(moderators: ik weet niet of dit hier goed staat, anders graag verplaatsen naar meer geschikte categorie)
Ik rijd sinds een jaar regelmatig met een oudere friese merrie (ca. 20 jaar) van een kennis voor de wagen, altijd lekker buiten over verharde en onverharde wegen. Voor de wagen loopt ze meestal met de oortjes attent naar voren, maar ze heeft wel regelmatig aansporing nodig om actief te blijven.
Nu reed ik haar gisteren voor het eerst onder het zadel, ook over de weg, en werd totaal verrast: Ze blijkt onder het zadel veel actiever en kijkeriger te zijn dan voor de wagen. Rustig stappen was er nauwelijks bij... ze liep vrijwel steeds met een gang zo tussen stap en draf in. Een beetje dribbelend dus. En verder reageerde ze ontzettend op allerlei zaken onderweg, terwijl ze voor de wagen nergens van op of om kijkt. Heel apart!
Nu heeft ze voor de wagen oogkleppen en onder het zadel niet, maar ik had toch niet verwacht dat dat zo'n enorm verschil zou maken t.a.v. kijkerigheid.
Herkennen meer mensen dit temperamentverschil tussen voor de wagen en onder het zadel?
janouk
Geplaatst: 16-08-09 15:02
Ja hoor. Hier hetzelfde. Voor de kar heeft ze steun tussen de lamoenen en oogkleppen op: is ze veel meer geconcentreerd. Onder het zadel is ze veel kijkeriger. Zeker in het bos merk je groot verschil.
Bij mij is het helemaal andersom. mijn fjord is voor de wagen veel actiever dan onder het zadel. Hij wilt dan amper terug naar stap en heeft zijn oren alleen maar strak naar voren.
Onder het zadel is hij ook wel vrolijk en actief. Maar makkelijker in te houden dan voor de wagen.
Kelsey heeft dat ook. Voor de wagen is het een fijne pony die bijna nergens van schrikt. Maar als ik onder het zadel met haar wegrijd, lijkt het wel een 3-jarige die voor het eerst buiten komt. Voor mij normaal gedrag.
Voor de wagen voelen veel paarden zich inderdaad zekerder dan onder het zadel. Ze zitten opgesloten tussen de bomen en zien de helft minder door de oogkleppen. Daardoor moeten ze ook meer vertrouwen op de menner, wat ze dus ook doen. Onder het zadel zien ze alles en zijn ze veel vrijer, die vrijheid grijpen ze aan en beslissen zelf of ze door kunnen lopen of dat het veilig is.
Ook hier een verschil Met name met 'enge' dingen. Bv. Onder het zadel ben ik maanden bezig geweest om hem over een bruggetje te krijgen, terwijl hij er aangespannen zo overheen liep.
Heb hetzelfde hoor! Het lijkt er inderdaad op dat hij zich meer opgesloten voelt voor de wagen en zich door de oogkleppen beter concentreert. Onder het zadel is hij veel kijkeriger en springeriger en heeft nogal eens neiging tot staken. Staken voor de wagen doet hij nooit.
Annie_tuiger
Geplaatst: 21-08-09 13:46
heey marja,
ik verzorg tuigers en hier precies het zelfde verhaal nog beter gezegt ik rijd mijn merrie ook onder het zadel buiten met oog kleppen en dan nog is ze zo onrustig ze is zelfs onder het zadel sterker in de hand dan voor de kar.
Ik denk dat dit toch een soort van vertrouwd gevoel is voor de kar...?
maar ik doen ook onder het zadel heel veel tegen ze praten en ook vooral buiten gwn de stem comandos geven.