar is, zowel voor 1- als 2-span kan worden gebruikt én waarvan de onderdelen los verkrijgbaar zijn is:
het Ideal Combi-tuig.
Dit is te verkrijgen in leer (leathertech combi), in kunststof (eurotech combi) en in nylon (webtech combi, met leer onderlegd).

Heel simpel om te bouwen voor 1- en 2-span.
Ik heb met een webtech onze pony beleerd (was het goedkoopste Ideal tuig toen en de planning was toch een duurder leren tuig) en dat ging prima. Sterk tuig, prijs/kwaliteitsverhouding is goed.

De leathertech ziet er mooier uit, maar is ook een stukje duurder, net als de eurotech.

http://www.idealequestrian.com voor meer info.

Voor het ombouwen van je wagen heb ik geen tips, heb daar geen ervaring mee.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:13

idd ik zou ook de ideal aanraden.

Ik heb zelf de webtech die ik in 5 min heb omgebouwd naar dubbelspan. Hoofdstel zit er standaard niet
bij bij deze tuigen.

Ombouwen naar 2-span heb ik geen flauw idee. Weet je of je kar wel geschikt is voor 2-span ??

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:22

Maisie schreef:
Ombouwen naar 2-span heb ik geen flauw idee. Weet je of je kar wel geschikt is voor 2-span ??

als je ipv een lamoen zo'n boom er voor zet is het toch al klaar?
of heb ik iets gemist?
Het gaat toch puur om de manier hoe je de twee pony's er voor zet?
of moet er meer gebeuren met de kar?

denice

Re: vraag over enkel/dubbelspantuig en ombouwen kar naar dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:26

Nee, je moet swingen eraan maken om de strengen daaraan te bevestigen.

Ideal tuig is super en kan je voor enkel en tweespan gebruikem, maar wel prijzig. Kijk anders even op internet.

Ik zou verder even naar andere wagens kijken om daar zelf te zien hoe de wagen veranderen kan naar enlekspan. Wij hebben verschillende wagentjes, en allemaal zowel enkel als dubbel te gebruiken

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:54

denice schreef:
Nee, je moet swingen eraan maken om de strengen daaraan te bevestigen.

Ideal tuig is super en kan je voor enkel en tweespan gebruikem, maar wel prijzig. Kijk anders even op internet.

Ik zou verder even naar andere wagens kijken om daar zelf te zien hoe de wagen veranderen kan naar enlekspan. Wij hebben verschillende wagentjes, en allemaal zowel enkel als dubbel te gebruiken

Ja swingen aan beide kanten, een voorboom en ringen daaraan geloof ik? ik zal eens goed kijken hoe anderen dat hebben.
Of is er iemand die een span shetten van ongeveer 1 meter voor de kar hebben en voor mij alles eens op willen meten en foto's wil maken?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:56

ik heb welshjes van 120 cm, en daar hebben ook shetties voorgestaan ooit.
wij hebben een boom die in lengte verstelbaar is, de breedte van de wagen is dacht ik 120 cm. Je kan eens komen kijen als je wilt, maar je woont ver weg.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:05

uhhh dames SWINGEN doe je op een feestje met lekkere muziek. in de mensport gebruiken we ZWENGEN om de strengen aan de wagen te bevestigen.

Om een langboom te bevestigen op de standaard aansluiting van het lamoen moet je een bevestiging aan de langboom maken die daar op aansluit. vaak zie een stuk pijp/buis die tussen de aansluiting wordt geplaatst, en wordt geborgd met een pen die net iets langer is dan de buis. Als je deze pen door de buis steekt komt deze er aan 1 zijde uit en zet je hem vast met een splitpen. de buis die ik net beschrijf las je haaks op de langboom zo ontstaat er een groot T stuk aan het einde van de langboom monteer je een telescoop, dit is een buis die je in de stalen pijp/langboom steekt. hierdoor kun je de langboom inkorten of verlengen naar behoefte. in de wedstrijdsport wordt gemiddeld een lengte aan gehouden die net een klein stukje voorbij de borst komt van het span.

om te voorkomen dat de langboom moet worden gedragen door het span of heen en weer wipt tijdens het rijden is het in de regel gebruikelijk dat er een schokbreker onder de langboom wordt gemonteerd in een hoek naar b.v. de as van de wagen. zodat deze ligt kan veren en gestabiliseert wordt.

in Nijkerk aan de beulenkamperweg zit een smit (pieter brons) die hier veel ervaring mee heeft.

Succes

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:09

Je hebt ook langbomen met torsie-as, zodat je geen schokbreker onder de boom hoeft te doen. Die hebben wij op de wagen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:23

Torsie vering is idd een oplossing om de schokbreker te vervangen maar te complex om te maken als je het zelf wilt doen.

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:04

Ik lees even mee. Ik ben in het bezit van 2 mini shetlanders, een daarvan is beleerd in het enkelspan. Het is de bedoeling dat de andere ook beleerd wordt en dan wil ik graag dubbelspan met ze gaan rijden. Maar mijn zoontje rijd weer alleen enkelspan, en ik wil ook enkelspan blijven rijden.
Dat zou betekenen 2x enkelspan en 1x dubbelspan. Ik ben dus ook op zoek naar een combi tuig.
Afgelopen week was ik bij van Schie ruitersport en daar hadden ze een speciaal gemaakt combi tuig van Ideal liggen.
Maar we kwamen voor een karretje dus niet echt goed naar gekeken.

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:09

Citaat:

Ik kom wel een keertje bij je kijken, woon dichtbij en ben op zoek...

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:24

Hallo, ik zal even wat foto's maken van m'n langboom,
rij met twee shetten van een meter...
maar dat moet dan eerst nog wel even gebeuren, zodra ik ze heb zet ik ze hier wel op..

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:46

Bestaan er ook plaatsen waar je een kar kunt laten ombouwen? We zijn niet zo heel technisch. En hoeveel kost zoiets?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:03

Ik laat mijne een deze dagen ombouwen bij HCA Klarenbeek.