[AR] Veiligheidslichtogen & Draagriem vraagje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Veiligheidslichtogen & Draagriem vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:58

Voor mijn nieuwe wagen heb ik een schoftje met veiligheidslichtogen nodig. Ik wilde graag weten of ik mijn huidige schoftje aan kan passen, omdat dat gewoon een heleboel geld gaat schelen. Nu was in vanmiddag bij 2 winkels voor de nodige informatie, eerst bij Bos in Scherpenzeel. Het verhaal uitgelegd, schoftje meegenomen en laten zien. Was volgens haar geen probleem, en ze wilde de onderdelen al gaan bestellen.

Vervolgens ben ik doorgereden naar Letty in Veenendaal. Hetzelfde gedaan, schoftje mee naar binnen en het verhaal uitgelegd. Deze vertelde mij meteen dat aanpassen niet mogelijk was omdat ik een losse, verschuifbare draagriem heb :? Nu weet ik het zelf even niet meer en begin erg te twijfelen. Mijns inziens moet het namelijk gewoon kunnen...

Dus mijn vraag is nu, kan het écht niet??

SuSEQ

Re: Veiligheidslichtogen & Draagriem vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:09

Natuurlijk kan het wel. Mijn enkelspan tuig heeft een losse draagriem en ik heb er ook veiligheidslichtogen bij gekocht. Vroeger had dat tuig vaste lichtogen, maar dat werkt niet als je een oog aan je lamoen hebt... Ik heb wel een andere draagriem nodig gehad, omdat die voor vaste lichtogen doorloopt en dus stukken langer is. Die losse draagriem heb ik gewoon bij een ideal dealer gehaald; deze paardenwinkel heeft gewoon heel het assortiment wisselstukken aan de muur hangen.

Let wel op dat je wagen geen afzonderlijke bomen heeft; als dat zo is heb je echt een vaste draagriem nodig, want zonder gaan je bomen scheef hangen. Maar dat is meer een optie op wedstrijdwagens...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 00:25

Nee, het is gewoon een "ouderwets" lamoen, maar wel met een oog. Dus geen onafhankelijk beweegbare bomen ;)
En mijn draagriem word gewoon een stuk afgehaald, zodat hij korter is :+ Mocht het helemaal niet passen dan idd een andere draagriem van ideal, de lichtogen die besteld worden zijn ook van ideal..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:27

Ik zou gewoon een andere draagriem halen; da's waarschijnlijk nog goedkoper dan de bestaande te laten inkorten. En dan kun je nog terug, mocht je ooit je gewone lichtogen nodig hebben...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 00:36

Daar heb je gelijk in inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht! Voor hetzelfde geld koop ik er ooit een sulky bij voor de lol en dan heb ik een probleem :P Bedankt voor de tip :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 05:50

Ik ben daar niet heel erg thuis in maar de tuigen die ik in handen heb gehad met veiligheidslichtogen, hadden een riem die hartstikke vast zat. Was wel doorlopend maar er was geen beweging in te krijgen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:49

ik heb 2 tuigen met losse draagriem en veiligheidslichtogen. Die kan je idd gewoon los kopen meestal.

Ik heb 2 weken geleden nog lichtogen gehaald voor mijn ideal tuig.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:32

Ik heb vandaag bij het tuig van mijn andere pony gekeken waar wel veiligheidslichtogen aan zitten, en die draagriem zat ook los. Dus waarschijnlijk wou ze gewoon verkopen :P

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:00

Bij mij heb ik ook veiligheidslichtogen en een vaste draagriem in het schoftje.
Ik heb geleerd dat bij een tweewieler een schofttuig hoort met verschuifbare draagriemen.