[AR] Is dit een must? onderlegger voor (men)schoftstuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesketje

Is dit een must? onderlegger voor (men)schoftstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:29

Hoi!
Ik vroeg me af, omdat ik het overal zie, is een onderkussentje voor het mennen een ''must''?
Ik ben nu bezig met het lange lijnen, maar het zwaardere werk straks is toch wat zwaarder :+ Dus daarom?
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-07-09 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en de poll verwijderd, omdat een poll met alleen de mogelijkheden 'ja' en 'nee' niet zinnig is en daarom niet toegestaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:31

je ziet ook vaak zat zonder toch?

ik weet ook niet of het een must is, volgens mij moet het goed zijn als het tuig goed past.
dus misschien is het gewoon een mode verschijnsel.
'k ga van de week zelf ook beginnen met onze pony inspannen en heb ook geen onderlegger onder het schoftje.
en bij dingen als ringrijden, en wedstrijden voor tuigers zie ik het ook weinig of nooit.

Jesketje

Re: Is dit (zie bericht) een must?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:35

Ja, ik denk dat het misschien ook wel een ''hype'' is.
Bedankt voor de reactie! :)

FriesWytske

Re: Is dit (zie bericht) een must?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:39

Bedoel je een schoftonderlegger?

Bij velen is dit gewoon een modeverschijnsel. Maar niet bij iedereen. Mijn merrie heeft er nu ook 1 onder zitten. Zij heeft afgelopen winter een blessure aan de rug gehad. Wij hebben het eronder gedaan zodat het wat zachter is voor de rug.

Judje

Re: Is dit een must? onderlegger voor (men)schoftstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:37

Verplaatst van HAR naar AR.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:44

Geen must.
Als het schofttuig goed ligt, kun je er beter geen beschermer onder doen. Dan kun je er meer fout mee doen dan goed. Als je netjes na iedere rit je tuig even afneemt met een vochtige doek, blijft je tuig ook goed. Een dunne onderlegger heeft ook nauwelijks zin om je tuig te beschermen, dus dan moet je weer een dikkere nemen, ligt je tuig weer anders, etc, zo blijf je bezig :)
Sommige slecht passende schofttuigen kun je wel beter passend maken met een beschermer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:56

Ik heb er eigenlijk nooit een onderlegger onder... :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:00

... En dan heb je nog de pony's met zo'n dun en gevoelig huidje, dat ze toch wondjes/plekjes krijgen van het tuig, ondanks dat alles prima past.

Ik heb de pech om zo'n pony te hebben, dus als 't even tegenzit in de zomer heb ik overal waar plaats is, beschermers e.d. aan hangen.
Ik ben hélemaal niet van de beschermers, maargoed ik moet wel. We zijn nu al enkele jaren bezig om een oplossing te vinden voor de wondjes v/d singel bijvoorbeeld; niets werkte; bontjes, sokken, geldingen, onderleggers, hoezen, ga zo maar door. Nu naar de tuigenmaker geweest, singel laten aanpassen, en het is al wat beter maar nog steeds problemen met de singel.

Het is allemaal extra gewicht en extra oppervlak (gaat bij mij om een shet, en 't is leuk om ook nog wat van de pony te kunnen zien) maarja, als 't moet dan moet het maar, denk ik dan...

Fijne bijkomstigheid is wel dat de kamer van je schoftje mooi schoon blijft en minder snel slijt e.d. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:03

Wat voor tuig heb je er dan opliggen Joyce?
Weinig huidjes die net zo gevoelig zijn als die van Sem-op-de-erwt, maar van zijn Van Rijs tuig heeft hij nergens, maar dan ook nergens problemen. Bij het Ideal tuig bleef ik ook altijd rommelen; singel, drukplekken op de schoft, bij de staart. Het is mij wel duidelijk geworden dat je voor dit soort huidjes gewoon moet investeren in een goed tuig. Het Ideal-tuig had ik kunnen laten vermaken en verbouwen wat ik wilde, maar had ik nooit zo goed passend gekregen als mijn huidige tuig. Mijn beschermers heb ik dus samen met het Ideal tuig in een hoek gegooid ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:06

Ideal had ik ook altijd beschermers onder inderdaad bij mijn vorige paard.

Ik heb nu trouwens nog wel een bontje om de singel, ze liep zich zo vaak stuk op de singel, dat ik dat nu gewoon preventief doe, zo hebben we nooit meer ergens last van...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:07

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens Nouvel!!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:08

Sjonniej schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens Nouvel!!!

:D
thanx!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:11

Sjonniej schreef:
Wat voor tuig heb je er dan opliggen Joyce?
Weinig huidjes die net zo gevoelig zijn als die van Sem-op-de-erwt, maar van zijn Van Rijs tuig heeft hij nergens, maar dan ook nergens problemen. Bij het Ideal tuig bleef ik ook altijd rommelen; singel, drukplekken op de schoft, bij de staart. Het is mij wel duidelijk geworden dat je voor dit soort huidjes gewoon moet investeren in een goed tuig. Het Ideal-tuig had ik kunnen laten vermaken en verbouwen wat ik wilde, maar had ik nooit zo goed passend gekregen als mijn huidige tuig. Mijn beschermers heb ik dus samen met het Ideal tuig in een hoek gegooid ;)

Ehm.... 'dat bruine tuig'.... geen idee welk merk, als het Ideal was geweest had het er vast wel ingestaan. Ook de tuigenmaker weet het niet precies, maar luxe is het wel, waarschijnlijk uit het buitenland evt. handgemaakt oid.
Heb het via HCA in Klarenbeek 2dehands kunnen kopen. Had het probleem overigens ook met ons oude tuig hoor :)

Zo te horen is die van jou dus blijkbaar ook erg gevoelig. ;)

Ot heeft vooral problemen bij singel, maar dat heeft vaak te maken met de buitensingel ben ik nu achter, schoftje (ook goedpassend zadel) en soms bij de borst. Verder op het hoofd dan weer van de neusriem, dan weer v/d kinriem, sperriem, sperriemlusje, frontriem, etc. etc. :+

Sjonniej was me net voor, maar van harte gefeliciteerd Nouvel, nu zie ik het cadeautje ook!

Edit: dit tuig dus... wat voor merk het is, waar het vandaan komt, is nog steeds een raadsel voor ons. Hoop nog steeds dat iemand het ons misschien kan vertellen :Y)
http://i143.photobucket.com/albums/r125/FFMS/joyce/Picture194.jpg
http://i143.photobucket.com/albums/r125/FFMS/joyce/266-1.jpg
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-07-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:11

Ik ben ook net begonnen met mn shetje, lees dus even mee, was al met de zoekfunctie op zoek gegaan maar kon niet echt wat vinden.

Ik had er aan zitten denken om er 1 te nemen (of laten maken) maar als ik hier zo lees is het dus net als met een zadel dat je er alleen maar meer schade door kan aanbrengen.

Ik wilde er dus 1 voor het mooie om maar zo te zeggen, heb alles in het bruin en baby blauw dus wilde ik ook een schoftonderlegger in die kleur
Maar nu ik zo lees dat het ook schade aan kan richten komt er dus niks onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:16

als je schoftje ruim genoeg is en je legt de onderlegger goed op de rug kan er niet zo heel veel mis gaan volgens mij...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:17

Ik heb er geen iig, nooit last gehad van schuurplekken oid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 06:57

Het is net als met bandages. Allemaal voor de mooi, maar je paard heeft er absoluut geen voordeel bij, maar heeft wel kans op nadelen (bv. vuil wat blijft zitten, een vouwtje erin, andere pasvorm) . Is het knappe uiterlijk voor jou dan belangrijker, ja of nee.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:43

@sjonniej
Mijn tuig is anders super mooi...
geen onderlegger voor nodig ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:01

Sjonniej schreef:
Het is net als met bandages. Allemaal voor de mooi, maar je paard heeft er absoluut geen voordeel bij, maar heeft wel kans op nadelen (bv. vuil wat blijft zitten, een vouwtje erin, andere pasvorm) . Is het knappe uiterlijk voor jou dan belangrijker, ja of nee.

Mooi valt ook nog over te twisten :) Vind m'n eigen tuig ook mooier zonder die onderleggers, zie je ook wat meer pony :+

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:06

Heb hem wel gebruikt om het tuig schoon te houden, maar het lag wat minder lekker op z'n rug dan zonder, dus toch maar weer afgehaald.
Gebruik wel een onderlegger voor borststuk ter bescherming van het tuig i.v.m. het vele zweten.
Hierbij geen last.
Vindt het trouwens mooier zonder, dus met wedstrijden rijden we zonder.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:08

Heb ook onderleggers maar dat is meer omdat mijn paard érg snel érg veel zweet en dan het leer zo snel lelijk wordt. Zo komt het zweet minder snel bij mijn leer en blijft het mooier :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:09

ik heb onder het schoftje een beschermer gemaakt van een ouderwets dun dekje.. Zo blijft het toch beter schoon en ik kan het eraf halen en appart laten drogen/schoonmaken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:11

Ik gebruik geen onderleggers :) mijn tuig ligt prima en het zorgt alleen voor meer irritatie mogelijkheden (uitzondereingen zoals Joyce daar gelaten)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:13

Ik hou het dan toch maar gewoon zonder onderlegger als ik hier alles zo lees.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:37

Naaltje schreef:
ik heb onder het schoftje een beschermer gemaakt van een ouderwets dun dekje.. Zo blijft het toch beter schoon en ik kan het eraf halen en appart laten drogen/schoonmaken.

En na een half uurtje zweten en de bovenkant van het dekje net zo nat, en komt het zweet alsnog bij je leer :)