[NH] mijn paard wil niet verder lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:22

daarom wacht ik dus met smart op de boekjes! Ken nog niet alles!

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 20:27

ik vind dat maar helemaal niets met die carrot stick, ik houd absoluut niet van slaan en wil dat ook vermijden. Is dat nou de manier van pat?? ben zwaar teleurgesteld.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:04

't schijnt nogal confronterend te zijn hoorde ik van workshopdeelnemers...

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:16

Rivella-R@chella schreef:
ik vind dat maar helemaal niets met die carrot stick, ik houd absoluut niet van slaan en wil dat ook vermijden. Is dat nou de manier van pat?? ben zwaar teleurgesteld.


Dames, ik werk ook met een carrot stick, ik gebruik hem NIET om te slaan. Sterker nog, mijn paarden hebben nog nooit een klap gehad - toch doen ze alles wat ik vraag. Pat zegt nergens dat je je paard moet slaan. Het is net als met een bit, sporen, een zweep - de mens die het in zijn handen heeft bepaalt hoe deze dingen gebruikt moeten worden.

Wanneer je het level 1 pakket helemaal doorloopt, zal je nergens de aanwijzing "ga slaan met de carrot stick" in de tekst vinden. En als het je niet op eigen houtje lukt, neem dan les! Zou je met gewoon rijden toch ook doen?

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:19

Ja, maar heb gehoord dat de carrotstick wel gebruikt werd door Birger en Urs om een tik te geven....

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:10

Ja een tik...maar alleen als ie al 3 waarschuwingen heeft gehad (eerste 3 fases) Hij ziet de ellende dus al zeker 10 seconden aankomen en ja als ie dan nog niks doet dan raak je hem wel met de carrotstick ja. persoonlijk vind ik dat niet zielig.
Het komt net zo hard aan als flinke druk (of een schop) met je benen bij rijden als ie niet luistert. Met rijden geef je natuurlijk ook eerst ander signalen voordat je hem een schop geeft. Is dat dan ook zielig?

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:14

Biepmiep schreef:
Ja, maar heb gehoord dat de carrotstick wel gebruikt werd door Birger en Urs om een tik te geven....


En moet jij dat dan ook doen Verward
Sorry, Birger en Urs zijn vakmensen die weten waar ze mee bezig zijn (Eddy trouwens ook), maar als IK mijn paarden niet wil slaan dan gebeurt het ook niet. Blijf een beetje kritisch, ook naar jezelf toe, niet klakkeloos overnemen wat je een ander ziet doen. Anky weet ook waar ze mee bezig is met het diep en rond rijden, het merendeel dat dat thuis wel "eventjes na zal doen" niet - dus kunnen die er ook maar beter niet aan beginnen.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:26

je hebt gelijk prompertje. Je moet zelf nadenken.
Mijn instructrice zegt dat je geen begeleiding nodig hebt, gewoon logisch nadenken. maar ik blijf altijd maar dingen lezen in de hoop meer te leren.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:39

mijn paard deed dat ook, ik had de simpele oplossing om te 'zig-zaggen' je loopt 'slalom' met je paard want als je schuin gaat gaan moet hij zijn benen verzetten als het dan niet lukt blijven proberen maar als je paard zo koppig is lijkt best een zweepje mee te nemen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:08

Rivella-R@chella schreef:
je hebt gelijk prompertje. Je moet zelf nadenken.
Mijn instructrice zegt dat je geen begeleiding nodig hebt, gewoon logisch nadenken. maar ik blijf altijd maar dingen lezen in de hoop meer te leren.


Sommige dingen zijn niet te leren door alleen maar erover te lezen. Net als paardrijden kun je NH ook niet alleen maar uit een boekje leren. Het paard komt met reacties die soms in geen enkel boekje beschreven staan. En die misschien wel beschreven staan, maar die door degene die NH beoefend verkeerd worden uitgelegd...

Persoonlijke instructie is en blijft nodig.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 20:52

sorry verkeerd geschreven, ze zei niet te veel lezen, omdat je dan te stijfjes in je oefeningen wordt. zo van nu moet ik dat doen en dan reageert het paard zo en zo. Maar dat is bij elk paard weer anders, ieder paard is een individu (net als bij mensen). Dus begeleiding was het verkeerde woord. Inderdaad iemand die je helpt zal nooit weg zijn, ook al heb je nog zoveel geleerd.