[AR] Hoe irritatie door staartriem voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Hoe irritatie door staartriem voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:39

Janouk heeft sinds 4 dagen een irritatie van de staartriem aan de zijkant van haar staart. Het is niet open, maar voelt rauw en wat smettend aan. Wij hebben het gewassen met betadine scrub en ingesmeerd met honingzalf. OP zich is het rustig, maar blijkbaar heeft het tuig met deze warmte geschuurd/geirriteerd. Wel apart, want we rijden al een 2 jaar intensief met dit tuig. En ze heeft nog nooit een irritatie van dit tuig gehad.

Het is een Ideal leer tuig. Zijn er beschermhoesjes in de handel? Iemand ervaring mee?
Ik zat al te denken om een sok eromheen te doen, zodat de sok het zweet kan opnemen, maar ik ben bang dat het gaat schuren. Ik zoek eigenlijk iets zachters en niet te dik, maar vochtopnemend en niet schurend.

Iemand een idee?

VillaNeusjes

Re: Hoe irritatie door staartriem voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:41

je kunt ook proberen wat vaseline te smeren op de schurende plekken voor je optuigt. BB had er ook wel eens last van en dit hielp bij hem wel goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:42

Een bontje zoals je ze hebt om om de neusriem/kopstuk van een halster te doen? Je hebt ze zelfs van echt schapenvacht.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:43

janouk schreef:
Janouk heeft sinds 4 dagen een irritatie van de staartriem aan de zijkant van haar staart. Het is niet open, maar voelt rauw en wat smettend aan. Wij hebben het gewassen met betadine scrub en ingesmeerd met honingzalf. OP zich is het rustig, maar blijkbaar heeft het tuig met deze warmte geschuurd/geirriteerd. Wel apart, want we rijden al een 2 jaar intensief met dit tuig. En ze heeft nog nooit een irritatie van dit tuig gehad.

Het is een Ideal leer tuig. Zijn er beschermhoesjes in de handel? Iemand ervaring mee?
Ik zat al te denken om een sok eromheen te doen, zodat de sok het zweet kan opnemen, maar ik ben bang dat het gaat schuren. Ik zoek eigenlijk iets zachters en niet te dik, maar vochtopnemend en niet schurend.

Iemand een idee?

kun je niet iets proberen met een bontje ofzo? zo'n neusbontje ofzoiets dat je dan om het staartgaatje wikkelt ofzoiets weet niet of het gaat. Zeg ook maar wat :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:44

haha Ibbel we hadden hetzelfde idee :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:44

Ibbel schreef:
Een bontje zoals je ze hebt om om de neusriem/kopstuk van een halster te doen? Je hebt ze zelfs van echt schapenvacht.

Dat is wel zacht, maar veel te dik. Mijn paard moet nog wel zijn staart normaal kunnen dragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:49

Staartriem een gaatje langer doen?
Die kunststofbontjes zijn niet zo dik, ik heb er zelfs één om de kinketting van m'n hackamore (waarmee ik onder het zadel rijd)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:06

Het leer slijt natuurlijk en mede daardoor (ook door zweet enz wordt het leer harder)worden de stiksels harder, gewoon van hetzelfde merk tuig een nieuwe culeron bestellen..
Tot die tijd idd heel dun vochtopnemend bontje gebruiken

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:29

Afhankelijk of idd de cullerron is beschadigd door slijtage vervangen door een nieuwe. Is deze nog in goede staat dan goed schoonmaken met zadelzeep, om vervolgens goed in te vetten of zelfs even onder te dompelen in ledervet en in te laten trekken. voor het rijden dehuid van je paard in te smeren met uierzalf (kruitvat) en na het uitspannen herhalen.

Succes.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:58

ook niet heel onbelangrijk, is het eerst even te laten genezen. Ik heb er vorig jaar ook veel last van gehad en ben toen maar zonder broek/staartriem gaan rijden. eenmaal weer genezen is het probleem niet terug gekomen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:42

Nieuwe culeron lijkt me inderdaad de beste oplossing, wanneer de staart weer helemaal genezen is.
Idealtuigen zijn niet van zulke goede kwaliteit dat je het járen intensief kan gebruiken. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat hier gewoon het probleem zit.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:28

Sjonniej schreef:
Nieuwe culeron lijkt me inderdaad de beste oplossing, wanneer de staart weer helemaal genezen is.
Idealtuigen zijn niet van zulke goede kwaliteit dat je het járen intensief kan gebruiken. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat hier gewoon het probleem zit.
Tijdje zonder rijden lijkt me inderdaad ook beter.
Ik heb zelf geen klagen over de ideal tuigen.
Misschien eens kritisch naar de pony kijken of hij niet om de één of andere reden de staart klemt?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:56

mijn vriend zijn tuig is al 6 jaar oud en heeft nog geen problemen gegeven.

Maar ik zou ook idd een tijdje zonder rijden en een nieuwe bestellen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:25

Laat de boel eerst genezen.
Maar voor daarna:
De culeron moet altijd strak aangelegd worden en mag niet bewegen tijdens het rijden. Een culeron die voor de anus bengelt is echt uit den boze!
Geen vaseline, vet of andere zand en stof verzamelaars gebruiken, dat verergert het probleem alleen maar. Na het rijden altijd de culeron schoonmaken met water en zadelzeep en af en toe licht invetten.
Ga er geen bontje of andere troep tussen leggen; dat gaat plooien, draaien en nog meer irriteren en ze kunnen er héél vlot van worden.
Een goede culeron heeft de stiksels altijd naar achter liggen; dat kan niet de oorzaak zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:13

Het meeste is inmiddels al gezegd...

Het enige wat ik denk dat heel belangrijk is om zowel de huid als het tuig goed schoon te houden, zeker met dit warme weer, dus na het rijden (en als ze erg stoffig is misschien ook voor het rijden) goed afsponsen op de plaats waar de culeron ligt en er voor zorgen en er geen staartharen tussen zitten die gaan trekken, maar beide lijkt me eigenlijk vrij logisch voor jullie... 8-)

Verder misschien de culeron eens goed in de olie zetten na het schoon maken zodat 'ie nog wat zachter/soepeler wordt en anders inderdaad eens kijken of er ergens slijtage zit en of een nieuwe een optie zou zijn...

Van Picasso bestaan er hele dunne zachte hoesjes van ademend neopreen voor om de culeron die schuren tegen schijnen te gaan, zelf geen ervaring mee...