[AR] Koetsje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Koetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:11

Ik heb plannen om een vierwielig koetsje te maken voor mijn shetlander.

De wielen en het remsysteem zijn al aanwezig (helaas vrij grote wielen, volgens mij 60 cm hoog, maar ik kon er goed aankomen).

Nou ben ik aan het bedenken hoe ik de kar zelf wil maken. Ik wil iets aparts.
Ik heb nu een klein ontwerpje met een groot wijnvat. Dit wijnvat is 114 cm hoog en 98 cm breed. De breedte wordt ook de breedte van de koets, plus de breedte van de wielen, ik hoop totaal zo'n 115 cm breed te kunnen blijven. Dit wijnvat wordt de achterkant van de koets, voor 2 pasagiers (twee kinderen of 1 volwassene en een kind). Dan moet ik nog iets maken voor de bok. Hier had ik een wat kleiner wijnvat voor bedacht, waar ik een stoeltje van kan maken.

Nu zit ik echter met de lengte en het gewicht van de koets. Het grote wijnvat weegt namelijk zo'n 100 kilo! En het kleintje nog eens 30 kilo. Daarbovenop komen dan nog de wielen en het onderstel, schatting wordt dus een koetsje van 200 kg (als ik dat al kan redden). Wordt dit te zwaar denken jullie?

En wat de lengte betreft, de doorsnede van de ton is dus 98 cm. Daarvoor moet dan nog een ton staan van 45 cm doorsnede en dan moet ik mijn benen nog ergens kwijt, dus de lengte wordt dan bijna 2 meter! Is dit enorm uit verhouding of zou dit wel kunnen?

Ik kan heel moeilijk maten vinden van andere kleine koetsjes, dus ik heb totaal geen voorstelling van hoe dit eruit zou komen te zien...

Wat vinden jullie van het idee en zou dit kunnen kwa maten en gewicht?

Het is nog maar slechts een begin van een ontwerp, dus ik kan het nog naar alle kanten aanpassen, maar het gaat er komen! En ik wil het wel in één keer goed doen, dus alle tips en commentaar zijn welkom!

Sjonniej

Re: Koetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:49

Ik kan het verhaal met de wijnvaten even niet volgen. Misschien kan je het eens uittekenen?

200 kg voor een shetlander is op zich wel te doen. Mits je geen dressuurwens hebt en geen bospaden gaat rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:53

Begrijp ik het goed dat je van wijnvaten een kar zelf in elkaar wil draaien? Waarom zoveel tijd, geld en moeite als je prachtige, veilige en degelijke wagentjes voor een hele schappelijke prijs kan kopen?

200 kg. is redelijk, de marathonwagens komen daar vaak ook al snel aan. Er zit natuurlijk nogal een verschil in 'shetten'; heb je het over een uit de kluiten gewassen shet van over de meter, of rond de 80 cm. en kleiner?
Reken bij die 200 kg. nog eens het gewicht van de menner en passagiers, + het tuigage niet te vergeten, en houdt rekening met de ondergrond (verhard, zand, gras, mul zand, blubber etc.).

Al met al vind ik het nogal een apart idee, ik weet niet of je erg veel verstand hebt van het bouwen van wagens e.d. maar realiseer je je wel dat je niet 'zomaar even' een karretje zelf kan ontwerpen en maken? Als je dat al zou doen, snap ik echt niet wat je met die wijnvaten wil bereiken, behalve dat het origineel is. Er is hier iemand op bokt die zelf met behulp van ervaren mensen een licht gewicht wagentje van soort aluminiummaterialen in elkaar heeft gezet, om het zo licht mogelijk te maken voor haar mini-shet.

En hoe zie je het allemaal voor je met de vering, het onderstel, en wielen? Je kan er niet zomaar even kruiwagenwielen onder hangen..... ;)

Ik zou ook even alle kosten, tijd en materialen etc. afwegen tegen het gewoon kopen van een wagentje... vaak ben je echt niet goedkoper uit, meestal zelfs in tegendeel....

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:51

Logisch en nuchter verstand zijn voldoende om een hele hoop te bereiken! Daarbij zijn mijn vriend en ik beide erg creatief en hebben samen al heel wat afgeknutseld (zijn drive-inn hebben we samen gemaakt en we hebben onze stallen zelf gelast e.d.). Alles wordt eerst helemaal op schaal uitgetekend e.d. dus ik ben er niet bang voor dat het niet goed komt, er wordt echt wel goed over nagedacht.

Wat kosten betreft, een dergelijk karretje kost al snel 2000 euro. Met dit wat ik nu in gedachten heb kom ik niet eens aan de helft. Daarnaast vind ik het belangrijker dat ik een origineel karretje heb dan dat ik er wat tijd aan verdoe. Het is puur hobby en ik zal dus nooit wedstrijden gaan rijden.
B.t.w. de wielen heb ik al, zijn voorwielen van een oude MotoGuzzi.

Ik heb geen grote shetlander (ongeveer 95 cm). Maar hij is wel vrij stevig (beetje kruising tussen het echte grove formaat en de minipony's, zie profielfoto). We zullen niet over bospaden komen, misschien wel over wat lichte hellingen (hooguit wat 'vals-plat' zeg maar).

Ik heb wel de mogelijkheid om het koetsje lichter te krijgen, heb al verschillende ontwerpen bedacht, maar dit leek de meest mooie en minst moeilijke optie, vandaar dat ik deze eerst voorleg.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 30-06-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:21

Hierbij een snelle schets van wat ongeveer de bedoeling is met het grote wijnvat. Dit is dus alleen de achterkant van de koets, voor de pasagiers zeg maar. Het eerste schetsje is van de achterkant bekeken, de ronde schets is van bovenaf. En voor het inlevingsvermogen heb ik het betreffende wijnvat er ook even bijgeplakt...
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=139774072&key=DFNZX3CN

Nu kan ik uit één ton twee van deze stukken halen mits ik het ontwerp iets aanpas. Dan zijn achter en voorkant van de kar dus hetzelfde (met de hoge kanten, de rugleuning, tegen elkaar aan dus). Dan hoef ik geen tweede ton voor de bok te gebruiken en wordt de kar weer lichter (totaal zo'n 170 kilo). Het nadeel ervan is dat de kar dan dus bijna 2 meter lang wordt (twee keer doorsnede van de ton) ....
zou dat teveel uit verhouding zijn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:44

€2000,= tel je vooral neer wanneer je een marathonachtig wagentje wil hebben, en dat is inderdaad best een hoop geld. Maar ik neem aan, gezien je wagenbouw plannen, dat je er toch geen wedstrijden mee wilt gaan rijden, dus dan vraag ik mij af of je niet beter voor een paar honderd euro een leuk 4 wielig recreatief wagentje kan kopen. Die heb je tegenwoordig al voor 300 euro, van die houten recreatie wagentjes, zie je ook veel op marktplaats, daar reed ik eerder ook mee.

Edit: ik heb niet veel technisch inzicht, maar die ontwerpen zeggen me eigenlijk nog steeds vrij weinig. Ik ben het met je eens dat je met een hoop gezond verstand een eind kan komen, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook zal resulteren in iets degelijks en veiligs. Mijn eigen wagen die ik nu heb, is ook geen superdeluxe marathonwagen (die er ooit nog wel gaat komen) maar al wel iets beter dan de eerste, echter is deze achteraf gezien misschien wel leuk in elkaar gezet, maar het is in elkaar gezet, gelast e.d. door iemand die echt totaal geen verstand van zaken heeft gehad. Dingen zijn gewoon wat knullig gedaan, en als er iets kapot gaat is dat ook héel moeilijk te herstellen. De beste man was lasser van beroep heb ik mij laten vertellen. Dat hij toevallig goed kon lassen, wil niet zeggen dat hij de wagen nu echt heel handig in elkaar heeft gezet.... ;)

In zoverre ben ik het dus niet helemaal met je eens; enig verstand van hoe je wagens bouwt, en het mennen e.d. lijkt me toch ook wel vereist voor het ontwerpen en maken van een wagen.... ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:39

Dat klopt.

Toch lijkt me het erg leuk om zelf wat te maken en dat zal ik dan ook doen. Ook al wordt het dan niet helemaal perfect, misschien mislukt het wel helemaal, maar dan heb ik er altijd wat van geleerd! En gaat het de volgende keer dus beter.
Dat met die wijnvaten, hartstikke leuk, maar als ik het ontwerp niet zo kan krijgen zoals ik wil, dan gaat het idee met de wijnvaten weg. Ik had ook nog niets uitgetekend, alleen dat van die ton.
Nu ben ik een stapje verder met het tekenen en kom ik er direct al achter dat dit (eerste) ontwerp niet kan, omdat ik de wielen er niet onderdoor kan laten gaan (tenzij ik de kar onmogelijk hoog maak). Dus het eerste ontwerp is al weer van de baan.

Al doende leert men en mijn ervaring is dat als je eerst alles goed uittekend, dat je de grootste fouten en het meeste werk er al op hebt zitten. Misschien kunnen mijn ideeen wel helemaal niet en wordt het uiteindelijk toch een marathon-achtig wagentje... of een presentatiewagen, maar daar kom ik pas achter tijdens het tekenen.

Ik moet er eerst nog eens goed over nadenken, voor een grotere pony was het geen probleem geweest met die vaten, maar voor een shettie valt het niet mee, omdat het al snel te zwaar wordt...

Ik vind het in ieder geval wel fijn dat je meedenkt! Ik zal het volgende ontwerp eerst beter uittekenen, zodat ik ook een beter beeld kan geven...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:47

Ik vind het wel leuk dat je je zo'n uitdaging op de hals neemt! Ik ben ook heel erg benieuwd :) Ik vind wel dat je het goed bedacht hebt, van die tonnen. Ik hoop dat het gaat, maar met je enthousiasme en goede ideeën lukt het wel! :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:29

Ik heb gemengde gevoelens bij het hele idee. Een wagentje waar je rustige ritjes met een shetlander mee kan doen, zijn er op het internet genoeg te vinden en zelfs niet zo heel duur als je niet te kieskeurig bent.

Maar als je je idee wilt verder zetten:
Het gewicht is voor een shetlander heel belangrijk. Ik men met een Welsh A pony en de kar mag echt niet te zwaar zijn.
Een tekening is idd al het halve werk. Laat ook andere mensen naar je tekening kijken. Dit geeft nieuwe inzichten.
Kan je de wielen niet langs de ton zetten? Zodat je ton vlak boven de as hangt? Dat scheelt in hoogte, maar misschien dat idt weer te breed wordt.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:36

@:JoyCiej007: Wie is diegene die zelf zo'n kar heeft gemaakt?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:38

@ hafjelinger:
haha, ja dank je! Ik heb altijd een hoop ideeen, maar helaas wordt maar een klein deel daarvan uitgevoerd i.v.m. tijd en geld gebrek! En het is een hele klus, daar ben ik me wel van bewust. Gelukkig heb ik geen haast...

@ b485:
Zoals je misschien al doorhad gaat het me niet alleen om de wagen, maar ook om de uitdaging. Het lijkt me gewoon erg leuk om te doen, zeker als je uiteindelijk wel een leuk resultaat hebt en dan kunt zeggen dat je het zelf gemaakt hebt!
Dat van die wielen naast de ton: daar kwam ik dus achter dat hij dan idd wel erg breed wordt. Hoe breed is jou kar op zijn breedste punt? En waar ik nog meer achter kwam, zo dicht mogelijk op de as betekent ook weinig ruimte voor de vering, en dat is ook weer lastig. Wat nog wel een idee is om de assen zelf te verlagen, zodat de wagen als het ware tussen de middenpunten van de wielen 'hangt'. Hier is echter weer een aparte constructie voor nodig wat ophanging betreft... maar dat is echt iets voor m'n vriend om over na te denken.

In ieder geval, er wordt druk gewerkt aan een volgend ontwerp! Zodra hij enigzins ergens op lijkt zal ik hem wel plaatsen en dan kunnen verschillende mensen hier commentaar geven waar dat nodig is.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:37

Wat is fijne vering voor zo'n koetsje? Ik hoor veel positiefs over bladveren en luchtvering, maar lucht is hartstikke duur, en volgens mij ook wel kwetsbaar...

Behalve bladveren en luchtvering zijn er ook schokbrekers, is dit handig of krijg ik dan een stuiterbak?

Welke vering vraagt het minst onderhoud en welke is het meest comfortabel?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:59

ik kan je niet echt helpen met het technische gedeelte, maar wil toch even laten weten, dat ik je idee ontzettend origineel vind. Ik ben erg benieuwd naar de vooruitgang en natuurlijk het uiteindelijke resultaat! Heel veel succes.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 17:18

Dank je! Ik ben zelf ook erg benieuwd wat het precies gaat worden, het eerste ontwerp is namelijk al weer ontkracht... dus ben druk bezig met een tweede poging.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:35

Ik heb net als b485 wat gemengde gevoelens bij het geheel, maar ik kan je enthousiasme alleen maar bewonderen en vind dat dan ook wel weer heel leuk (en ben dus ook reuzebenieuwd waar je uiteindelijk mee uit gaat komen).

Ik denk zelf absoluut niet zo gemakkelijk over gewicht en ben daar altijd heel bewust mee bezig met onze shetten (zijn een 10cm groter dan die van jou). 200 kilo is met 2 passagiers al snel meer dan 300 kilo namelijk, als dan ook de vering en het "soepel rollen" van de wagen niet optimaal is, voelt het als nog meer dan dat ;), zou daar (wederom net als b485) ook goed bij stilstaan...

Dus,behalve het feit dat het je duidelijk niet aan inspiratie lijkt te ontbreken, ook het comfort voor de pony niet vergeten :)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:51

Oke,

ik vond het zelf ook wel erg zwaar hoor, dus ben nu in't nieuwe ontwerp al een stuk lichter uit. Ik hoop beneden de 150 kilo te blijven.

Verder heb ik weer een vraag: Wat is de ideale bokhoogte? Schofthoogte pony? Of net wat hoger/lager?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:24

Meest ideale bokhoogte is ietsje boven schoft v/d pony uit, in iedergeval niet té laag, zodat je wel iets over de pony heen kan kijken, en niet enkel een dikke kont in beeld ziet ;) Houdt verder ook rekening met de leidsels; te lage bok betekent leidsels die op de rug en kont van het paard rusten, en dat is behalve niet fijn ook een soort 'verstoring' in de lijn van de hand v/d menner, via de leidsels, naar de ponymond. Als je slim bent zorg je dus dat als je op de bok zit, je iets over de pony heen kan kijken en als je de leidsels aanneemt op de juiste houding, de leidsels in iedergeval vrij liggen van de rug en kont van het paard ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:26

shennie schreef:
@:JoyCiej007: Wie is diegene die zelf zo'n kar heeft gemaakt?

Als ik het had geweten, had ik het er zeker bij gezet, maar ben haar naam even kwijt.

Zij ment met een mini-shet, zwart, met erg lange, dikke manen en een prachtige volle staart. Haar wagen is zelf gemaakt met het meest lichte materiaal en kleur is beetje ijzer/zilverkleurig..... als ik op de naam kom zet ik het er wel even bij :)

Edit: even wat gezocht; ik wist toevallig nog dat ze ook schoftonderleggers, borstonderleggers en menschorten e.d. maakt in diverse stoffen op bestelling.

Het gaat om bokker ifever. Hier in link een foto van haar wagen (komt uit haar profiel) :o
http://img265.imageshack.us/img265/1661/p3250106lt9.jpg

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:45

Mijn vader heeft voor mij ook zelf een sulky gemaakt, mits dit met gezond verstand gebeurd kan je prima zelf een kar maken. Moet er wel bij zeggen dat mijn vader vaker karren bouwt dus het niet zomaar iets is voor één keertje. Maar goedkoper is het niet! Mijn sulky heeft aan materiaal rond de 500 euro gekost. Ik wilde persé een lichte tweewieler (naast mijn marathonwagen) en met die shetland sulky's van waaibomen ijzer ga ik niet mennen , alhoewel ze nu flink verbeterd zijn hoorde ik.

Dus zelf maken kan opzich prima, maar de materiaalkosten kunnen flink oplopen. Als je een leuk recreatief wagentje wilt kan je het beste gewoon even op marktplaats kijken, ben je goedkoper uit. Maar zelf maken is natuurlijk ook wel origineel en hij wordt helemaal naar jouw wens.

Foto van mijn tweewieler, zelfbouw
Afbeelding

Afbeelding

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 18:08

@ JoyCiej007 : Thanx!

@ Jelleee : Leuke pony die bonte! En ook leuk karretje. Het gaat mij er niet zozeer om dat het alleen maar goedkoper is, want ik weet wel dat ik ongeveer net zo duur uit zal komen als dat recreatiewagens kosten in de winkel.... En ik weet ook dat ik er waarschijnlijk heel erg veel werk aan ga krijgen.
Maar goed, je moet wat over hebben voor wat origineels ;) .
En zoals ik al zei, misschien mislukt het wel helemaal en dat ik dan nog geen kar heb en een hoop geld kwijt ben.. maar dan heb ik er wel van geleerd! Zou wel jammer zijn overigens.

Waar ik wel achter ben is dat het in dit geval wel heel lastig is een leuk model te krijgen, omdat ik al snel over mijn max gewicht heen zit (aangezien de kar voor een shet moet worden).

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:49

hier hebben we jarenlang gereden met een omgebouwde lelijke eend. Ging prima. Toen we eindelijk (na 12 jaar) een marathonwagen konden kopen, moest ik hier erg aan wennen. Mijn eigen oude eendje deed het toch het best.
je moet wel zorgen dat het echt veilig is, degelijk in elkaar gezet en let bij een shet idd. goed op het gewicht.
wij hadden schokbrekers onder de kar, later heeft mijn vader nog een soort sulky gebouwd met bladveren. Dit vond ik erg stuiteren.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:54

@ Mechelfan: Ik wilde eerst ook schokbrekers gebruiken, maar hoe bevestig je die onder de koets? En wat voor schokbrekers hebben jullie gebruikt? Van een crossmotor of iets dergelijks?

Zou ik daar ook een foto van mogen zien?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:55

Mechelfan schreef:
hier hebben we jarenlang gereden met een omgebouwde lelijke eend. Ging prima. Toen we eindelijk (na 12 jaar) een marathonwagen konden kopen, moest ik hier erg aan wennen. Mijn eigen oude eendje deed het toch het best.
je moet wel zorgen dat het echt veilig is, degelijk in elkaar gezet en let bij een shet idd. goed op het gewicht.
wij hadden schokbrekers onder de kar, later heeft mijn vader nog een soort sulky gebouwd met bladveren. Dit vond ik erg stuiteren.

heb je hier een foto van...sorry als het offtopic zou zijn maar ik ben echt razend nieuwsgierig :o

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:46

nathalie2302 schreef:
sorry als het offtopic zou zijn maar ik ben echt razend nieuwsgierig :o

Ik ben ook wel erg nieuwschierig hoe zo'n omgebouwde eend eruit zou zien ;)
Denk dat alleen het chassis gebruikt is? Of is ook het plaatwerk van de eend gebruikt?

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:41

Sannessep schreef:
@ Mechelfan: Ik wilde eerst ook schokbrekers gebruiken, maar hoe bevestig je die onder de koets? En wat voor schokbrekers hebben jullie gebruikt? Van een crossmotor of iets dergelijks?

Zou ik daar ook een foto van mogen zien?

schokbrekers van een crossmotor zijn er zeker geschikt voor. kijk even bij Hagonshocks in barneveld zij zijn erin gespecialiseert.