Ik ben sinds een aantal weken met (begeleiding van 2 zeer ervaren menners) bezig
mijn 17 jarige kwpn'r voor de kar te beleren.
We hebben eerst een 2 tal weken enkelt met het tuig om in de bak geoefend op de commando's
en het achter hem lopen (is ook niet niks als je al jaren op een volte loopt aan de lange lijnen ipv iemand er achter). Dit ging al heel vlot heel goed, ook met sleepje is geoefend.
Het is geen moeilijk of paniekerig paard en mocht hij schrikken is hij weer gauw bij zijn positieve
te brengen
maar...Afgelopen zondag hebben we voor het eerst de kar erachter gehad. Eerst aan de hand (aan twee kanten
werd hij begeleid door mijzelf en iemand anders) lekker rondgestapt in het weiland.
Hij had deze dag ook voor het eerst oogkleppen op omdat ik persoonlijk dacht dat hij dat
wel direct goed op zou pakken.
Ging ook goed, dus na een aantal rondjes enkelt de kar erachter aangereden.. dus los van hem.
Zodra wij gingen stappen op commando ging de kar rijden (werd voortgeduwd door andere
helpers
) en bij commando halt stond de kar ook weer stil als het paard stil stond.Dit ging eigenlijk allemaal heel rustig en vlekkeloos, dus het moment van de waarheid!
Paard werd aan beide zijde beetgehouden aan halstertouw en de kar werd aan hem
vastgekoppeld. Dit ging ook allemaal goed totdat mijn paard vanuit rust op 4 benen ging staan,
hij voelde de balk naast zich en deed wat passen vooruit, vervolgens voelde hij de druk van de kar
en ging er in galop vandoor. Ik heb hem kunnen houden en na een aantal rondjes kreeg ik hem netjes
terug in stilstand.
Vervolgens zijn we in alle rust rond gaan stappen met de kar erachter en dit ging weer heel goed
en rustig. Alleen zodra hij stil moet gaan staan word hij zeer onrustig. Blijft heen en weer
deinen en doet lichtelijke aanzet maken om omhoog te komen. Zodra je dan weer verder stapt is er niks
aan de hand.
We zijn in totaal hooguit 15 minuutjes in de weer geweest met hem en de kar en hebben hem vervolgens
afgekoppeld.
Ik heb hem vandaag zelf weer in het tuig gezet met oogkleppen en rondgestapt aan de lange leidsels.
Helaas was dit geen succes. Hij weigert om stil te gaan staan bij het commando halt en als ik hem er
toe zet word hij enorm onrustig (slaan met voorbeen, piafferen, achterwaarts).
Ik laat hem morgen lekker een dagje in de wei staan om na te denken
en wil woensdagweer rustig oppakken. Nu hebben we afgesproken om hem voorlopig zonder oogkleppen
in het tuig te zetten (en voorlopig even geen kar erachter)
en aan de lange leidsels te stappen om te kijken hoe hij dan is en enkelt
met oogkleppen aan de hand lopen zodat hij goed kan wennen..
Waarschijnlijk is het antwoord: oefenen oefenen oefenen.. of niet?
Hebben jullie nog tips voor mij hoe ik het beter of anders aan kan pakken.
Nogmaals ik heb echt goede begeleiding en alles gebeurt zonder druk en veel rust maar
ik sta open voor suggesties van buitenaf
!Alvast bedankt..
.
.
. En mocht dit niet gaan is het geen ramp.
. De reden dat