[AR] IDeal Gareeltuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona_D

IDeal Gareeltuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 07:50

Ik heb gisteren heel internet afgezocht en nergens echt informatie gevonden over het Engels Ideal Gareeltuig.

We hebben het gisteren gepast en het zat goed en dus ook gekocht het is echt een prachtig en past mooi tuig, de leidsels zijn zo ontzettend zacht..wauw alleen nu vraag ik me af of meer bokker een gareeltuig hebben en wat hier nu eigelijk zoveel fijner aan is. en waarom is dit zoveel duurder.
Het is natuurlijk wel heel handig dat ik dit niet eerder heb gedaan alleen was het niet de bedoeling om een gareeltuig te kopen maar het was zo mooi, ben er dus ook super blij mee alleen zijn dit vragen wat in mijn hoofd blijven hangen..want het was toch best een bedrag.

Maargoed, ik ben reuze beniewd naar jullie mening en foto's zijn altijd leuk :D

Groetjes

Ibbel

Re: IDeal Gareeltuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:52

Wat dacht je van de bokt wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Gareel

Die wordt niet voor niks gevuld ;)

Kort: gareel hoort eigenlijk maatwerk te zijn, vandaar de kosten. Als je gareel niet goed past, en dat komt heel nauw, doe je je paard er geen plezier mee.

Bovendien hoor je officieel gareltuigen alleen bij bepaalde aanspanningen te gebruiken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:00

Daarbij mag je met een gareeltuig alleen met paddenstoelen mennen en niet met zweng..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:13

Garelen zijn over het algemeen niet zo geschikt voor het zware werk zoals de marathon of een flink lange bosrit. Daarbij is een engels gareel iets wat op maat gemaakt moet worden (frans gareel niet) Ik vind ook dat een gareel alleen goed oogt bij een bijpassende wagen dus authentiek

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:14

Napie ook bij een moderne presentatiewagen kan het mooi zijn hoor...

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 12:45

Oke, ik heb de wiki wel gelezen maar wilde er meer van weten. de info is wat min.
En vooral wat de meningen van de mensen zijn was ik zeer benieuwd naar.

Ik heb geen authentieke wagen maar best een sportieve marathon/recreatie (Leon) en ik wil graag veel door het bos maar ook dressuurmatig gaan rijden. ben me nu zwaar aan het bedenken of het paard het wel zo fijn vind straks in het bos met het Gareel tuig..of ik bestel straks een franse erbij, kun je volgens mij mee combineren toch, alles is los verkrijgbaar..misschien voor het bos fijner.

Ik probeer straks een foto te maken als de combinatie compleet is..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:59

Gareel is dus niet gemaakt om in het bos te crossen en zeer oncomfortabel voor het paard omdt je je beweegbare zweng niet mag gebruiken

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:01

Sorry voor de misschien domme opmerking maar waarom mag ik de zweng niet gebruiken met een Gareel :o?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:04

Omdat gareel gemaakt is voor een starre bevestiging van de strengen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:39

Echwel schreef:
Daarbij mag je met een gareeltuig alleen met paddenstoelen mennen en niet met zweng..
Volgens mij staat dat nergens.
Een borsttuig mag je nooit met paddestoelen gebruiken omdat het gaat schuren.
Maar ik zou niet weten waarom je met een gareel niet aan een zweng zou kunnen trekken. Bijna alle boeren werktuigen vroeger waren voorzien van een zweng...

Verder moet een gareel idd echt passen en zijn ze erg duur. Daarom worden hoofdzakelijk borsttuigen gebruikt.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:44

Bij ons gaan ze ook gewoon aan de zweng vast hoor !
Ook met autentieke aanspanning...
Officieel is aan de paddestoel engels qua optuigen.
Franse en nederlanders maken gewoon aan de zweng vast.
(ooit gehoord tijdens een keuring in Frankrijk)

Maar waarom zou je met je gareel het bos in willen?

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 16:15

Gelukkig dat ik hem dus wel gewoon in de streng kan bevestingen, ik had hier namelijk ook nog nooit van gehoord.

Ik ging eigelijk voor een Ideal tuig en dan een gewone met borsttuig, alleen zag ik dit tuig en vond het echt meteen prachtig, het heeft gewoon iets extra moois..en toen ben ik overslag gegaan..we hebben het meteen gepast op m'n fries en het zat hem goed en stond hem prachtig. hij staat nu nog in Weert voor te beleren.
Ik heb nu dit tuig gekocht met Gareel en heb echt niet de centen om nog een erbij te kopen, gaan jullie dan nooit met het gareel tuig het bos in? alles is toch gewoon goed schoon te houden?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:26

Over zweng of paddestoelen laat ik me niet uit, dat weet ik namelijk niet.

Het is niet om het vuil worden dat je met een gareel niet het bos in zou gaan. Het gaat er om of een paard op zware ondergrond niet meer baat heeft bij een borsttuig of frans gareel.

Maar, je zegt dat het paard nu nog beleerd wordt, houdt er dan rekening mee dat ie (naarmate ie meer aan het werk komt) ook meer spiermassa op zijn schouders, borst en nek zal krijgen. Een gareel dat NU goed past kan te krap voor hem worden...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:28

Sla Bartels en alles er maar op na bij gareel (en geen werkehaam waar we het over hebben dit gebruikten de boeren) horen paddestoelen omdat het anders gaat schuren
Ook moet een gareel zo mogelijk nog beter aangepast zijn als een zadel
http://www.mensport.net/artikelen/aansp ... ningen.htm

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:53

Echwel schreef:
(en geen werkehaam waar we het over hebben dit gebruikten de boeren)
Wat is, behalve de zwaarte van de uitvoering, het verschil?
In het artikel van de link staat alleen dat het niet klopt.
Verder is mij met alle cursussen ook zo geleerd.
Ik kan geen reden bedenken waarom een weng meer wrijving bij een gareel zou veroorzaken dan te trekken aan vaste punten.
En zoals je hebt kunnen lezen wordt het in de praktijk ook volop toegepast. Al is het dan volgens Bartels niet gepast.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:32

Heeft verkoper van het tuig je geen advies gegeven over de verschillende soorten tuigen en wat bij welk gebruik het meest zinvol is?

Een gareel is inderdaad prachtig, maar het moet perfect passen en lijkt mij meer geschikt voor dressuurwerk en minder voor bosritten waarbij je paard flink moet trekken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:29

Echwel schreef:
Napie ook bij een moderne presentatiewagen kan het mooi zijn hoor...

Authentiek ogend mag ook.
het is in ieder geval geen gezicht bij een marathon of recreatiewagen

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:42

Als het moet kun je dan toch ook het zweng vastzetten met twee riempjes om de beweegbaarheid te beperken? Ik ben er trouwens ook niet van overtuigd dat een gareeltuig niet met een zweng verbonden mag zijn. Wel weet ik dat bij een gareeltuig een zo laag mogelijk ingesteld bevestigingspunt moet hebben om voor de zgn 'line of draft'. Ik kan me herinneren dat een borsttuig het best geschikt is voor een vierwielige wagen en dat vierwielige wagens paddestoelen hebben, toch? Dan is de 'line of draft' meer horizontaal. Maar ik luister graag mee. Kan me altijd vergissen.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:30

balance schreef:
Als het moet kun je dan toch ook het zweng vastzetten met twee riempjes om de beweegbaarheid te beperken? Ik ben er trouwens ook niet van overtuigd dat een gareeltuig niet met een zweng verbonden mag zijn. Wel weet ik dat bij een gareeltuig een zo laag mogelijk ingesteld bevestigingspunt moet hebben om voor de zgn 'line of draft'. Ik kan me herinneren dat een borsttuig het best geschikt is voor een vierwielige wagen en dat vierwielige wagens paddestoelen hebben, toch? Dan is de 'line of draft' meer horizontaal. Maar ik luister graag mee. Kan me altijd vergissen.

Je vergist je ja. Vierwielige wagens kunnen een zweng hebben, of paddenstoelen, of allebei. Bij paddenstoelen MOET je een gareeltuig gebruiken omdat een borsttuig mee beweegt met de loopbeweging van het paard. Zou je een borsttuig gebruiken bij paddenstoelen, dan gaat dat flink schuren.

Bij een zweng mag je beide gebruiken. De belasting maakt niet uit, trekpaarden op het land liepen vroeger ook vaak in een gareel. In principe ligt het gareel op de allerbeste plek voor het paard om te kunnen trekken. De pasvorm is wel erg belangrijk want anders krijg je net als bij een zadel drukkingen. Het moet liefst op maat gemaakt worden. Een borsttuig kom wat pasvorm betreft veel minder nauw, dat kun je makkelijker op meerdere paarden gebruiken en is goedkoper, redenen waarom je tegenwoordig vooral borsttuigen ziet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:12

senta: Je hebt gelijk, vierwielige wagens kunnen allebei hebben.
Ik lees bij een internetgroep waar men zweert bij het gareel en ik ben er ook van overtuigd geraakt dat dat het meest paardvriendelijk is. Maar ik ben huiverig om het te kopen om verschillende redenen.
- het moet op maat gemaakt en dat moet door een ervaren persoon gedaan worden en dat ben ik niet.
- als de bespiering af- of toeneemt veranderd de maat van het gareel en moet je dus met vilt of wollen inleg gaan werken. Ook daar heb ik nog geen kaas van gegeten.

Maar.. uiteindelijk wil ik er wel naar toe werken om het te gebruiken.
Ik heb nu een tuig met lichtogen aan een onbeweeglijke (NLs?) riem, ook verre van ideaal maar mijn tweewieler kan toch enigzins balanceren in de lichtogen en dat is de opzet, toch?