Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Wat een lariekoek!Wat betreft de ribbels van het bit, hebben de menners van je vereniging gelijk. Het is dus maar net wat je wilt, als je eens een (flinke) ophouding maakt en je hebt de gladde kant van het bit naar voren, klopt het inderdaad dat bij het aannemen v/d leidsels op dat moment de ribbels op de tong komen. Andersom werkt het dus ook, ribbels naar voren betekent bij ophouding de gladde kant op de tong, dit heeft ook alles te maken met de hefboomwerking. Probeer het zelf maar eens in je hand hoe dit gaat als je het bit wat laat scharen in een hoek naar achter, dan zie je het vanzelf
viola schreef:Ik heb in een eerdere discussie hierover ook al eens gereageerd, maar toen geloof ik niemand weten te overtuigen.
Maar de tekening van blackdevils maakt gewoon heel goed duidelijk hoe het zit.
Dan over de zweep. Ik heb tijdens m'n koetsiersbewijs lessen ook de tip gekregen idd om de zweep aan het begin van het handvat vast te houden, dan geeft de rest van het hand vat nog een beetje tegen gewicht. En idd gewoon geld uitgeven aan een goede lichtgewicht zweep, dat is het echt wel waard.
Lacuna schreef:Bedankt voor alle antwoorden.
Sun loopt wel gewoon goed hoor zoals het bit nu ligt (heb ook al veel verschillende bitten geprobeerd, en deze daar loopt hij het fijnst op) Ik zou natuurlijk gewoon eens kunnen uitproberen of hij beter loopt als ik de ribbels op de tong leg, dan kan hij zelf beslissen wat het prettigst loopt.
Voor de zweep, mijn lange zweep is lichter dan mn kortere model. Toch heb ik met mn kortere zweep minder last dan zaterdag met die lange zweep.
Die tip van de zweep bij het begin van het handvat houden vind ik een goede! Dat gaan we straks eens uitproberen.
Vind het zelf inderdaad ook wel erg belangrijk om de zweep er gewoon bij te hebben, want inderdaad, in die koker en er gebeurd wat, dan ben ik toch altijd te laat. Nu is mn shet natuurlijk de allerliefste, beste en braafste shet voor de wagen, maar dat maakt het des te linker. Als hij toch een keer iets doet, verwacht ik het helemaal niet, en juist dan moet ik gewoon alles bij de hand hebben om te voorkomen dat we ongelukken maken.
Groetjes, Lacuna
JoyCiej007 schreef:Dan zou je altijd de menschort moeten dragen en de grooms ook.Wat betreft het menschort; het staat gewoon netter, daarom is het bij de dressuur/vaardigheid ook meestal verplicht.
JoyCiej007 schreef:ik heb niet opgemerkt dat men dan altijd met menschort zou moeten rijden. Het puntje van vettige leidsels heb ik volgens mij ook in mijn post genoemd.
JoyCiej007 schreef:Echter, wil je helemaal geen gedoe met ribbels, dan kun je ook kiezen voor een liverpool met glad mondstuk, die zijn er wel, maar of ze ook in shetmaten verkrijgbaar zijn weet ik niet.
Het blijft jammer, want de bitfabrikanten hebben blijkbaar nog niet in de gaten dat er tegenwoordig steeds meer met shetten wordt gement, en dat je als shetmenner maar een beperkte keuze hebt. Vanaf maat 11,5 / 12,5 cm. heb je zoveel keuzemogelijkheid qua mondstukken; tongbogen, tongvrijheid, dikte, etc. Koop je ergens een normale liverpool maat 10,5 cm. dan is het mondstuk vaak erg dik, en niet aangepast aan de shettenmond.