[AR] Helaas is het niet gelukt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiseke

Helaas is het niet gelukt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:49

Hallo,

Even Moonlight voorstellen:
Hij is een Nederlandse New Forest hengst van 3 jaar oud. (1m 48)Hij heeft een sterk en moeilijk karakter om mee te werken. Nochtans eens hij respect heeft voor jouw als leider kan je hem alles vragen. We hebben hem met hem nu een ruim jaar Parelli gespeeld.
Nu na 4 maand trainene aan de hand (lange lijnen (op straat en thuis) en hem thuis te leren slepen hebben we Moonlight voor 3 weken naar een stal gebracht waar men professioneel paarden en pony's opleid om in te spannen. Vol hoop hebben we Moonlight naar daar gebracht. Men wist dat de pony een moeilijk karakter heeft en hij fan is van bokken en misschien wel niet geschikt zou zijn om ingespannen te lopen. Maar toch wilden we het proberen. We hebben hem gekocht om ingespannen te lopen en hoopten dat het zou lukken. In het begin deed hij het blijbaar vrij goed en was hij braaf ook al zat het bokken er op momenten er nog in. Na ongeveer 2 weken elke dag met hem te slepen hebben ze hem ingespannen. Of toch geprobeerd. Hij heeft de pannen van het dak gebokt en hij hield blijkbaar niet op. Toen heb ik tijdens een telefoontje nogmaals gevraagd of hij er echt wel geschikt voor was en of het wel zou lukken want men had nog maar 1 week.
Na die ene week hebben we hem terug opgehaald met de tips: maak hem eerst zadelmak, en keer misschien dan terug...
Resultaat: 3 weken betaald en geen resultaat
Jammergenoeg mocht het niet zijn bij hem. Ook al vroeg men daar of hij hem nog wat mocht houden. Het budget was op dus hebben we besloten vqn hem terug mee te nemen.
Ik wilde het even meedelen dat het niet altijd (snel) kan lukken ook met professionele hulp.
Ik ben er nog niet uit wat ik nu met hem ga doen. Hij is super in Parelli, maar was ook bedoeld om ingespannen te lopen niet echt te berijden.
Misschien moet ik hem nu toch verkopen omdat hij te klein is voor ons om op te rijden...
Misschien weet ik met jullie tips of raad wat we met hem kunnen doen.

Grt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:10

Verwacht je ook dat een paard met 3 weken braaf onder het zadel loopt?

Waarom verwacht je dan dat iemand (ook een prof) in 3 weken een moeilijk paard voor een kar kan knopen?

Het was misschien handiger geweest als de prof je vantevoren had gezegd dat je met 3 weken geen wonderen kunt verwachten.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:14

Zet het dier eerst nog eens een jaar in de wei. Sommige paarden zijn met 3 jaar gewoon te jong om het allemaal in het koppie aan te kunnen. Bovendien zal deze ervaring niet helpen om het alsnog vloeiend voor elkaar te krijgen. Geef het dier zijn tijd en laat arbeid leuk zijn én blijven. Ook het door elkaar halen van betuigen en zadelmak/inrijden zorgt dan vaak juist echt voor veel meer problemen.

Geduld is de sleutel!
Succes met je besluit.

washand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:16

Geduld niet te snel opgeven, Met veel geduld en tijd komt het allemaal wel goed. Niet te haastig zijn!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:16

Jammer dat het niet gelukt is. Als ik dat zo lees heb je bij jou paardje vééél geduld nodig. Ik heb verder geen tips, maar ik ben het met Ibbel eens dat je een paard niet in 3 weken ingespannen hebt.

Charaz

Re: Helaas is het niet gelukt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:18

Is hij lichamelijk wel in orde? Omdat hij uit het niets gaat bokken?

Erg jammer dat het niet is gelukt, maar misschien als hij wat ouder is.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:18

Geef je paard de tijd. Hij is nog jong, wellicht kan hij het in z'n koppie allemaal niet zo verwerkt krijgen.
En deze prof was wellicht niet geschikt voor jouw paard.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:21

wij zijn een half jaar bezig geweest om mijn tinker voor te kar te beleren 3 weken tjonge is wel heel erg snel zou het lekker de tijd geven en veel oefenen er mee en trek er lang voor uit

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:52

Drie weken is inderdaad erg kort en eeuwig zonde om er mee te stoppen op dit moment. Deze ervaring is er later moeilijk weer uit te krijgen. Als je dan niet weet wat je er mee doen moet nu dan had hem lekker daar laten staan tot ie klaar was geweest en dan had je een beleerde pony kunnen verkopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:54

Waarom bokt het paardje zo vaak? Dat lijkt me op dit moment nog de meest interessante vraag. Weinig paarden die zo vaak bokken omdat ze 'het leuk vinden'. Mooi doel om daar eens achter te komen.

Wat nu te doen?
Wat wil je met het paardje?
- Wil je persé aangespannen rijden?
- Wil je een toekomstige WK-topper of wil je gewoon rustig door het bos mennen?
- Heb je voldoende plezier in Parelli?
- Is het mogelijk om er eerlijk op te kunnen rijden?
- Is het voldoende om er alleen mee te rijden?
- Wat wil je ermee kunnen wil hij zijn kosten waard zijn? (Want eerlijk is eerlijk, een paard kost een vermogen in aanschaf en in onderhoud. Wil je wel al die kosten uitgeven aan een paard wat niet helemaal aan je eisen voldoet?)

Zoveel vragen om te beantwoorden, voordat je kunt beslissen wat je nu gaat doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:55

Ik zou de hoop ook nog niet opgeven, rustig thuis doorwerken op basis vertrouwen en niet sneller gaan dan hij kan verwerken.
Een zomer vrij in het land op deze leeftijd is ook helemaal geen slecht idee!

En dan misschien eens bij een andere professionele stal proberen en het probleem van te voren goed uitleggen?

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:24

Jeetje, dat lijkt mij ook wel heel erg snel..

Heb zelf een paar jaar geleden iemand gehad die zijn welshjes bij mij zadelmak wou laten maken, pony's kende het halster nog niet eens..

Na 1 week belde ze dat ze kijkers hadden en of ik ze onder het zadel voorwou stellen..

Ik heb gezegt dat hij beter zijn paardjes op kon halen..
Niet echt eerlijk om'van zo'n jong dier al zo'n verwachting te hebben vond ik..
(Dit vertel ik omdat je vaak na een week met zo'n dier bezig te zijn geweest vaak al wel kan zien dat het in korte tijd wel of niet gaat lukken..)

Misschien dat je je paardje een beetje meer vertrouwen moet geven in de toekomst, ik zou hem ook inderdaad nog even lekker uit laten spelen, en het later nog een keer te proberen..

Beter wat later goed laten doen, dan te jong niet goed..

Ik hoop dat het voor jou en je paardje toch goed komt..

Succes!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:05

Ik vraag me ook af hoe ze bij die stal te werk gaan. Niet dat ze niet professioneel zouden zijn, maar als hij Parelli-omgang gewend is kan dat erg verwarrend (en beangstigend!) worden als de benadering nu zo anders is geweest...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:08

Is hij een goedgekeurde dekhengst? Anders zou ik hem laten ruinen, dan wordt hij wat makkelijker...

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:10

Kun je niet een instructeur of iemand met veel ervaring vragen om je te helpen?
Als je wekelijks samen oefent, kun je op het tempo van het paard beleren. Lijkt me zinniger dan het in een paar weken erin te proppen. Dat is psychisch te veel voor zo'n jong paard.
Voordeel is dan ook dat jij met je paard mee leert.
En idd. castereren wil ook wel helpen waarschijnlijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:11

Waarom wil je in hemelsnaam een 3 jarige binnen 3 weken volledig beleerd hebben?
Als je er zo´n haast bij hebt had je imo een beleerd paardje moeten nemen.
Als je deze perse aan wilt houden kan ik alleen maar zeggen,,,sluit iets medisch uit en geef dit paardje de tijd.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:15

wij hebben vroeger ook zo'n pony gehad, een welshje. Wat een toestand met dat dier..
Hij wilde niets alleen maar bokken, steigeren en dat soort capriolen voor de kar.
Weken gelongeerd met tuig, sleep e.d. Net zo lang tot hij niet meer bokte. Toen weer ingespannen, je raad het al bokken en steigeren niet te min!
Maar na een tijd werd het beter, we zijn geen opgevers! En nu is hij verkocht en loopt hij ergens op de veluwe met een karretje achter zijn kont, en super braaf.
Hij had gewoon tijd nodig om er aan te wennen ofzo, geen idee. Maar slaan, schoppen of de pony vernederen werkt averechts. Alles met beleid!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:57

Ik begrijp deze "professional" niet.
De stallen die ik heb gebeld en gemaild doen er allemaal 1 tot 3 maanden over. Een maand als het paard al veel gewend is (al langer onder het zadel of in het tuig, maar nog niet voor de wagen) en bovendien een makkelijk karakter heeft, en ze houden 3 maanden aan voor een paard dat nog weinig tot niets weet en bovendien geen cool karakter heeft.

Jammer dat je zelf op de goedkoopste oplossing heb gegokt en verloren, want had je er meer tijd en geld in gestoken, had je de pony nu geen minder goede ervaring bezorgd.

Beleren kost nu eenmaal tijd, of het nou om zadelmak maken gaat of voor de wagen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:15

Veel geduld,misschien als je hem laat ruinen kan je hem naast een braaf beleerd paard zetten?
Mijn oude tinker hebben we ook met 3 weken beleerd naast een ander paard.
Misschien mist hij de leider ? Hij kan niet opzij kijken alleen voor zich als die daar niets ziet raakt die misschien in paniek?Met veel rust in het beleren kom je een eind!
Of kan je is een sulky proberen? die zijn goed wendbaar, maar ik zie hier vandaan ook niet hoe hoog en of die slaat met bokken, dan kan je beter een 4 wiel kar hebben.

succes

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:20

Mijn merrie (toen 4 jaar) stond een half jaar geleden prima voor de kar, maar je kon er absoluut niet mee van het terrein af, ze kwam alleen maar omhoog. Half jaartje niet voor de kar gehad, en afgelopen week weer opgepakt. en je raad het nooit, ze heeft geen pas verkeerd gezet. Sommige paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig om rust te krijgen en het te begrijpen. dus neem de tijd en focus je even op iets anders