[AR] Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:50

Hoi

Ik heb een shethengst van 3,5 waar van de bedoeling is dat hij over een tijdje voor de kar staat en daarna het tweespan in. Maar nu heb ik het volgende probleem hij is ontzettend nerveus schrikt van alles en nog wat echt een beetje vervelend aan het worden.

Zal eerst even wat geschiedenis van hem vertellen
Ik heb hem gekocht toen hij 1,5 jaar was en ben de 2e of 3e eigenaar toen ik hem kocht zat hij duidelijk niet goed in zijn vel heel sloom en bijna geen intresse in zijn omgeving. Als ik met hem ging wandelen kon ik vrijwel overal langs lopen zonder dat hij op keek of ergens van schrok. Toen hij 2 was ben ik af en toe begonnen met longeren de eerste paar keer deed hij dat prima maar later ging hij in staking niet willen draven alleen willen stappen aan de longe nou ja prima hij was er duidelijk nog niet aan toe, de da is in die tijd ook langs geweest omdat hij niet goed in zijn vel zat, maar daar is niks uit gekomen. Eind vorig jaar hebben we hem 1 x voor de kar gezet om te kijken of hij dat wel leuk vond toen liep hij vrolijk met zijn oortjes naar voren alsof hij het al jaren deed erg leuk om te zien dus ik had goede hoop voor als we hem echt gingen beleren.
Maar sinds maart/ april dit jaar is hij veranderd van een pony die alles best vond in een pony die alles eng vind en overal van schrikt, voorbeeldje ik sta op een boerderij met een weide met geiten en kippen daar ging hij altijd gewoon langs en nu loopt hij er wel langs maar zijwaarts en snuivend.
Hij is nu ook bang voor de kar terwijl hij daarvoor er gewoon bij liep terwijl me andere pony er voor liep, wat we nu doen is pony er voor en hij mee laten lopen aan de longeerlijn zodat hij er aan kan wennen qua geluiden en dat hij kan zien dat het niet eng is. De ene keer gaat het erg goed en de volgende keer is het een groot drama wil hij er elke keer vandoor of gaat stilstaan.
Ik zat er ook al aan te denken om hem te laten castereren misschien dat het help daar ga ik nog even overlegen met de da wat hij er van vindt castereren hoeft niet perse voor mij hij staat met mijn andere pony samen en kan ook bij andere ruinen staan.
Laat ik voorop stellen ik heb alle tijd met hem als het nog een jaar duurt voordat hij voor de kar kan is dat maar zo ik heb alle tijd met hem en dat wil ik hem ook geven.
Ik heb ervaring met beleren voor de kar heb mijn andere pony ook zelf beleerd en zodra hij echt voor de kar gaat heb ik nog iemand er bij die heel veel ervaring heb met paarden en pony's beleren voor de kar en onder het zadel. Het moet natuurlijk wel veilig blijven.

Wat zouden jullie doen?

denice

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:54

Ik zou hem castreren. Als je hem toch nit gaat gebruiken als hengst, waarom niet de stress wegnemen van het hengst zijn?

Verder denk ik, dat je hem gewoon voor de wagen moet zetten en doorzetten. Het klinkt als hengstenstreken. Ik zou mijn pony nooit aan een lijn meenemen op de wagen, er kan vanalles gebeuren.

Gewoon ervoor, iemand mee laten gaan die m kan pakken als er iets misgaat en als hij probeert gek te doen gewoon eens flink op zijn donder geven!

Succes!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:10

Hallo,

Ik zou hem ook laten castreren. Daar worden ze veel rustiger van.
Ik zou daar overigens - als je daarvoor kiest - niet te lang mee wachten, want hoe ouder je pony is als hij gecastreerd wordt, hoe meer hengstenstreken hij houdt.

Succes!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 08:59

Ja ik ga zo wie zo even overleggen met de da deze week hij moet toch langs komen om ze te enten even kijken wat hij er van vindt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:03

Geef je hem nu ook brok?
Bij mijn paarden merk ik dan nl. echt verschil.. van brok worden de kijkerig en 'heet'.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:58

Nee hij krijgt geen brok alleen hooi en verder staat hij de hele dag in de wei.

Kristl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:40

Castreren is een goed plan, daar worden ze een stuk rustiger van. En gewoon voor die kar zetten, elke keer opnieuw. Dan ziet hij vanzelf dat er niets aan de hand is, dat die kar hem echt niet opeet ofzo. Hij zal vanzelf doorkrijgen dat het allemaal heel onschuldig is. Het komt vanzelf goed. :j

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:02

Je pony heeft nu denk ik de leeftijd dat hij gaat puberen en het een en ander gaat uitproberen, vooral een hengst kan dan wat lastiger te rijden zijn. Je zou hem 1-2 maanden naar een ervaren trainer kunnen brengen. Die kan je vast wel adviseren wat daarna het beste is om er verder mee te doen.
Sommige pony's moet je -tig keer hetzelfde laten doen voordat ze er niet meer bang voor zijn, bij anderen moet je de angstreactie juist negeren omdat ze anders door jouw herhalingen teveel op "het probleem" gefixeerd worden en dan juist naar dingen "gaan zoeken". Het is nog een jonge pony, die moet ook de tijd krijgen om ervaring op te doen. Zie het als het halen van een rijbewijs: je kunt de auto bedienen maar je gaat daarna pas ervaring opdoen door veel kilometers te maken. Jouw pony is nu licht betuigd ( heeft zijn rijbewijs) maar moet door vaak inspannen een heleboel ervaring opdoen zodat hij leert hoe hij moet reageren op bepaalde situaties. En jij als koetsier bent degene die hem moet leren hoé hij moet reageren. Jij bent zijn autorij-instructeur.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:00

@ Kristi In September/ Oktober heb ik iemand die me gaat helpen die werkt dagelijks met ingespannen paarden en heeft er ook al tig ingereden en beleerd alleen ik moet wel even wachten daarop omdat ze het nu te druk heeft en zonder haar wil ik hem niet voor de kar zetten, stel ik doe toch wat verkeerd dan ben ik verder van huis.
@ robin_hood ja inderdaad maar omdat ik de koestsier ben wil ik het wel goed doen :D moet er daarna toch nog heel wat jaartjes plezier van hem hebben
Gister was mijn zus toevallig ook nog even bij de pony's die is een half jaar niet geweest en die vond hem ook ontzettend veranderd.