Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jojoni schreef:Ik volg even.. Ben ook op zoek naar een kunststof mentuig..
veel beter te onderhouden, en niet zo duur als een leren..
Waar ik men, zeggen ze dat leer beter is maar omdat ik pas
zelf begin zeggen ze dat een kunststof ook goed is..
mammaslamma schreef:megaspan schreef:mijn vraag was meer of iemand er al echt ervaring mee heeft
Alle ervaringen heb je wat aan, toch en anders een ander wel......
mammaslamma schreef:Ook daar krijg je weinig response op, zelfde als mijn vraag naar de betere leren tuigen, hoor je ook ineens niemand meer.....
Sjonniej schreef:Maar wat Paul maakt is helemaal met de hand aangemeten en daarna met de hand exact op maat gemaakt. Dat is dan weer beter dan de confectiematen van Zilco.
En met een tuig van Paul doe je >20 jaar, ik weet niet hoe dat met Zilco zit?
Sjonniej schreef:Relax.
Tuigen van de Hongaren zijn beter te vergelijken met deze kwaliteit kunststof tuigen.
Ik durf de handgemaakte tuigen van tuigenmakers er niet mee te vergelijken, omdat ik dus niets weet over hoe het tuig in gebruik is en hoe lang het zich goed houdt. Daarnaast heb je nog te maken met confectiematen, waardoor het nooit perfect past. Eigenlijk hebben we dus gewoon geen goede leren tuigen die we hiermee kunnen vergelijken. Ideal, IR, Clever, is allemaal een beetje hetzelfde. Hartstikke mooie tuigen voor die prijs, maar van mindere kwaliteit dan Zilco.
Sjonniej schreef:Maar wat Paul maakt is helemaal met de hand aangemeten en daarna met de hand exact op maat gemaakt. Dat is dan weer beter dan de confectiematen van Zilco.
En met een tuig van Paul doe je >20 jaar, ik weet niet hoe dat met Zilco zit?
nu al 10 jaar het zelfde best dure tuig nooit problemen mee, betaalt zich dubbel en dwars terug
voor dressuur en vaardigheid een bruin leren Clever tuig gaat ook prima. kunstof eigenlijk altijd duurder in aanschaf dan een gemiddeld leren tuig. ik vindt dat na een periode van gebruik de kunstoftuigen er niet altijd representatief meer uit zien ook van zilco!!!! (sorry voor de zilco fans
) conclusie imo koop kwalitatief iets goeds bespaar jezelf een bult ergenis en onderhoudvrij? ik maak mijn tuigen 3 keer per jaar helemaal schoon en vet deze dan grondig in tussendoor beetje zadelzeep klaar.