[AR] Welke vering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Welke vering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:18

Ik ben bezig zelf een karretje te ontwerpen/maken. Nu heb ik in een topic (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=1134549) wat daarover gaat de vraag gesteld welke vering het meest geschikt zou zijn, maar omdat de titel mensen blijkbaar niet echt aanspreekt krijg ik daar weinig reacties op.

Vandaar dat ik hier mijn vraag nog eens stel:

Wat is fijne vering voor zo'n koetsje? (koetsje is voor een shet en zal dus niet zwaar worden, we zullen voornamelijk over de weg komen met misschien af en toe een bospad)

Ik hoor veel positiefs over bladveren en luchtvering, maar lucht is hartstikke duur, en volgens mij ook wel kwetsbaar...
Behalve bladveren en luchtvering zijn er ook schokbrekers, is dit handig of krijg ik dan een stuiterbak?
Welke vering vraagt het minst onderhoud en welke is het meest comfortabel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:34

Bladveren vraagt het minste onderhoud, en is het minst comfortabel. Als je voornamelijk over de weg rijdt, is het meer dan voldoende. Een geveerde bokkussen kan ook nog helpen. Er zij legio karren die gewoon met bladveren het bos onveilig maken - ik doe dat ook. Ja, bij diepe putten in halfharde wegen (rulle paden is geen probleem) voel je het wel :D
Je kan de hoeveel 'veer' in bladveren overigens wel varieren door meer of minder bladveren te nemen.

Luchtvering en schokdempers doen niet veel voor elkaar onder in vering, is mijn ervaring. Ik ben met beide typen wagens wel eens meegeweest, maar heb er zelf dus geen.
Lucht veert misschien nét nog iets meer, maar hangt ook af van hoe je het instelt. Voordeel van lucht is de instelbaarheid. Te soepel instellen van luchtvering op ruige bospaden schijnt het risico van omstuiteren te hebben, maar ik weet niet in hoeverre dat een broodje aap verhaal is. Ik ben iig nog nooit iemand tegengekomen die dat zélf had meegemaakt (maar wel legio mensen die gehoord hadden dat het "iemand" was overkomen - maar of dat dan de nicht van de vriend van de buurman van de slager was, vertellen die verhalen nooit :D )

Nadeel van lucht is het gewicht. Als je een lichtgewicht Shettenwagentje wilt bouwen valt het mijns inziens alleen daarom al af.

Schokdempers zal je wel voor een motorfiets moeten zien te krijgen (maar je had ook al motorfietswielen, dus dat zal geen probleem zijn). Auto-dempers zijn lijkt me veel te stug. Onderhoud van schokdempers lijkt me wel mee te vallen, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:36

Dubbeltopic is niet de bedoeling, daarom hier een slotje. Je kunt je vraag nogmaals stellen in je topic [AR] Koetsje.