Ik heb een paar vragen en hoop dat deze beantwoord kunnen worden (weet niet of ik het hier allemaal goed neerzet)
Ik heb een klein mini-shet hengstje gekregen van mijn vader. Het is een lief beestje maar zodra een merrie in de beurt komt is hij op en top hengst
Nu wil ik deze kleine man (hij is nu 3j) gaan beleren voor het karretje. Het punt is alleen dat ik daar geen ervaring mee heb maar er zijn wel mensen in mijn omgeving die mij willen helpen.
Allereerst ga ik samen met iemand eerst zelf leren mennen met een makkelijk paard (fjordje) die je eigenlijk overal doorheen kan laten lopen.
Nu is mijn vraag hoe ik het beste deze kleine man kan gaan voorbereiden.
Mijn gedachtegang was als volgt:
* allereerst een beetje vertrouwen winnen en een beetje poetsen en verwennen (simpelweg vriendjes worden)
* hij kent het aan de hand meelopen en is ook al een klein beetje bekend met grondwerk ( hij staat stil als ik stil sta, gaat op mijn commando in draf en weer terug naar stap)
* Ik wil een begin maken met longeren, gewoon aan de enkele lijn aan een halstertje (in eerste plaats omdat ik hem wil laten wennen aan het longeren en omdat hij nog nooit een hoofdstel in heeft gehad) Ik ben al een klein beetje begonnen en ik krijg hem al een half cirkeltje in draf, daarna gaat hij stilstaan en wil hij niet meer voorruit, alsof hij de aansporing met mijn zweep niet snapt. Iemand ideeen hoe ik hem leer te longeren
* als hij dit goed onder de knie heeft en hij reageert goed op stemhulpen.... (dat is dus het punt hoe ga ik dan verder........
)Ik zat te denken om te gaan werken met lange lijnen maar dat is pas in de toekomst. Ik wil hem zowieso langzaaam bekend maken met longeren en hem nog lekker de tijd geven om te groeien. Ik wil als hij het longeren aan enkele lijn doorheeft aan het halster, langzaam laten wennen aan een hoofdstelletje. Maarja hoe ga ik het dan uiteindelijk voor elkaar krijgen om hem netjes in een karretje in te spannen en vanaf welke leeftijd is het eigenlijk het beste om dat met een mini te gaan doen?? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en mij tips kunnen geven over het longeren en of deze denkstappen goed zijn voor hem. Ik heb zelf ook nog een groot paard van 1.78 (een Kwpn-er) waar ik ook regelmatig mee longeer. Ik ben eigenlijk samen met een vriendin begonnen om met lange lijnen te longeren bij haar pony (die dit heel braaf doet)