[AR] Niet erg voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Niet erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:07

Mijn 3-jarige shetlander is dit voorjaar door een professional beleerd voor de wagen.
Op zich gaat het prima. Ze kent de stemcommando's, er zit goed stuur en rem op en ze is goed verkeersmak.

Het punt is echter dat ze niet bepaald voorwaarts is. Dat was ook eigenlijk het grootste "probleem" tijdens het beleren: ze moest echt naar voren "geduwd" worden.

Als ik meerdere keren per week met haar rijd gaat het redelijk. Maar heb ik een weekje geen tijd gehad, dan valt ze weer helemaal terug en is ze weer zo sloom. Dan blijf ik maar zeggen "ga door" en moet ik regelmatig de zweep gebruiken.
Ik word er eigenlijk inmiddels een beetje moe van.

Is er iemand die dit herkent en misschien wat tips voor me heeft?

Groetjes, Marja

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:47

Koop een Welsh... :D :D

Grapje.
Er zijn nu éénmaal paarden en pony's die van zichzelf nooit erg voorwaarts zullen zijn.
Door toch regelmatig kort maar krachtig wat te doen zun je hem wel energieker kunnen krijgen.
Verder zul je in de hele omgang met het dier je daarin aan moeten passen. Het dient snel te luisteren naar wat je zegt en respect te hebben voor jou.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:28

Misschien kan een vitaminekuur helpen door de loomheid heen te komen. Aan de andere kant, ze is pas drie en nog maar een puppy.

Sjonniej

Re: Niet erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:07

Ben je wel consequent genoeg?
Je kunt wel 10x 'ga door' zeggen, maar als je dit op dezelfde manier blijft zeggen en er gebeurd verder niets. Dan zal je pony na een tijdje ook denken; nou laat maar, loop zo ook best.
Wees consequent en opbouwend. Begin met 'ga door', geen reactie, een boos commando, geen reactie, nogmaals het boze commando en een tik met de zweep. Echter moet je dit wel super consequent volhouden en niet af en toe, of soms meteen een klap met de zweep geven.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:08

Sjonniej schreef:
Ben je wel consequent genoeg?
Je kunt wel 10x 'ga door' zeggen, maar als je dit op dezelfde manier blijft zeggen en er gebeurd verder niets. Dan zal je pony na een tijdje ook denken; nou laat maar, loop zo ook best.
Wees consequent en opbouwend. Begin met 'ga door', geen reactie, een boos commando, geen reactie, nogmaals het boze commando en een tik met de zweep. Echter moet je dit wel super consequent volhouden en niet af en toe, of soms meteen een klap met de zweep geven.

Ah, daar zit misschien wel wat in. Ik zal er specifiek op gaan letten dat ik het altijd hetzelfde doe.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:45

Je kan je pony evt. ook een klein beetje haver bijvoeren om hem iets feller te krijgen kan helpen.
Maar vooral zoals Sjonniej al zegt, erg consequent blijven.
Succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:16

Je moet het niet zoeken in het voer. Een shet is vaak eerder te sloom door te veel voer dan te weinig. Mijn shet was ook zo'n dooie in de eerste jaren. Ik was ook niet consequent genoeg. Steeds een beetje aan het aansporen en niet genoeg zweephulp. Ik ga dus mee met de tips hiervoor. Je pony moet misschien ook nog kracht opbouwen. Kost even tijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:56

BlackDevils schreef:
Koop een Welsh... :D :D

_O-
of een Lusitano... :+

Ik ga inderdaad met de rest mee.
Consequent en duidelijk zijn met je hulpen en dus ook met wat je zegt (kort en duidelijk en altijd hetzelfde bij dezelfde opdracht).
Eerst duidelijke stemhulp, geen reaktie, gelijk felle korte zweephulp, wel reaktie, duidelijk belonen met je stem.
Iedereen als het tempo maar een fractie minder wordt gelijk reageren, hoe eerder je erbij bent hoe minder groot je hoeft te corrigeren.

Verder oefenen op snel reageren aan de (dubbele) longe of aan de lange lijnen zou ook kunnen werken.

Evt zou je wat energierijker voer kunnen geven en verder wat extra aan de conditie kunnen werken.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:36

kan ook nog een stukje onervarenheid zijn (of idd kracht) omdat het commando niet duidelijk is, wacht hij/zij af (op jou) maar jij zegt niet duidelijk wat je wil (leer dat maar eens af...ik blijf het ook doen hoor)
Ik neem aan dat ze in het enkelspan loopt, ze kan ook niet bij een ander "afkijken" hoe die het doet. Misschien heb je de mogelijkheid om ze eens een paar keer in het tweespan te zetten, daar leert ze ook veel van! Heel veel succes er mee!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:41

Ik krijg binnenkort de beschikking over een (nog) lichter wagentje. Misschien dat dat ook wat helpt.
En verder ga ik proberen nog consequenter te zijn met de manier waarop ik de opdrachten geeft (en opvolg) en veel overgangen te rijden om haar wat scherper aan de hulpen te krijgen.

En vanaf half oktober ga ik via de menclub indoor lessen volgen. Daar hoop ik ook veel aan te hebben.