[AR] Waar nieuwe grotere 'kap' kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Waar nieuwe grotere 'kap' kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 20:24

Onze Shetlander wordt op dit moment beleerd. Helaas bleek de kap van het tuig te klein (bolle :o ). Waar kan ik in Gelderland/Utrecht/Noord-Brabant aan een kap komen? We hebben het al geprobeerd bij schoenmakers, maar zonder succes helaas. Alvast bedankt!

mirror666

Re: Waar nieuwe grotere 'kap' kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:29

en als je het met een gewone ABN benaming noemt is een ''kap''?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:16

kap?? Wat bedoel je? :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:03

Ik heb er lang over nagedacht, maar echt, ik zou bij god niet bedoelen wat je met 'kap' bedoeld. Een mentuig bestaat gewoon uit een borsttuig met strengen en draagriem, een schofttuig met singels, lichtogen e.d. een rugriem met staartriem, evt. een broek en een hoofdstel. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:05

Klopt de rest van het tuig dan wel? Anders gewoon een maat groter regelen. Maar net zoals de eerdere berichten: wat is een kap?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:54

Dit wordt nog een leuk raadspelletje :P
Ze zegt; De kap is te klein (bolle :o ) Misschien bedoeld ze van dat bolle het schoftje??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:04

of hij heeft een bolle kop en z'n hoofdstel is te klein?

of de broek omdat hij een te dikke kont heeft
:+

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:01

hahah, de instructeur noemt het zo := Met 'bolle' bedoelde ik dat de Shetlander iets te dik is voor dat riempje (wat dus 'kap' genoemd wordt door hem). Ik zou even aan mijn vriend moeten vragen waar dat riempje precies zit, want hij is de menner van ons twee :P

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:19

De stoot (ook wel kap genoemd) is het uiteinde van een riem die in een gesp gestoken wordt.
Maar er zitten er zo veel aan een tuig...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:45

BlackDevils schreef:
De stoot (ook wel kap genoemd) is het uiteinde van een riem die in een gesp gestoken wordt.

Euh, neen... Dat wat in de gesp gaat, is inderdaad de stoot, maar de gesp zelf is de kap. Zo heb je bijvoorbeeld bij vanderwiel losse leidselstoten (riempjes die je 2 keer door een gesp haalt om je leidsels aan het bit vast te maken) en losse strengkappen uit inox (gespen met een ring zodat je op het einde van je strengen kunt vergespen).

Ik gok dat het hier om een binnen- of buitensingel gaat. Beiden kun je los kopen bij een Ideal dealer.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:25

Oké, jij hebt gelijk... :+

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:02

Het gaat inderdaad om een binnen of buitensingel (ik weet niet zeker welke van de twee). Ik heb even gekeken op de site van ideal. Divoza in Heteren zou een ideal dealer zijn, maar daar hebben we al gevraagd om deze 'kap' (we hadden het riempje toen bij ons, dus dat ging wat makkelijker) maar daar hadden ze deze niet. Zadelmakers zouden volgens mijn instructeur ook dit soort riempjes moeten hebben, maar ik ken geen zadelmakers in gld./utrecht. Iemand een idee voor een zadelmaker in deze regio?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:42

Den Hollander in Klarenbeek

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:09

Dank je wel! Iemand anders nog suggesties voor zadelmakers in deze buurt? Ik kan er met de zoekfunctie niks van vinden, helaas...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:11

Misschein gewoon bij tuigendealers, Ideal ofzo.
Of in Bakel (NB) bij Ruitersport Verhoeven, die maakt er eentje voor je op maat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:23

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 12:48

Natuurlijk, het Peerdewinkeltje, daar kwam ik vroeger altijd toen Divoza zich nog niet hier in de buurt had gevestigd. Veenendaal is zeer goed te bereizen vanuit Wageningen, dus bedankt voor de tip! Ik heb ze gemaild of ze ook losse riempjes/leertjes hebben. Zoniet, dan ga ik eens kijken bij de andere tips, bedankt allemaal!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:05

Sjen schreef:
Het gaat inderdaad om een binnen of buitensingel (ik weet niet zeker welke van de twee). Ik heb even gekeken op de site van ideal. Divoza in Heteren zou een ideal dealer zijn, maar daar hebben we al gevraagd om deze 'kap' (we hadden het riempje toen bij ons, dus dat ging wat makkelijker) maar daar hadden ze deze niet. Zadelmakers zouden volgens mijn instructeur ook dit soort riempjes moeten hebben, maar ik ken geen zadelmakers in gld./utrecht. Iemand een idee voor een zadelmaker in deze regio?

in regio utrecht nog duidelijker in soest zit Fugers ruitersport dit zijn vakmensen die ook erg goed zijn als het om het repareren of maken van tuigen zadels e.d. gaat. tot op een jaar of 10 terug maken zijn nog handmatig mentuigen op bestelling! de techniek is volgens mij nog steeds aanwezig. suc6

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:33