[AR] zweep- en bitvraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

zweep- en bitvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 10:13

Hoe zat dat nou ook al weer...
Ik men mijn shet met een rechte liverpoolstang. De ene kant is glad, de andere kant is geribbeld. Nu meende ik (hier op bokt) eens te hebben gelezen dat wanneer je de gladde kant op de tong doet, het bit het vriendelijkst is, en wanneer de ribbels op de tong liggen het bit scherper inwerkt.
Nu had ik zaterdag mn (eerste) onderlinge wedstrijd met onze menvereniging, en daar heb ik natuurlijk gezellig met wat andere menners staan praten. De bitten kwamen ook ter sprake, en toen vertelden de andere menners mij juist dat het precies andersom zit. Dat de ribbels op de tong juist vriendelijker inwerkt, omdat als je de leidsels aanneemt de ribbels van de tong afkomen, en als je het gladde deel op de tong hebt liggen, de ribbels juist op de tong komen als je je leidsel aanneemt... En nu wist ik het niet meer...

Als tweede nog de zweep. Altijd als ik ga mennen heb ik een zweep in mn handen, maar meestal men ik niet zo lang achter elkaar. Tijdens lange ritten ben ik nog weleens geneigd om de zweep in een koker te zetten, of aan een groom te geven, zodat ik m zelf niet vast hoef te houden. Met die onderlinge wedstrijd echter was er ook een puzzelrit. Omdat er ook andere aanspanningen meeliepen, en we veel over de openbare weg reden, heb ik mn zweep er constant bij gehouden. Nu echter heb ik heel veel last van mn rechter-onderarm. Halverwege de rit kreeg ik ook heel erg kramp in mn pols en arm, niet echt lekker relaxed en ontspannen rijden. Heeft iemand daar nog tips voor?

Groetjes, Lacuna

JoyCiej007

Re: zweep- en bitvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:54

Wat betreft de ribbels van het bit, hebben de menners van je vereniging gelijk. Het is dus maar net wat je wilt, als je eens een (flinke) ophouding maakt en je hebt de gladde kant van het bit naar voren, klopt het inderdaad dat bij het aannemen v/d leidsels op dat moment de ribbels op de tong komen. Andersom werkt het dus ook, ribbels naar voren betekent bij ophouding de gladde kant op de tong, dit heeft ook alles te maken met de hefboomwerking. Probeer het zelf maar eens in je hand hoe dit gaat als je het bit wat laat scharen in een hoek naar achter, dan zie je het vanzelf :)
Echter, wil je helemaal geen gedoe met ribbels, dan kun je ook kiezen voor een liverpool met glad mondstuk, die zijn er wel, maar of ze ook in shetmaten verkrijgbaar zijn weet ik niet.

Het blijft jammer, want de bitfabrikanten hebben blijkbaar nog niet in de gaten dat er tegenwoordig steeds meer met shetten wordt gement, en dat je als shetmenner maar een beperkte keuze hebt. Vanaf maat 11,5 / 12,5 cm. heb je zoveel keuzemogelijkheid qua mondstukken; tongbogen, tongvrijheid, dikte, etc. Koop je ergens een normale liverpool maat 10,5 cm. dan is het mondstuk vaak erg dik, en niet aangepast aan de shettenmond. Dat vind ik persoonlijk erg vervelend. Daarom ben ik er erg blij mee dat ik via via aan een liverpooltje ben gekomen met lichte pompwerking en een dun mondstukje. Schijnt al een oud bitje te zijn wat tegenwoordig niet meer wordt gemaakt. Mijn shetmerrie loopt er igg beter op als op zo'n veels te dik mondstuk wat haar hele mond vult, op haar tong drukt en bijna in haar gehemelte prikt.

En wat betreft de zweep; je zal vast al wel de vele discussies over de zweep in de hand hebben gelezen hier op AR. Feit is en blijft dat op het moment dat jij je zweep niet ter hand hebt, dus in de koker, of nog erger, hélemaal niet bij je hebt, en er gebeurd wat, dan ben je altijd 2e. Je bent gewoonweg dan te laat wanneer je op dat moment je zweep nog ergens vandaan uit de zweepkoker moet plukken.

Echter is het mennen met de zweep in de hand in het begin ook best lastig. Ik deed dat in het begin ook niet, en dat resulteerde er in dat het steeds moeilijker werd om er wel aan te wennen.

Vaak moet je er dus ook even aan wennen. Verder zou je het voor jezelf wat makkelijker kunnen maken door een goede menzweep aan te schaffen; een fiberglass zweep of een carbon zweep (die laatste is vaak nogal aan de prijs) zijn gemaakt van erg licht materiaal, dus vooral ook bij langere ritten fijner in de hand te houden.

Het is dus ook even zoeken naar de fijnste menzweep die aan jou wensen voldoet. Tevens ligt het aan je aanspanning hoe lang je de zweep wil hebben. Ik men ook met een shet, maar heb wel zwepen van zo'n 1.70 lang, dat komt omdat ik een vrij grote, hoge wagen heb en mijn pony niet heel dicht op het lamoen staat. Regel is dan ook dat je je arm niet heel ver moet strekken, maar toch met de slag v/d zweep bij het schoftje kan komen. Verder kun je met langere ritten je zweep ook wat korter vastpakken; dus niet helemaal aan het uiteinde van het handvat, maar juist aan het begin, waar het handvat bijna overgaat in de zweep zelf. Probeer de zweep ook niet kramprachtig netjes rechtop te houden, dat is ook nergens voor nodig, maar draag hem schuin naar rechts en iets omhoog.

En dan als laatste tip: ik heb in de loop der jaren diverse menzwepen verzameld; de één wat langer, de ander wat korter, van diverse materialen. Voor dressuurtraining en dat soort dingen heb ik een stevige zweep die iets zwaarder is, voor langere ritten e.d. heb ik zwepen van fiberglass en carbon. :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:00

JoyCiej007 schreef:
Wat betreft de ribbels van het bit, hebben de menners van je vereniging gelijk. Het is dus maar net wat je wilt, als je eens een (flinke) ophouding maakt en je hebt de gladde kant van het bit naar voren, klopt het inderdaad dat bij het aannemen v/d leidsels op dat moment de ribbels op de tong komen. Andersom werkt het dus ook, ribbels naar voren betekent bij ophouding de gladde kant op de tong, dit heeft ook alles te maken met de hefboomwerking. Probeer het zelf maar eens in je hand hoe dit gaat als je het bit wat laat scharen in een hoek naar achter, dan zie je het vanzelf :)
Wat een lariekoek!
Dat fabeltje hoor je vaak maar het klopt niet.
Wanneer je bit gewoon 45* kunt kantelen kan de bovenkant van de stang de lagen niet raken.
Afbeelding
Wil je dus een zachte inwerking dan moet je de ribbels gewoon omhoog leggen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:22

Ja maar................ dan zal het vast wel zo wezen, maar volgens mij is die discussie zelfs al eens op bokt gevoerd, dat dat zo was, toch? Tenminste, dit is mij ook altijd verteld, ik ben/was dan ook echt in de overtuiging dat dit waar was, 't klinkt nl. ook nogal logisch....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:17

Ik heb in een eerdere discussie hierover ook al eens gereageerd, maar toen geloof ik niemand weten te overtuigen.
Maar de tekening van blackdevils maakt gewoon heel goed duidelijk hoe het zit.

Dan over de zweep. Ik heb tijdens m'n koetsiersbewijs lessen ook de tip gekregen idd om de zweep aan het begin van het handvat vast te houden, dan geeft de rest van het hand vat nog een beetje tegen gewicht. En idd gewoon geld uitgeven aan een goede lichtgewicht zweep, dat is het echt wel waard.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:20

Van een zware zweep had ik ook last, ik heb nou een goede en betaalbare zweep gekocht bij Jan Borneman in Sint-Oedenrode ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:27

viola schreef:
Ik heb in een eerdere discussie hierover ook al eens gereageerd, maar toen geloof ik niemand weten te overtuigen.
Maar de tekening van blackdevils maakt gewoon heel goed duidelijk hoe het zit.

Dan over de zweep. Ik heb tijdens m'n koetsiersbewijs lessen ook de tip gekregen idd om de zweep aan het begin van het handvat vast te houden, dan geeft de rest van het hand vat nog een beetje tegen gewicht. En idd gewoon geld uitgeven aan een goede lichtgewicht zweep, dat is het echt wel waard.

Inderdaad, als je de zweep helemaal bij het uiteinde van het handvat vastpakt, merk je vanzelf dat hij 'topzwaar' aan gaat voelen zeg maar :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:49

Bedankt voor alle antwoorden.
Sun loopt wel gewoon goed hoor zoals het bit nu ligt (heb ook al veel verschillende bitten geprobeerd, en deze daar loopt hij het fijnst op) Ik zou natuurlijk gewoon eens kunnen uitproberen of hij beter loopt als ik de ribbels op de tong leg, dan kan hij zelf beslissen wat het prettigst loopt.

Voor de zweep, mijn lange zweep is lichter dan mn kortere model. Toch heb ik met mn kortere zweep minder last dan zaterdag met die lange zweep.
Die tip van de zweep bij het begin van het handvat houden vind ik een goede! Dat gaan we straks eens uitproberen.
Vind het zelf inderdaad ook wel erg belangrijk om de zweep er gewoon bij te hebben, want inderdaad, in die koker en er gebeurd wat, dan ben ik toch altijd te laat. Nu is mn shet natuurlijk de allerliefste, beste en braafste shet voor de wagen, maar dat maakt het des te linker. Als hij toch een keer iets doet, verwacht ik het helemaal niet, en juist dan moet ik gewoon alles bij de hand hebben om te voorkomen dat we ongelukken maken.

Groetjes, Lacuna

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:24

Ik zou wel eens de persoon kunnen zijn die destijds de bit discussie opgang bracht. Weet het niet zeker maar ik had wel degelijk gereageerd met het zelfde antwoord als wat de TS van de menners kreeg.
Ribbels naar voren(dus richting de voortanden) is scherper omdat het bit kantelt, Ribbels naar achter(dus richting de kiezen ) is zachter omdat je bij het aannemen van de leidsels de ribbels van de lagen afhaalt.

Ook ik heb mijn verhaal van zeer ervaren menners.(enkelspan, tweespan en 4 span).
Maar het is kennelijk dus een fabel want ik kreeg half mennend bokt over me heen en het plaatje van BD verklaart een hoop.

wat betreft de zweep: Die neem ik af en toe eens in mijn andere hand anders houd ik het ook niet vol.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:14

haha! Ik WIST dat ik het ergens op bokt gelezen had, maar ik kon het topic niet meer vinden.

De zweep in de andere hand, dat kan ik me wel voorstellen, maar dan kan ik andere weggebruikers die dreigen me te dicht in te halen niet meer afschrikken. Dan wijst mn punt naar rechtsvoor (haha of ik moet in Engeland gaan rijden)

Trouwens, even iets heel anders, met mennen draagt de menner altijd een menschort en handschoenen. Waarom is dat precies? Ik bedoel, die handschoenen zou ik me nog wel voor kunnen stellen, maar wat is nou eigenlijk het oorspronkelijke doel van de menschort?

groetjes, lacuna

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:45

Lacuna schreef:
Bedankt voor alle antwoorden.
Sun loopt wel gewoon goed hoor zoals het bit nu ligt (heb ook al veel verschillende bitten geprobeerd, en deze daar loopt hij het fijnst op) Ik zou natuurlijk gewoon eens kunnen uitproberen of hij beter loopt als ik de ribbels op de tong leg, dan kan hij zelf beslissen wat het prettigst loopt.

Voor de zweep, mijn lange zweep is lichter dan mn kortere model. Toch heb ik met mn kortere zweep minder last dan zaterdag met die lange zweep.
Die tip van de zweep bij het begin van het handvat houden vind ik een goede! Dat gaan we straks eens uitproberen.
Vind het zelf inderdaad ook wel erg belangrijk om de zweep er gewoon bij te hebben, want inderdaad, in die koker en er gebeurd wat, dan ben ik toch altijd te laat. Nu is mn shet natuurlijk de allerliefste, beste en braafste shet voor de wagen, maar dat maakt het des te linker. Als hij toch een keer iets doet, verwacht ik het helemaal niet, en juist dan moet ik gewoon alles bij de hand hebben om te voorkomen dat we ongelukken maken.
Groetjes, Lacuna

Kijk, en dát is iets, wat tegenwoordig sommige mensen maar niet willen beseffen, al spring je hoog of laag. Blij dat jij dat wel in ziet, heel verstandig :)

Wat betreft het menschort; het staat gewoon netter, daarom is het bij de dressuur/vaardigheid ook meestal verplicht. Ook een praktische functie: ik heb een wind- en waterdicht menschort, binnenkant is van groen fleece, buitenkant is van zwart skai-leder. Onmisbaar tijdens grote hoosbuien en tijdens de winter lekker warm. En het staat toch heel wat charmanter en is handiger vind ik dan een regenbroek/regenpak.
Verder; als je een menschort draagt, 'haken' de uiteinden v/d leidsels ook minder snel achter bijv. schoenen, laarzen, broeken, knieen etc. Mijn vorige leidsels gaven steeds af, dus als ik aan het mennen was zonder menschort en ik had een spijkerbroek aan, had ik na verloop van tijd een vieze, zwart/bruine plek van de leidsels.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:23

JoyCiej007 schreef:
Wat betreft het menschort; het staat gewoon netter, daarom is het bij de dressuur/vaardigheid ook meestal verplicht.
Dan zou je altijd de menschort moeten dragen en de grooms ook.
Nee hoor, de menschort was vroeger om de kleding te beschermen tegen de vette leidsels maar tegenwoordig met de wasmachines natuurlijk al lang achterhaald. Ze zouden het van mij mogen schrappen, het is toch niet meer helemaal van deze tijd. Er waren vroeger nog veel meer regels die we toch ook al lang aan de kant hebben gezet.
Men reed vroeger in de auto ook met handschoenen maar ik ken niemand meer die dat nog doet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:51

;) ik heb niet opgemerkt dat men dan altijd met menschort zou moeten rijden. Het puntje van vettige leidsels heb ik volgens mij ook in mijn post genoemd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:41

JoyCiej007 schreef:
;) ik heb niet opgemerkt dat men dan altijd met menschort zou moeten rijden. Het puntje van vettige leidsels heb ik volgens mij ook in mijn post genoemd.

Dat weet ik lieverd maar het kwam wel helemaal aan het eind van je hele verhaal terwijl dat toch de enige reden is omdat dienstkoetsiers er niet mee rijden. :Y)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:45

JoyCiej007 schreef:
Echter, wil je helemaal geen gedoe met ribbels, dan kun je ook kiezen voor een liverpool met glad mondstuk, die zijn er wel, maar of ze ook in shetmaten verkrijgbaar zijn weet ik niet.

Het blijft jammer, want de bitfabrikanten hebben blijkbaar nog niet in de gaten dat er tegenwoordig steeds meer met shetten wordt gement, en dat je als shetmenner maar een beperkte keuze hebt. Vanaf maat 11,5 / 12,5 cm. heb je zoveel keuzemogelijkheid qua mondstukken; tongbogen, tongvrijheid, dikte, etc. Koop je ergens een normale liverpool maat 10,5 cm. dan is het mondstuk vaak erg dik, en niet aangepast aan de shettenmond.

Liverpoolstangen zonder ribbels bestaan weldegelijk, vanaf 10.5 cm (of misschien nog kleiner, niet nagevraagd). Deze zijn DUN en licht naar voren gebogen. Met deze bitten men ik ook met mijn shetlanders. Ook met tongboog bestaan ze gewoon vanaf maat 10.5.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:30

Het zit er inderdaad wel aan te komen, maar ik kon ze enkele jaren geleden (zo'n 2 a 3 jaar geleden zelfs, nog niet zo heel lang) nergens vinden. Nu moet je ook goed zoeken om wat te vinden, heel erg makkelijk verkrijgbaar zijn ze nu nog niet... waar kun je volgens jou die bitten vinden dan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:49

Ik heb mijn dunne licht gebogen liverpoolstangen bij Ooteman gekocht, staan NIET op de site, maar als je even belt kun je zo bestellen. De liverpools vanaf 10,5 cm met tongboog zijn van Ideal en dus ook gewoon te bestellen. De liverpoolstangen van bijvoorbeeld Harry's Horse zijn vrijwel overal te koop maar vind ik persoonlijk veel te dik voor in een shetland mondje, dus je moet gewoon goed zoeken naar een passend bit.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:11

Heb net via bokt een mooie liverpoolstang gekocht, maat 11.5cm (mijn shet is een kruising shet x breedbekkikker...) en een hele gladde. Dan heb ik dat gezeur ook niet meer met die ribbels, haha! Dit bitje is ook iets naar voren uitgebogen, dus ben heel benieuwd hoe hij daarop loopt. Kan bijna niet wachten tot ik hem binnen heb! :D
Groetjes, Lacuna

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:19

Fijn dat je een goed bitje hebt gevonden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:50

Klinkt goed Lacuna, ben benieuwd. Laat je even weten hoe ze er op reageert?

Ik ga van de week voor het eerst mijn shetmerrie eens dressuurmatig uitproberen met een dubbelgebroken trensje, bitje heb ik net nieuw via bokt, ohz. en evt. aan de longe loopt ze meestal met enkelgebroken trensje, voor de wagen dus met die dunne liverpool met pompwerking. Maar aangezien we soms dressuurmatig en rijtechnisch nog best een hoop problemen hebben (bit vastpakken op rechts, moeilijk stuurbaar op rechts, etc.) wilde ik ook eens een trensje voor de kar proberen.

Vanavond of morgen gaan we dus eens even kijken hoe ze daar op reageert.... ze heeft altijd voor de kar gelopen met of een bokkenbitje, of diverse soorten liverpools (en een enkele keer met een 'thiedemannbit', maar toen was ze zo heet dat ik eigenlijk niet kon bekijken of dat wat voor haar was).

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:50

haha! Mijn shettie is een Hij hoor ;) Weliswaar een je-weet-wel-hengst, maar hij voelt zich nog volledig intact haha! Laat het hem maar niet horen, das niet goed voor zn ego.

Het bitje is inmiddels keurig thuisbezorgd. Morgen ga ik weer naar mn monstertje toe, en ga ik eens kijken wat hij van dit bitje vind. Het bitje is ook iets dunner dan mn huidige bitje, dus dat zal hij ook wel waarderen denk ik.

Groetjes, Lacuna