[AR] Heftig vertrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Heftig vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:44

Hoi,
Romeo is een driejarige welsh pony die nu zo een 8 keer voor de koets heeft gestaan. Ik heb hem zelf beleerd(met hulp) en het is allemaal prima verlopen. Het is een enorm koel paardje, wat erg leuk is om mee te werken.

Ik heb gisteren Romeo nog eens ingespannen van het moment dat het even was gestopt met regenen. Het ging vrij goed, alleen heeft Romeo het nog moeilijk met vertrekken. Hij weigert om gewoon rechtdoor te vertrekken, hij moet eerst naar rechts draaien en dan schiet hij vooruit. Als hij dan 2 galopsprongen heeft gedaan, dan gaat hij rustig stappen en is er niets aan de hand. Zet ik hem weer even stil, doet hij weer net hetzelfde.
Hij is denk ik 2 keer correct vertrokken, dus recht vooruit rustig in stap. Ik heb hem dan ook ongelofelijk hard beloond, maar toen ik hem weer liet stilstaan en vertrekken, was het weer met een galopsprongetje...
Wat moet ik hiermee doen? Het vertrekken is nogal heftig, ik voelde het toch wel in mijn rug, dus ik weet niet of ik het kan negeren. Ik heb namelijk geen zin in nog meer rugklachten.

Ik heb gisteren op een grote weide geoefend, dus het was geen probleem dat hij eerst opzij ging en dan vooruit schoot, maar in het bos is dit niet zo handig. Ik dacht eerst dat ik best de voorrem inhield zodat Romeo niet opzij kon, maar dan blokkeert hij helemaal, dus dan gaat hij helemaal niet meer vooruit.

Aan de longe vertrekt hij doodnormaal, met het slepen doet hij het ook gewoon normaal. Mijn koets weegt 150 kilo, wat dus helemaal niet zwaar is(ik krijg de koets zelfs héél erg gemakkelijk vooruit, zelfs als mijn vriend erop zit)

Ik heb hier wel voldoende mensen die me tips kunnen geven, maar ik wou hier op bokt toch ook even luisteren.
Reacties dat ik menles moet nemen hoeven jullie niet te geven, dit zijn namelijk ook de plannen. Ik ga deze winter menles nemen met Romeo van een erg goede instructeur. Ik heb wel ervaring met het mennen, maar ik wil speciaal met Romeo menles nemen zodat de menleraar mij tips kan geven over het mennen met Romeo, niet met een ander paard.

Ik hoop dat mijn verhaaltje duidelijk was, anders mogen jullie altijd vragen stellen.
Alle tips zijn welkom ;) (ook pb'tjes zijn welkom)

Groetjes
Lotte

hebrino

Re: Heftig vertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:38

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt.
is de kar niet "te zwaar"? daarmee bedoel ik: of letterlijk te zwaar, of in verhouding met zijn spierkracht (nog) te zwaar. recht wegtrekken is nl het zwaarst, in een bocht komt het gewicht anders verdeeld en is het "makkelijker" wegtrekken (was voor mij zelfs een oefening om m mooi nageeflijk te houden, zodat ie zn neusje er niet uit hoefde te trekken!)
Dus...oefenenoefenenoefenen! en bilspieren trainen! En toch nog af en toe terug naar het slepen kan ook geen kwaad, zodat het kwartje weer valt en hij weer weet "oja, dit was de bedoeling, zo hoort het!" succes iig!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:50

klinkt idd alsof hij zich in het tuig moet gooien om de kar voorwaarts te trekken.
Anders is het gewoon een puntje wat je (vaak) moet oefenen Bovendien is correct halthouden
en recht weg stappen niet zo heel eenvoudig.
Zeker niet als hij er nog maar zo weinig heeft voor gelopen! :Y)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:53

* ik zie net dat je een dutch hebt, die wegen 165 kg.
Ik heb de mijne ingeruild voor een lichter wagentje,
omdat m'n pony hetzelfde probleem had met deze wagen.
Nu is hij wel nog een stuk kleiner dan de jouwe!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:25

Niet teveel zorgen over maken nog hoor! Hoort er ook een beetje bij in het begin bij veel paarden heb ik begrepen. Heb de mijne bij Onder de Kastanje laten beleren en hij vertrok ook schuin en heftig. Daar zeiden ze ook dat het veel voorkomt bij het beleren. Ze moeten er nog erg aan wennen dat gewicht van de wagen naar voren te trekken. Vooral niet tegen proberen te houden (Zeker niet remmen! Dan krijgt hij juist het gevoel dat het nodig is om zo te vertrekken omdat hij weerstand voelt en werk je dat gedrag alleen maar in de hand) maar hem belonen zodra hij weer rustig gaat lopen. Het is goed om dagelijks in te spannen en weg te rijden om het te oefenen. Als het goed is gaat het vanzelf minder worden. Laat hem maar het vertrouwen krijgen dat het aantrekken wel meevalt als hij het rustig doet. Bij ons paard is het vrij snel over gegaan en nu stapt hij normaal weg. Probeer zelf in ieder geval rustig te blijven en hem een beetje zijn eigen weg te zoeken bij het aantrekken. Misschien is het ook handig hulp te vragen van een ervaren persoon als je zelf wat onzeker bent over hoe te handelen.
Veel succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:06

Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik ben hier toch wel wat mee. Ik had ergens wel verwacht dat ik enkel kon oefenen, maar ik twijfelde of het wel goed is...

@ Hebrino: ik zou me niet kunnen voorstellen dat hij het niet kan trekken, want zoals ik in mijn beginpost al heb gezegd, kan ik de koets gemakkelijk vooruit trekken, zelfs als mijn vriend erop zit. En Romeo kan normaalgezien wel heel wat meer trekken dan ik :+
Voor zijn spierkracht te zwaar zou kunnen, maar ik oefen gewoon op een grasveldje, dus het lijkt me niet moeilijk...

@ Anke: Romeo is het inderdaad nog niet echt gewoon, dus zal ik gewoon vaak moeten oefenen.
En ik heb inderdaad een Dutch, wat ik eerlijk gezegd echt niet zwaar vind.
De handelaar zei me dat de koets geschikt is voor shetlanders en kleine pony's.

Hier even een foto voor jullie het totaalplaatje te laten zien
Afbeelding

Te groot vind ik het koetsje dus zéker niet, ik vind het gemakkelijk kunnen. Romeo loopt ook ontspannen bij het rijden, dus hij lijkt het wel leuk te vinden. Enkel het vertrekken is een 'probleem'.
Ohja, ik reed gisteren even zonder zweep omdat ik zo aan het oefenen was op het halt-stap, en ik wou het even zonder zweep doen... Ik heb het even met zweep geprobeerd maar toen merkte ik dat het toch wel beter ging zonder zweep. Normaalgezien heb ik de zweep wel in mijn handen ;)
Ik weet dat de riem wat van de broek naar de burry gaat erg los hangt, maar die hangt zo los als Romeo vooruit gaat. Bij het stoppen is de riem gestrekt en kan Romeo remmen op de broek. Ik moet nog wat navragen bij een kennis wat ik hier best mee kan doen(gezien ik het zo wat slordig vind)

@ Aukie: Romeo is mijn eerste paardje dat ik zelf opvoed en opleer voor de koets(ik heb wel ervaring met andere paarden), het is dus best wel spannend. Ik ben wel erg bang om iets verkeerd te doen(omdat het mijn eigen paardje is en IK dus verantwoordelijk ben), maar het is tot nu toe erg goed gelukt. Ik heb ook ervaren mensen hier in de buurt die me kunnen helpen. Het zijn mensen met verschillende opzichten. De een kijkt naar het men-technische(de optuiging, de koets zelf,...), de ander kijkt naar mijn houding of naar Romeo zelf,... Dus ik ben niet echt bang dat ik hulp tekort schiet.
Maar het stelt me toch wat gerust dat het bij die van jou ook was, en dat het vaker gebeurt bij het begin. Ik ga er in ieder geval veel op oefenen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:21

Het komt idd vaker voor, ik heb een vierjarige Kwpn-er die inmiddels een jaar aangespannen loopt. Het heeft minstens 3/4 jaar geduurd voordat het vertrekken zonder toestanden verliep. En de laatste tijd blijft hij wachten tot dat ik voorwaards geef, dus zoals al gezegd geduld en vertrouwen dan komt het goed.

suc6

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:29

haarlem schreef:
Het komt idd vaker voor, ik heb een vierjarige Kwpn-er die inmiddels een jaar aangespannen loopt. Het heeft minstens 3/4 jaar geduurd voordat het vertrekken zonder toestanden verliep. En de laatste tijd blijft hij wachten tot dat ik voorwaards geef, dus zoals al gezegd geduld en vertrouwen dan komt het goed.

suc6

Oh dan heb ik nog wel even tijd :D Romeo zijn eerste keer voor de koets was een maand geleden, dus heb ik nog wel even :o
Romeo blijft ook geduldig wachten totdat ik zeg dat hij in stap moet, maar vanaf dat moment vliegt hij naar opzij en in galop vliegt hij dan vooruit. Na 2 galopsprongen(als de koets op gang is) gaat hij rustig stappen en is er niets aan de hand. Op zich is het ook geen probleem, maar mijn rug krijgt iedere keer een slag, wat ik niet zo prettig vind gezien ik al rugklachten heb.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:40

ik weet wat je bedoeld, ik ben met mijn menwagen en al gelanceerd geweest :( bleef nog net zitten, dan krijg je echte klappen die je lijf mag opvangen! hij sprong letterlijk met 4 benen van de grond en meters voorwaarts en dat een keer of 5 achter elkaar. de wagen kwam volledig los van de bodem :D nou ben ik best wat gewend wordt niet snel zenuwachtig, ook al voel je je wel een beetje wanhopig maar door geduld heb ik nu wat wenselijk is. Als jij maar de rust bewaard niet schreeuwt ofzo en tijd tijd tijd dat kost veel tijd en geduld dit sla je er echt niet uit ook al hebben meerdere tegen mij gezegd dat zij dit wel even zouden oplossen in een weekje en die personen zijn alle meninstructeur die ik best vertrouw op hun kunnen. maar op dit punt hadden zij het echt mis!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:54

Dat heb ik inderdaad ook al aan de hand gehad... De wagen kwam niet volledig los van de bodem, maar Romeo ging wel met de 4 benen van de grond. Dat was 1 keer toen Romeo ervan overtuigd was dat een passerende voetbal hem ging opeten }> Toen de bal uit het zicht verdwenen was(oogkleppen), sprong hij omhoog en vooruit.

Ik ben al blij dat mijn koets erg goed in balans is, want gisteren stond Romeo met zijn achterste langs mij(hij stond dus loodrecht met de koets), en plots vertrok hij in galop(niet op hol, na 2 sprongen ging hij weer in stap). Gelukkig dat dit geen probleem was voor de koets, anders lag ik op de grond met de koets! Maar mijn rug lacht hier wel niet zo mee, het doet écht geen goed om zo een slag te krijgen...

Romeo heeft me de afgelopen 2 jaar al geleerd dat het niets uithaalt om mij op te jagen. Vroeger deed ik het onbewust, maar als Romeo nog erger begon te doen, merkte ik dat ik me was aan het opjagen. Nu lukt het me vrij goed om rustig te blijven. Romeo leert op zich heel erg snel, maar toch blijft tijd heel belangrijk. Ik hou me ook voortdurend in het achterhoofd dat hij maar 3 is en het dus heel normaal is dat hij niet alles onmiddellijk snapt.

Over de tips van de meninstructeur ben ik heel gerust, het is een erg goede instructeur die al jaren in onze club(haflingerclub) lesgeeft. Nu ga ik deze winter dus ook met Romeo les volgen bij hem. (als ik hem blond verf kan dit geen probleem zijn :+ )

Ik weet niet of hij ook gekend is in Nederland, maar hij heet Marc, zijn vrouw heeft friese paarden en ik heb eens opgevangen dat die vrouw een paar friese paarden verkocht heeft aan het Nederlandse koningshuis.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:19

een van de paarden bij ons op stal deed dit ook
hier hebben we eingelijk weinig mee gedaan

eingelijk alleen een beetje hulp door 1 er naast op moment van vertrekken, hierdoor werd het uiteindelijk minder en minder
nu doet hij het niet meer ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:24

@ Rommulus: inderdaad, ik zorg dat er altijd iemand naast staat om te helpen, maar dit heeft eigelijk weinig nut. 1 keer weigerde Romeo te vertrekken, mijn vriend kon aan hem gaan hangen, maar hij wou niet vooruit. Uiteindelijk is het gelukt doordat mijn vriend aan de burry trok(Romeo stond weer scheef), dus Romeo moest een stap opzij zetten, en eens een stap gezet dan zijn we vertrokken ;)

Ik ben wel blij te horen dat dit vaker voorkomt!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:28

heeft ons ook bijna een jaar gekost ;) en dan liep ie een seizoen voor de kar
pas eingelijk sins een aantal maanden start ie normaal

dus geduld en door zetten dan kom je er wel

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:59

Bij Rafiq ging het juist veel beter vanaf het moment dat er niemand meer naast liep. Daardoor voelde hij zich blijkbaar meer opgejaagd... Op een gegeven moment probeerde ik het op deze manier: Ik hield hem vast, even kort momentje rust/ontspanning nadat hij ingespannen was, liet los en stapte opzij en mijn vriend gaf het commando 'stap'. Degene die hem vast heeft moet heel ontspannen zijn en losjes vasthouden. Dus niet op zo'n manier dat je ook echt verwacht dat hij er vandoor stuift, want dan bouw je spanning op.
Het verschilt natuurlijk per paard, maar dat bleek dus bij ons het beste te werken.
Fijn dat je hulp hebt uit je omgeving. Ik ken het gevoel van onzekerheid en de angst iets verkeerd te doen.
Je kent je eigen paard het beste en het is vaak niet verkeerd bij bepaalde zaken op je gevoel af te gaan. Niet elke aanpak is voor elk paard geschikt. Een keer uitproberen hoe je paard ergens op reageert kan geen kwaad, mits het veilig is natuurlijk.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:03

Als je rugklachten hebt is het misschien verstandig een ander ervaren persoon de eerste periode te laten oefenen met wegrijden?

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:24

Ik denk dat het gewoon nog een gebrek aan bespiering is.

Ik heb ook op het idee als ik naar de foto kijk, dat hij echt nog moeite heeft met de spieren in zijn achterhand. (misschien dat de foto misleid, maar zo komt het op mij over)

Ik heb zelf een vierjarige, die dit jaar voor het eerst in enkelspan loopt. Heb ook nog problemen mijn zijn bespiering van zijn achterhand.
Hij loopt nog heel vlak, trekt weinig vanuit achter nog.

We zijn nu bezig met balkjes lopen en aan de dubbele longe oefenen dat hij zijn achterhand gaat trainen.
Mijne heeft wel moeite met wegstappen, springt niet opzij, maar als ik in stap zit, en ik wil bijvoorbeeld wegdraven, dan springt hij in galop aan, hij mist nog de kracht, hij vind galop makkelijker en gooit zijn gewicht er dan in.

Dan mijn andere pony, is nu 18, een bonk spieren en die schiet ook als een raket weg, bij haar totaal geen kwestie van moeite of onderbespiering, maar gewoon van ongeduld, ze houdt niet van stilstaan en stuift overdreven weg als je weg wilt stappen. Dit is weer een hele andere kwestie, jouw pony is nog zo jong, daar zou ik me geen zorgen nog over maken!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:36

Het probleem komt inderdaad vanuit de rug.
Elk paard is van nature scheef en zal ook scheef weg lopen.
Doordat je hem nu dwingt recht weg te lopen eis je één van de moeilijkste dingen van hem, zeker als je hem daarbij iets vast houdt waardoor hij zijn rug ook nog wat weg drukt.

Het belangrijkste is dat hij de hulpen aan de lange lijnen goed kent. Maar dat is geloof ik niet het probleem.
Probeer bij het wegrijden je leidsels echt los te laten zodat je hem op geen enkele manier meer tegen houdt. Na een paar keer zul je merken dat hij weer kalmeert doordat hij weer zijn eigen weg kan zoeken. Later wanneer hij sterker wordt dan kun je meer vragen. Maar een 3-jarige is echt een kleuter dus lang leve de ontspanning.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:08

Gewoon rustig blijven oefenen en sterker maken.
Eventueel bij het wegstappen je groom de wagen een klein zetje laten geven zodat hij wat makkelijker weg rolt. Sommige missen de kracht in het begin om zelf rustig weg te trekken of vinden het simpelweg gewoon nog erg moeilijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:55

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!
Hier in de buurt kreeg ik de tip om niet meer te oefenen met vertrekken op een grasveldje, maar op verharde weg. Gras is nog steeds zwaarder dan verharde weg. Ik kreeg de tip om liefst op de harde weg te gaan oefenen, eventueel zelfs op een zachte bergaf. Op deze manier zou Romeo vertrouwen krijgen in het trekken van de koets en zo zou het probleem zich vanzelf oplossen.
Maar waar ik ook naar info vraag, ik krijg overal de tip: "Afwachten, veel oefenen en zeker niet veranderen van tactiek"
Ik kreeg ook een tip om eventueel de zweep tegen zijn rechterkant te houden, zodat hij niet naar rechts zou gaan(dit doe je bij meer ervaren paarden). Maar iemand anders zei onmiddellijk dat dit zeker niet mag, omdat Romeo nog niet snapt welk nut de zweep heeft. Hij zou de zweep gaan linken aan nog sneller vooruit moeten gaan en dan zou hij in paniek slaan. Dit bedoel ik dus met "niet veranderen van tactiek". Dus gewoon laten stilstaan, het stemcommando geven om in stap te gaan, contact met de leidsels en verder niets.