[AR] Op zoek naar een koets, waarop letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Op zoek naar een koets, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 17:58

Hoi!

Aangezien m'n paard niet echt geschikt lijkt voor het bakwerk, ben ik al een tijdje aan het spelen met het idee om haar voor de koets in te spannen.

En nu m'n vriend dit eindelijk ook een goed idee vind, beginnen we bij het begin!

Namelijk, een koets en tuig vinden :D

Maar hoe begin je daaraan? Wat is goed, waar moet je op letten? Wat kost het etc etc.

Het moet iets zijn waar een 4tal mensen mee meekunnen rijden, liefst niet al te duur, het moet dienen voor een haflinger van 1.46m, nogal breed gebouwd. Ik zie soms van die koetsen boven de €3000, maar dat is me echt teveel. Het moet zeker niet nieuw zijn!

M'n beste vriendin rijdt al jaar en dag met een 4span en kan me ook wel helpen, maar ik hoor ook graag meer dan 1 mening!

Groetjes!

Ibbel

Re: Op zoek naar een koets, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:12

Misschien moet je eerst eens kijken of je paard het leuk vindt voor een wagen te staan voordat je in tuig en koets gaat investeren. Kan je vriendin je in eerste instantie niet helpen door wat uit te lenen?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:17

Gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn al vééél topics over geweest ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 18:32

helaas doet de zoekfunctie het bij mij even niet, anders had ik die al geprobeerd :') Aangezien m'n pony vroeger altijd voor de koets gelopen heeft veronderstel ik wel dat ze het leuk vind :+

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:25

Hoi, voor een tweedehandskoets kun je, na goed zoeken, rond de 2000 - 2500 euro voor een goede wagen klaar zijn. Het ligt er wel aan wat je precies wilt. Wil je een recreatiewagen, marathonwagen, koets....
Wil je luchtbanden of harde banden. Wil je alleen enkelspannen of tzt tweespannen. Dit zijn een aantal zaken waar je over moet nadenken. Er zit bijvoorbeeld bij marathonwagens verschil in het gewicht van de wagens en het is niet de bedoeling dat je met een paard een tweespanwagen moet voorttrekken, tja, dat kan misschien wel eens een keer maar ik zou het niet structureel doen. Let bij de aanschaf van een wagen op de slijtage van de wielen (bij harde banden kun je anders vierkante wielen aantreffen, paard aan de kletter en een menner die keihard uit paniek op de rem gaat staan...slijt aan 1 kant de banden af), check de remblokken (ik adviseer je wel een geremde wagen te nemen), remvloeistof, check of de lamoen recht is. Een menner doet niet zomaar een wagen weg. Ik zou gewoon even googlen want er zijn genoeg websites met wagenbouwers. In ieder geval veel succes gewenst!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:37

Heb een opknapper te koop ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:12

Ik vind uitlatingen als "hij vindt het leuk" ook bullshit van de reinste soort, maar is dit topic het moment en de plaats om erop in te gaan hakken?

Deze lijkt mij wel wat... Proper, ziet er solide uit en kost niet veel. Als je gaat ijken, zorg dan dat jij als menner er comfortabel op kunt zitten. Er is niets zo erg als halverwege met rugpijn komen te zitten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:05

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties zijn verwijderd. Hierbij de vraag om ontopic verder te gaan.