[AR] Opleiding instructeur mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyGuy94

Opleiding instructeur mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 20:21

Hallo,

Zijn er hier mensen die de opleiding Instructeur Mennen 2 bij de KNHS hebben gedaan?
Zouden jullie iets kunnen vertellen over je ervaringen met deze opleiding?

En een misschien overbodige vraag, op de site van de KNHS staat dat je om deel te mogen nemen ''Met een paard of een pony van de categorie D/E een wedstrijdklassering hebben van minimaal L-dressuur mennen met 1 winstpunt of klasse 1 (SGMW) met 5 winstpunten. Deze klassering moet vóór het begin van de cursus zijn bereikt.''
Weten jullie of er ook wel eens van deze regel afgeweken wordt (waarschijnlijk niet :o , maar je weet het maar nooit :P ) zodat je ook deel zou mogen nemen als je met een B pony Z geklasseerd bent? :+

Alvast bedankt,

Groetjes Kathalien

Dennis

Re: Opleiding instructeur mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:02

Ze wijken helaas niet van die regel af.
Ik zou die opleiding ook graag doen. Maar ze vinden mijn Z-shet niet goed genoeg :P.

Ik dacht dat koetsiersbewijs ook mag ipv deze klassering (dus zit te overwegen om die eventueel te halen).

Mijn instructrice heeft die vorig jaar gedaan en de volgende dit jaar. Haar ervaring is dat je opleiding valt of staat met de instructeur die je hebt.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:24

Jammer hoor. Kblijf het een stomme regel vinden :p ik ben juist gek op Z shetten en andere ukkies ;-)

Maar mag je als je je koetsiersbewijs hebt wel meedoen met een B pony'tje ??

In welke plaats heeft jou instructrice deze opleiding gedaan, als ik vragen mag?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:03

je moet een combinatie hebben die L+1 is, dat kan je dus ook zijn met een andere pony die L of hoger gelopen heeft. Dat was een paar jaar terug. Ik heb hem zelf ook gedaan, leuke cursus waar je best veel in leert. Soms hoef je geen eigen paard mee te nemen, je rijdt namelijk ook met andere paarden.

Volgens mij kan je met een koetsiersbewijs niet deelnemen, tenslotte kan iedereen dat halen, je hoeft daar geen bepaald nivo voor te hebben

Maar is MyGuy een B pony?

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 22:09

@ liberty: yep, hij is 1.24 meter, dus een B'tje.

Maar je kunt dus meedoen als je een combi hebt die L+1 is, maar de pony die je meeneemt naar de cursus moet wel een D/E pony zijn, begrijp ik dat goed?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:14

ja volgens mij wel, moet je navragen bij de KNHS

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 22:16

Zal ik eens even doen idd. Iig bedankt voor je info!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:41

Voor menners met kleine pony's is het inderdaad jammer dat je op deze manier buitengesloten wordt. Maar in het kader van paard- en mennervriendelijkheid is er ook wel weer wat voor te zeggen. Want smalle dames kunnen inderdaad prima met een shetlander rijden, maar er doen ook stevige heren mee aan de cursus, die dan ook met de kleine shet moeten rijden. Dan komt de paardvriendelijkheid een beetje in het geding, en de vraag is ook of iemand van 1.90 op een wagentje past dat perfect is voor een shet.
Net zoals je voor het instructeurscursus voor ohz ook een groot paard nodig hebt. Simpelweg omdat ook anderen op/met het paard moeten rijden.

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:48

@ sjonniej: daar heb je inderdaad wel gelijk in ja. Ik begrijp het ook wel :o

Dan toch maar op zoek naar een leenpony :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:53

Dat je ohz niet een shet mee mag nemen om uit te wisselen ben ik het helemaal mee eens.

Maar mijn vriend van 185 zit gewoon lekker op mijn (shetland)wagen. Dus ga er van uit dat iemand van 195 er ook wel op kan (misschien iets minder fijn, maar ook niet met z'n benen in z'n nek).
Op een paarden maat wagen verzuip ik juist weer en kan ik dus niet fijn mee rijden, zelfs mijn eigen wagen is voor mij aan de grote kant.

Mijn instructrice heeft hem in Ermelo gedaan.
Je moet met een grote L+1 geklaseerd zijn.
Mocht ik het later toch willen gaan doen mag ik van mijn instructrice eens met haar ZZ fries starten (kan ik meteen Z starten voor het geval ik ooit Instructeur Mennen 4 nog wil gaan doen, moet je M+5 voor zijn, 1x Z starten is dan makkelijker dan een paar keer M).

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 13:01

@ Dennis: dus toch wel met een grote L+1, oké. Trouwens wel super dat je van je instructrice een met n ZZ fries mag starten, das echt ideaal!!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:24

ja zo kan je het ook doen dennis.

Ik wilde wel instructeur 3 doen, maar die was toen op woensdag, en dan kan ik niet, was wel jammer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:36

Dennis schreef:
Ik zou die opleiding ook graag doen. Maar ze vinden mijn Z-shet niet goed genoeg :P.

Toch is het eigenlijk belachelijk, want met een kleintje goed scoren,
is véél moeilijker dan met een grotere sportpony! :Y)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:40

Wat leer je eigelijk allemaal met zo'n cursus? :o

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:43

Lesgeven :)
En alles wat een instructeur verder behoort te weten en kunnen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:48

Het lijkt me erg leerzaam om te volgen, jammer dat alles altijd zover weg is van zuid-limburg!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:52

Ik heb een aantal jaren terug de 1e fase meninstructeur gedaan, ik geloof dat dat nu aan meninstructeur 2 gelijk staat.
Om verschillende redenen ben ik nog niet doorgegaan, één daarvan was inderdaad dat je een D-pony moet hebben.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:54

Misschien een rare vraag, maar wat is de achterliggende gedachte erbij dat het een D of E pony moet zijn?!
Ik zie niet in wat dat voor een verschil uitmaakt....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:57

Ergens moet er een grens getrokken worden. Zij hebben hiervoor gekozen.
Ik ben er ook niet over in discussie gegaan. Heb me zelf maar voorgehouden dan niet zomaar iederéén met een kleine heetkop over weg kan ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:16

Lijkt me best leuk!!! Voor als ik groot ben :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:46

Anke schreef:
Misschien een rare vraag, maar wat is de achterliggende gedachte erbij dat het een D of E pony moet zijn?!
Ik zie niet in wat dat voor een verschil uitmaakt....

Sjonniej schreef:
Net zoals je voor het instructeurscursus voor ohz ook een groot paard nodig hebt. Simpelweg omdat ook anderen op/met het paard moeten rijden.

En dan is het inderdaad een kwestie van een grens trekken. Maar je kunt er wel vanuit gaan dat een D-pony geschikt is voor alle formaten personen. Over smalle C-pony's kun je hierover al in discussie gaan, net als de nog kleinere.
Het is jammer dat er mensen worden buitengesloten, maar waar grenzen worden getrokken, worden mensen buiten gesloten. En dat er met dit soort dingen een grens getrokken moet worden behoeft volgens mij geen uitleg? (Ziet het al voor zich; Minipony van 80 cm, met een sulky erachter en een dikke vent van 200 kg....)

_Wozza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:09

Ik vind het echt grote onzin dat iemand van 1.90m niet met een kleine pony kan mennen! Ik ben ook al een jaar bezig om met mijn eigen pony de instructeursopleiding te volgen, maar de KNHS wil gewoon niet.

De eerste instructeursopleiding heb ik ervoor gekozen om een pony te lenen, maar het is toch niet alles. Je wilt toch het liefst met je eigen pony rijden. Daarnaast wordt je ook beoordeeld op je eigen rijden, maar dat doe je dan eigenlijk met 3 verschillende paarden/pony's ipv 2.

Zelfs de instructie vond het een belachelijke regel. Zij hebben ook geprobeerd deze regel af te schaffen, maar is hen ook niet gelukt. Waarom stelt de KNHS niet voor om aan de SGWM regels te houden qua kilo's en afmeting? Dat lijkt me het meest reëel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:16

In het kader van opleiding zou het ook wel goed zijn omdat kleinere pony's en Shetten hun eigen problematiek mee brengen. Anderzijds werden ook lastig te rijden paarden afgekeurd met de opleiding.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:57

Mijn instructrice heeft zelf meerdere malen Z gereden, met een fries, maar ook met een shet. Dus een ervarings deskundige wat kleine haarballen betreft ;). Veel uit haar groep vonden het super moeilijk om een kleintje te beoordelen en les te geven.

_Wozza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:35

Maar hoe wil men dat in 'het echie' doen dan als er een shetlander binnen komt rijden....

Sorry, jouw pony is te klein, dus kan ik het niet beoordelen??