[AR] Met een dampig paard aangespannen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met een dampig paard aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:14

Zoals de titel al zegt ^^
Zouden jullie met een licht, dampig paard aangespannen gaan rijden?
Of is dit net zo intensief als een gewone dressuur/spring training?

geerke

Re: Met een dampig paard aangespannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:16

ligt eraan wat je doet...gewoon sappen gaat volgens mij wel...maar kilometers draven dat is een ander verhaal.

maar wat noem jij licht dampig?
hoest ze en is ze snel buiten adem?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:17

als je een licht karretje neemt en haar lekker laat stappen en heel af en toe een klein stukje draven moet dat wel lukken denk ik hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:23

Op dit moment gaat het hardstikke goed met hem!
Heb hem al een paar weken niet meer horen hoesten, maar de eigenaar wil hem de sport niet meer inhebben omdat hij nu al 2x flink ziek ervan geweest is.
Ik maak nu buitenritten met hem stappen en draven.
Dit gaat prima, maar ik vind het idee altijd wel anders met een kar, is toch gelijk een stuk zwaarder?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:38

Tsja, een dampig paard blijft natuurlijk altijd een dampig paard, of je nu ohz. met hem werkt of voor de wagen. Ik denk dat het qua zwaarte v/d belasting weinig verschil maakt, het verschil zit hem meer in de soort belasting, ohz. rijden vergt natuurlijk meer draagkracht en voor de wagen meer trekkracht.

Als je al zou kiezen voor het aangespannen rijden, zou ik zeker niet een zware wagen nemen, ik denk dat je dan het beste voor een mooi geveerde sulky zou kunnen gaan, deze zijn lekker licht maar toch stabiel, degelijk en veilig.

Is het paard al wel beleerd voor de wagen dan? Want ik zou me ook afvragen of jullie het de investering zowel qua tijd als qua geld en materiaal in een paard willen steken wat waarschijnlijk weinig 'werk' aan kan.
Mennen kost nu eenmaal veel tijd en geld, ik denk dat dat wel een realistische overweging is die je zou moeten maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:50

Het paard is al wel beleerd, we hebben alleen geen sulky, dit zou het enigste zijn wat we dan aan moeten schaffen. :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:24

Ik zal gewoon aan kijken wat kan hij en wanneer geeft hij aan dat het teveel is.
Op onze stal stond ook een pony die dampig was, stond veel buiten en deed eerst helemaal niets meer, ruiter heeft het heel rustig opgepakt en zo kon ze uiteindelijk toch wel elke dag aan de slag met hem. Vooral goed luisteren naar je paard, zolang hij er geen moeite mee heeft zal ik het gewoon proberen.