[AR] teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:12

Sorry als het hier verkeerd staat

Hallo,
Sinds kort ben ik intensief aan het mennen geslagen met een Haflinger.
Nu ben ik constant in discussie hoe ik die teugels vast moet houden.
Moet je ze het zelfde vast houden als bij het rijden onder het zadel?
Of juist anders?

groetjes!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-08-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst in normale tekstgrootte gezet.

Napie

Re: teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:31

Ten eerste: JE MOET NIET ZO SCHREEUWEN!!!!!

Ten tweede zijn het leidsels en geen teugels. Je moet ze niet hetzelfde vasthouden als onder het zadel. Waarom niet? Als je afwend met de pony voor de wagen word de afstand tussen de ponymond en jouw hand korter of langer. De pony draait namelijk naar de kar toe (rechterwendig als je rechts zit) of van je af in de linkerwending. Om contact te houden zal je de leidsels iets meer moeten geven of juist innemen. Het meest gebruikte mensysteem/leidselvoering is die van achenbach. Bij dat principe geef je juist buitenleidsel ipv dat je binnenleidsel neemt in de wendingen. De wendig wordt dan altijd vooraf gegaan aan het verkorten en verlengen van het leidsel.
Dan bestaat er natuurlijk altijd nog boerenbach of hoe je het ook wil noemen. Dan rij je dus met het leidsel in de hand als een teugel. Probleem hierbij: als de leidsels boven uit je hand komen heb je een grote lus leidsel over die niet zo mooi valt. Ook is er geen ruimte in je hand om de zweep goed vast te houden (en die hoort altijd in je hand bij het mennen) en deze te bedienen zonder het paard te storen.

Kort samengevat: neem les of haal je koetsiersbewijs.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:53

Ben het wat schreewuwen betreft erg met Napie eens
De rest dus niet, tegenwoordig zit je in het midden van de wagen en kun je gewoon je leidsels vasthouden als onder het zadel..
Net als onder het zadel met dressuur hou je druk op je buitenleidsel en vraag je met je binnenleidsel om je paard mooi in stelling te krijgen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:56

Citaat:
De rest dus niet, tegenwoordig zit je in het midden van de wagen en kun je gewoon je leidsels vasthouden als onder het zadel..

Ja? Ik niet. Net als vele anderen en dan moet je toch rekening houden met de lengteverschil in de wending.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:08

Dan nog moet je druk houden op je buitenleidsel in de wending anders kun je nooit stelling vragen aan je paarden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:30

Ik ga helemaal met echwel mee.
Wanneer rij je nu daadwerkelijk een zodanig kleine wending dat je je leidsels moet verpakken?
In een marathonhindernis zie ik het ook nog niet gebeuren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:50

Ik ga ook met echwel mee.

Buitenleidsel geven is imo geen probleem, maar dat betekend niet meteen buitenleidsel los gooien.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:35

zelfde als echwel idd geven en nemen en niet trekken. Ik heb mijn leidsels ook hetzelfde vast als onder het zadel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:06

Het hangt er vooral van af wat je precies wilt. Rijd je alleen recreatief, dan kan je de leidsels vasthouden zoals jij dat prettig vindt, zolang je je pony natuurlijk niet stoort in de mond. Wil je (dressuur)wedstrijden gaan rijden, dan zul je moeten overstappen naar het Achenbach systeem.

Succes!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:25

Horseware schreef:
Het hangt er vooral van af wat je precies wilt. Rijd je alleen recreatief, dan kan je de leidsels vasthouden zoals jij dat prettig vindt, zolang je je pony natuurlijk niet stoort in de mond. Wil je (dressuur)wedstrijden gaan rijden, dan zul je moeten overstappen naar het Achenbach systeem.

Succes!

En waar in het regelement staat dat je in een dressuurproef achenbach moet rijden???
Ben ik wel heel erg benieuwd naar eerlijk gezegt want dan doe ik al jaren iets wat niet mag volgens jou.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:22

Ik ben ook fluitend met 2 handen naar het Z gereden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:09

De wijze van leidselvoering staat niet meer in het reglement.
Maarrr........ik vind de tweehandige leidselvoering, zoals dat onder de man gebruikelijk is, bijzonder onhandig omdat je nooit vanuit die houding de leidsels in een hand kan nemen, niet snel kan verkorten en je nooit fatsoenlijk een zweephulp kan geven.
Ik associeer deze leidselvoering altijd met een zweep die keurig in de koker staat en voeten op de schulp.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:18

Albert dan nodig ik je uit om naar een wedstrijd te komen :D en ook de groten rijden allemaal tweehandig tegenwoordig en met zweep..
Het Achenbach systeem is goed maar voor de fijne dressuur heb je in je twee handen niet dezelfde gevoeligheid omdat je linkerhand je basishand is en je deze dus anders houdt dan je rechterhand.(links kantel je met de duim naar voren in dressuurhouding) hierdoor zie je toch vaker dat de paaren scheef gaan lopen..
Ik zie juist vaker recreatierijders lekker eenhandig met de zweep in de koker achterstevoren op de bok rondtoeren.. :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:23

Ik rijd Achenbach als ik buiten aan het toeren ben. Maar dressuur rijd ik tweehandig, zoals ik Janouk onder het zadel rijdt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:24

Ik rij altijd het liefst achenbach. Ik vind het zelf gewoon vriendelijker omdat ik bij mezelf merk als ik tweehandig rij, teveel in de monden zit te plukken. Helaas zag ik dit aan mezelf op de foto's van gisteren tijdens de marathon die ik twee handig reed. Steeds mijn handen veels te wijd uit elkaar. Alleen maar nemen en te weinig geven. Uiteindelijk vind ik dat je moet rijden wat voor jezelf het beste voelt.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:52

Ligt dat nu aan mij of denken de mensen hierboven dat Achenbach alleen enkelhandig is? 8)7

Voor de rest ga ik met Echwel mee. Behalve dat "de groten" geen achenbach zouden rijden. Dat doen ze stuk voor stuk ALLEMAAL!
2-handig is ook Achenbach!

Ruim voor de wending contact opnemen zonder de takt te storen.
Stelling vragen en als deze getoont wordt belonen door iets minder stelling te vragen.
De wending inzetten door het geven van het buitenleidsel (niet wegsmijten want dan valt het paard uit elkaar)

de wending beeindigen door eerst het binnenlijdsel terug te zetten (rechtuit kijken) en daarna het buitenleidsel terug te nemen

samengevat als voorbeeld linkswending:

Kijk naar Links => Stelling vragen Links
Ga maar links => Geven van buitenleidsel
Kijk rechtuit => Geven van Binnenleidsel
Ga rechtuit => Op maat brengen Buitenleidsel

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:23

Tuihanti schreef:
samengevat als voorbeeld linkswending:

Kijk naar Links => Stelling vragen Links
Ga maar links => Geven van buitenleidsel
Kijk rechtuit => Geven van Binnenleidsel
Ga rechtuit => Op maat brengen Buitenleidsel
Het kan zo maar zo rij je uiteindelijk dressuurmatig niet helemaal correct. Wanneer het paard goed in de aanleuning stelling loopt dan is het zo dat het op het buitenleidsel loopt en het binnenleidsel zelfs langer is.
Stelling vragen houdt voor mij is;
Drijven op het binnenachterbeen ietsje vragen en loslaten met het binnenleidsel en de buitenhand op de plek houden. Na gelang je dan vervolgens een weding moet maken kun je toestaan met het buitenleidsel en het binnen doet niets meer. Om recht te stellen doe ik weinig meer dan het contact weer op te nemen met het binnenleidsel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 06:46

Idd BD nooit alleen maar geven op je buitenleidsel, zelfs op straat niet voor je het weet lig je op de linkerweghelft :D
En Tuhantie ga maar eens naar een klasse 4 wedstrijd kijken en vertel mij dan wie er Achenbach dressuur rijden..buiten de langspannen om..

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:45

De Achenbach dressuurhouding is ook 2-handig, hoor. Alleen heb je dan het rechterleidsel ook nog door je linkerhand lopen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:51

MarjaR schreef:
De Achenbach dressuurhouding is ook 2-handig, hoor. Alleen heb je dan het rechterleidsel ook nog door je linkerhand lopen.

Denk dat Echwel dat wel weet hoor ;)

Echwel schreef:
Idd BD nooit alleen maar geven op je buitenleidsel, zelfs op straat niet voor je het weet lig je op de linkerweghelft :D
En Tuhantie ga maar eens naar een klasse 4 wedstrijd kijken en vertel mij dan wie er Achenbach dressuur rijden..buiten de langspannen om..

Zal ik vrijdag en zaterdag eens gaan tellen? Of rijdt er dan geen kl4?
Heb er nog weinig op wedstrijden kunnen ontdekken die Achenbach rijden :n

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:27

MarjaR schreef:

Waarbij je duim dan naar voren steekt terwijl bij je rechterhand van je vuist je pink naar voren steekt dus met gevolg ongelijke druk...

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:25

BlackDevils schreef:
met het buitenleidsel en het binnen doet niets meer.

daaraan herken je imo ook de betere menner in een volte, die hebben op het binnenleidsel helemaal geen contact meer en het span loop geheel op het buitenleidsel. Ik weet nog dat de eerste keer dat dat mij lukte ik echt een trots gevoel had.:)

Echwel schreef:

leer kijken en herkennen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 06:40

Tuihanti schreef:
[

leer kijken en herkennen

En jij denkt dat ik nooit op een klasse 4 of internationale wedstrijd kom :? dat ik niet met de menners praat en het erover heb..