[AR] trauma, opnieuw beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

trauma, opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:35

Een aantal jaar geleden is mijn pony (Toen nog niet van mij) beleerd voor de wagen. Ze pakte het goed op, en was zo goed als klaar.
Alleen schrok ze toen ergens van, ging ervandoor, de kar schoot los, ze viel, en de stang stak dwars door haar wang. Ze was toen bijna dood, en is er heel erg goed bovenop gekomen!

Inmiddels is ze 19 (Weet niet hoelang het is geleden, maar volgens mij een jaar of 4/5) en ik zou haar eigenlijk ooit wel weer eens voor de wagen willen.
Alleen raakt ze erg gespannen als er iets achter haar kont komt (Bijv dubbele lijnen longeren) Ze gaat vaak stilstaan, zet haar kont onder haar lichaam, en gaat lopen draaien/paniekeren.

Is het nu slim dat ik mijn oudere pony over deze angst ga helpen? Of kan ik het beter laten voor wat het is, en gewoon andere leuke dingen doen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:37

Waarom zo een oude pony nog inspannen als ze het niet fijn vindt..
Daarbij is het moeilijk om een pony veilig weer voor de wagen te zetten na een traumatische ervaring..

ik zou het iig niet doen

LauRum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:39

Persoonlijk zou ik het laten voor wat het is.. Ik denk niet dat je je 19jarige pony er een plezier mee doet door haar over deze angst heen te helpen.. Als ze met dubbele longe al gespannen is, denk ik niet dat ze een hele wagen kan verdragen.

Als ik jou was zou ik inderdaad andere leuke dingen met haar gaan doen, maar dat is mijn mening natuurlijk.

Iniedergeval wens ik je nog heel veel plezier met je pony!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:10

Het is ook niet zo dat ik het persé wil, want een wagen aanschaffen vind ik wel duur :+ Vooral voor een 'project'
Daarbij wil ik haar niet de stuipen op het lijf jagen, maar gewoon een leuke tijd met haar hebben :D

Dennis

Re: trauma, opnieuw beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:36

Ik zou het ook laten voor wat het is. Hem er weer voor krijgen is 1 ding. Maar er dan veilig en fijn mee rijden is een 2e. De kans dat het nog eens mis gaat is gewoon erg groot, dat kan snel gebeuren, dat kan jaren duren, maar de kans dat ze nog eens gaan is groot.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:46

blijft een erg gevaarlijke sport, mennen en met een paard van die leeftijd met zon trauma zou ik het ook laten voor wat het is, beter voor eigen veiligheid en die van je paardje en anders als je het toch zou willen zou ik naar een speciale africhtstal ervoor gaan die meer paarden met traumas weer opnieuw beleren

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:56

ik zou het alleen doen als je het idee hebt dat de pony het leuk zou vinden, en zo te lezen vind je pony het niet zo leuk, omdat ze angstig wordt.
dus persoonlijk zou ik het niet doen in zo'n geval.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:00

Mennen, nee. Maar misschien wel laten wennen aan het tuig. Gewoon om te laten voelen dat dingen achter haar niet eng is. Lijkt me erg lastig in een trailer met deze angst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:08

Juangi schreef:
Lijkt me erg lastig in een trailer met deze angst.

Hoeft niet, ik heb ook een pony met trauma die door het lint kan gaan van dingen achter zijn kont (met een kruiwagen achter hem rijden, takje wat in z'n staart blijft hangen, lijn van dubbele longe er achter) maar een trailer is geen enkel probleem.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:28

Juangi schreef:
Mennen, nee. Maar misschien wel laten wennen aan het tuig. Gewoon om te laten voelen dat dingen achter haar niet eng is. Lijkt me erg lastig in een trailer met deze angst.

Ja, daar zeg je me wat :7 Zaterdag over een week moet ze voor het eerst in 7 jaar de trailer weer op. Dus NA haar trauma! Hier had ik nog helemaal niet aan gedacht! Oepsie!
Maar ikzelf kan wel alles bij haar kont en benen doen. Voelen, aaien, achterstaan, klopje geven noem maar op!